کد خبر: 1210021
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عملیات انصارالله، شکاف و دودستگی غرب را عمیق کرد
درحالی که شدت درگیری‌ها در غزه نسبت به روز‌های ابتدایی فروکش کرده، در جبهه یمن آتش جنگ داغ‌تر شده و امریکا هیزم‌کش این بحران شده است

جوان آنلاین: حملات امریکا و انگلیس به مواضعی در یمن که با ادعای بازگرداندن ثبات و امنیت دریانوردی به دریای سرخ انجام شد، حتی از سوی متحدان واشینگتن هم با استقبال روبه‌رو نشد. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از امضای بیانیه حمایت از این حمله خودداری کردند؛ اقدامی که نشان می‌دهد امریکا در این کارزار بی‌ثبات‌سازی باز هم تنها مانده و نتوانسته غربی‌ها را با خود همراه کند. شکاف و دودستگی غربی که تحت تأثیر هشدار‌های انصارالله ایجاد شده همه اعضای ائتلاف دریایی را به انتقام سخت تهدید کرده است و اروپایی‌ها نخواستند «به سری که درد نمی‌کند دستمال ببندند.»

درحالی که شدت درگیری‌ها در غزه نسبت به روز‌های ابتدایی فروکش کرده، در جبهه یمن آتش جنگ داغ‌تر شده و امریکا هیزم‌کش این بحران شده است. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد که ایالات متحده یک روز پس از حمله به ۳۰ موضع انصارالله، بامداد شنبه هم به اهدافی در یمن حمله کرده است. این شبکه مدعی شد که یک تأسیسات راداری که توسط انصارالله استفاده می‌شود هدف قرار گرفته است. یک مقام امریکایی می‌گوید حمله اخیر به‌صورت یکجانبه و توسط امریکا انجام گرفته و در مقایسه با حمله اول «بسیار کوچک» بوده است. خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشته جنگنده‌های امریکایی به پایگاه هوایی الدیلمی حمله کرده‌اند. شبکه المسیره یمن گزارش داد که دشمن امریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه صنعا انجام داده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات امریکایی مدعی شده تأسیساتی که در صنعا هدف حمله قرار گرفته، منشأ تهدید بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، پس از انجام دومین حمله به یمن، انصارالله را «یک سازمان تروریستی» خواند و تهدید کرد که در صورت تداوم حملات یمن در دریای سرخ، امریکا به حملات مشابه ادامه می‌دهد. اگرچه به گفته رهبران صنعا، این حملات آسیب جدی به مواضع یمنی‌ها وارد نکرده است، اما نکته مهم در این حمله خودداری کشور‌های اروپایی از تأیید این حمله بود. به گزارش «المیادین»، فرانسه از امضای بیانیه‌ای که به موجب آن از حملات هوایی امریکا و انگلیس به خاک یمن حمایت کند، خودداری کرده است و در توضیح دلیل این همراهی نکردن عنوان کرده است که جهت حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ قصد مشارکت در این حملات را ندارد. به گزارش روزنامه الشرق، یک مقام فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، گفت که پاریس نگران است مشارکت در حملات امریکا هرگونه نفوذی را که در مذاکرات برای کاهش تنش بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل داشته از دست بدهد.

پاریس تنها نیست
عدم همکاری با ائتلاف نیم‌بند امریکا علیه یمن فقط به فرانسه محدود نمی‌شود بلکه دیگر کشور‌های اروپایی هم نظر مساعدی نسبت به جنگ‌افروزی‌های واشینگتن و لندن ندارند. به گزارش شبکه الحره، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا گفت که مادرید به عملیات نظامی در دریای سرخ نپیوست، زیرا می‌خواهد صلح را در منطقه ترویج دهد. او همچنین گفت: «هر کشوری باید برای اقدامات خود توضیح دهد. اسپانیا همیشه متعهد به صلح و گفتگو خواهد بود.»
گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا هم عدم تمایل خود را برای هدف قرار دادن انصارالله آشکارا اعلام کرد و به رویترز گفت که تجاوز آن‌ها باید بدون ایجاد جنگ جدیدی در منطقه متوقف شود. یک منبع دولتی گفت که از ایتالیا خواسته شده بود که در این حملات شرکت کند، اما به دو دلیل امتناع کرد، دلیل اول اینکه هرگونه مشارکت ایتالیایی باید در پارلمان تصویب شود که زمان می‌برد و دوم اینکه رم ترجیح می‌دهد به مسیر سیاست «آرام‌سازی» در دریای سرخ ادامه دهد.
با موضع مخالف اروپایی‌ها علیه حمله امریکا به یمن، به‌نظر می‌رسد که واشینگتن باز هم در جنگ‌افروزی در منطقه تنها مانده است. از دید غربی‌ها، هدف ائتلاف دریایی «نگهبانان رفاه» برخلاف ادعای امریکا تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی نیست بلکه برای تضمین امنیت کشتی‌های تجاری صهیونیستی است که از ترس عملیات انصارالله نمی‌توانند در دریای سرخ تردد کنند. با توجه به اینکه رهبران انصارالله هشدار داده‌اند که همه اعضای ائتلاف دریایی در تیررس موشک‌های یمنی‌ها قرار خواهند گرفت، بنابراین اروپایی‌ها حاضر نیستند با ورود به درگیری دریای سرخ امنیت کشتی‌های خود را به خطر بیندازند، زیرا انصارالله بار‌ها اعلام کرده که عملیات آن‌ها فقط علیه کشتی‌های اسرائیلی است و در صورت توقف جنگ در غزه، آن‌ها نیز به حملات خود پایان خواهند داد. بنابراین، همه کشتی‌های بین‌المللی به راحتی در دریای سرخ تردد می‌کنند و اروپایی‌ها نمی‌خواهند به «سری که درد نمی‌کند دستمال ببندند.»

هشدار‌های انصارالله
به‌رغم ادعای مقامات کاخ سفید به از بین بردن بسیاری از تسلیحات یمن در حملات اخیر، رهبران انصارالله هشدار می‌دهند که دست بسته نبوده و انتقام سختی از دشمنان خواهند گرفت. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله، شامگاه جمعه گفت که یمن قواعد جدیدی را برای درگیری در دریای سرخ ایجاد کرده که ثابت و دائم است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. این عضو ارشد انصارالله که با شبکه «المیادین» مصاحبه می‌کرد، گفت: «امروز امریکا و انگلیس وارد تجاوز مستقیم به یمن شده‌اند و این لحظه‌ای است که بی‌صبرانه منتظرش بودیم. عملیات‌های نظامی ما در عمق اسرائیل و دریای سرخ خسارات زیادی به امریکا و اسرائیل وارد کرده است. ما حتماً باید انتقام اقدام امریکا و انگلیس را بگیریم.» البخیتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز دیگر کشتی‌های امریکایی و انگلیسی جرئت گذر از دریای سرخ را ندارند. ما بانک اهدافی مرتبط با تنش‌زایی امریکا و مواضع کشور‌ها داریم و پاسخ‌های دردناکی داده خواهد شد.» البخیتی تأکید کرد: «امریکا و انگلیس باید در محاسبات خود بازنگری کرده و از تجارب گذشته استفاده کنند. یمن بانک اهدافی درباره تنش ایجاد شده توسط امریکا و مواضع کشور‌های حامی آن دارد و پاسخ‌های کوبنده‌ای خواهد داد.» «علی الدیلمی» وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن هم روز شنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه اقدام امریکا و انگلیس در تجاوز به یمن، فقط در راستای دفاع از رژیم صهیونیستی است و برای آن‌ها دریانوردی بین‌المللی و تجارت جهانی اهمیتی ندارد، گفت: «هر طرفی را که از رژیم صهیونیستی دفاع و حمایت کرده و یمن را هدف قرار دهد، هدف قرار می‌دهیم و تجاوز او را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.» «نصرالدین عامر» رئیس هیئت اطلاع‌رسانی انصارالله نیز در گفتگو با شبکه العربی‌الجدید اعلام کرد: «حملات اخیر امریکا به سکو‌های شلیک موشک‌های یمنی، ناموفق بود و واشینگتن در تحقق اهداف خود شکست خورد. قدرت و نیرو‌های خود را به طور کامل حفظ کرده و توان هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و امریکایی را داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار