کد خبر: 1213301
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
ایران و پاکستان در یک فرایند دیپلماتیک فشرده به سرعت از مسائل بوجود آمده عبور کرده و بر مشترکات و رفع عوامل تنش‌زا به توافق رسیدند.

جوان آنلاین: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه هشتم بهمن‌ماه عازم اسلام آباد شد تا طبق توافق دو کشور دیدار مقامات عالی پاکستان با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور عملی شود.

به گزارش ایرنا، سفر وزیر امور خارجه تنها چند روز پس از تنش مرزی اخیر و حمله موشکی سپاه پاسداران به تروریست‌های جیش الظلم و حمله توپخانه‌ای ارتش پاکستان به برخی افراد پاکستانی در ایران و همچنین فراخوندن سفرای دو کشور حائز اهمیت است.

تحولات روز‌های گذشته بین ایران و پاکستان در شرایطی که نقطه کانونی تنش و درگیری در سرزمین‌های اشغالی است برخی دشمنان را به طمع انداخت تا با دمیدن بر آتش اختلاف کوتاه مدت بین تهران و اسلام‌آباد مرز‌های درگیری و خشونت در منطقه جا به جا شود.

با این حال دو کشور در یک فرایند دیپلماتیک فشرده به سرعت از مسائل بوجود آمده عبور کرده و بر مشترکات و رفع عوامل تنش‌زا به توافق رسیدند. مخالفان روابط حسنه دو کشور البته تحرکات تندی را به کار گرفتند.

انتصاب افسران رابط بین دوکشور، شکل گیری مکانیزم مشورتی در سطح عالی و توسعه روابط اقتصادی برای تبدیل کردن مرز‌های امنیتی به مرز‌های تجاری سه توافق حاصل شده در جریان سفر اخیر بود.

در آخرین نمونه ۹ تبعه پاکستانی در سراوان تنها یک روز قبل از سفر وزیر امورخارجه کشورمان به اسلام آباد به طرز مشکوکی کشته شدند. اظهارات مقامات ایران و پاکستان پس از این حادثه نشان داد تقلای دشمنان برای تحت الشعاع قراردادن روابط دو کشور نتیجه نخواهد داد.

ناصر کنعانی با ابراز تاسف از این حادثه از تحقیقات در خصوص جنایت رخ داده خبر داد. جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در اظهاراتی هوشمندانه ضمن ابراز تاسف بابت کشته شدن تعدادی از اتباع پاکستانی در سراوان گفت: این اقدام تلاشی برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران توسط دشمنان مشترک ما است.

فهم مشترک از مسائل امنیتی در دو سوی مرز می‌تواند گام بزرگی در ایجاد تنش صفر با این همسایه شرقی قلمداد شود. به خصوص آنکه مقامات عالی ایران و پاکستان در دولت سیزدهم چندین دیدار رسمی در کشور‌های یکدیگر داشته‌اند.

ایران و پاکستان به سبب سیاست همسایگی دولت سیزدهم و با تکیه بر اشتراکات پررنگ فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی به سرعت از این مرحله عبور کرده و بر راهکار‌هایی برای کاهش تنش مرزی که ریشه در تحرکات تروریست‌ها دارد به توافق دست پیدا کردند.

توافقات بدست آمده در جریان سفر یک روزه وزیر خارجه به اسلام آباد را می‌توان به عنوان توافق سه ضلعی معرفی کرد.

وزیر امور خارجه ایران و هیات سیاسی، نظامی و امنیتی همراه وی در مذاکرات با طرف‌های پاکستانی به نتایج و توافقات اولیه و مهمی دست یافتند که تکمیل آن‌ها به احیا و اجرای توافق امنیتی دو کشور منجر می‌شود. انتصاب افسران رابط بین دوکشور، شکل گیری مکانیزم مشورتی در سطح عالی و توسعه روابط اقتصادی برای تبدیل کردن مرز‌های امنیتی به مرز‌های تجاری سه توافق حاصل شده در جریان سفر اخیر بود.

در مهمترین دیدار سفر هیات ایرانی به پاکستان در خصوص آخرین وضعیت موضوعات امنیتی دو کشور با ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان بحث و تبادل نظر شد. در پایان این دیدار دو طرف توافق نمودند با افزایش همکاری‌های مقامات نظامی و امنیتی، اقدامات خود علیه گروه‌های تروریستی را بیش از پیش افزایش دهند. همچنین مقرر شد توافق‌های امنیتی بین دو کشور در همه سطوح با جدیت به مرحله اجرا درآید و با برنامه‌ریزی و اجرایی شدن توافقات موجود در زمینه‌های امنیتی، مرزی، اقتصادی، تجاری به ویژه خط لوله گاز و امور رسانه ای، با جدیت برنامه کاری خود را به مرحله اجرا بگذارند.

شاید چرایی رسیدن توافق بین دو کشور همسایه را بتوان در صحبت‌های وزیر امور خارجه پاکستان و نخست وزیر این کشور دید.

جیلانی در دیدار با امیرعبداللهیان به صراحت اعلام کرد هیچ جایگزینی برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان وجود ندارد و ما باید برای مقابله با چالش‌های مشترک اقدامات خود را تسریع می‌کنیم.

انور الحق کاکر، نخست وزیر پاکستان نیز گقت ما به خوبی نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و می‌دانیم مقامات ایران هم نگرانی‌های ما را متوجه هستند.

امیرعبداللهیان نیز با بیان اینکه ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم عنوان کرد: تروریسم وحدت سرزمینی و امنیت ملی پاکستان و ایران را هدف قرار داده است. هر دو ملت شهدای زیادی در راه مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تقدیم نموده اند؛ لذا لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرز‌های دو کشور به مرز‌های صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار