کد خبر: 1217231
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی در گفتگو با «جوان»:

کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی معتقد است: صنعت نفت و گاز مدت‌ها با سیاست پالایشگاه فراسرزمینی و ورود به بازارسازی خرد بخش خصوصی در شرق آسیا، علاوه بر رفع اثر تحریم‌ها توانسته است به بازیگر مهمی در بازار نفت و گاز تبدیل شود. در دو سال اخیر تمرکز قابل توجهی برای دانش‌محورشدن بیشتر صنعت نفت و گاز در جهت تحقق بهره‌وری بالا و رشد اقتصادی بالاتر وجود داشته است. تمرکز بر تحول فناورانه و خودکفایی در فرایند تولید در تضمین بازارسازی‌های جدید، رشد بهره‌وری تولید و رقابت در بازار جهانی بسیار مهم بوده است. 
 
سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با تمرکز ایران در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و بازگشت به نقطه قبلی خود در بازار‌های جهانی انرژی گفت: ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت نفت و گاز، گام‌های مهمی در این راستا برداشته است. این صنعت در بومی‌سازی تجهیزات و فناوری به ویژه در بین صنایع مختلف کشور پیشرو بوده است. صنعت نفت و گاز در ایران بیشترین حجم قرارداد‌های بومی‌سازی را با شرکت‌های دانش‌بنیان در سازوکار تولید اولین بار داشته است. این امر نه تنها به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک، بلکه حضور شرکت‌های ایرانی را در بازار جهانی تقویت کرده است. 
این کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی با اشاره به حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت و گاز کشور گفت: یکی از جنبه‌های کلیدی که به موفقیت صنعت نفت و گاز در ایران کمک کرده، حضور فعال بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف زنجیره ارزش است. این شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود کارایی تولید و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت داشته‌اند. این موضوع نه تنها به کاهش وابستگی به فناوری خارجی کمک کرده، بلکه باعث افزایش نوآوری و رقابت در صنعت شده است. نمونه بارز همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت نفت و گاز، بهره‌برداری از ایرانی‌ترین پالایشگاه گاز ایران با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان متنوع و متعدد مرتبط با پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی است. ساخت و بهره‌برداری موفق این پالایشگاه، توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در این صنعت را برجسته کرده و معیاری برای همکاری‌های بیشتر در آینده قرار داده است. 
وی ادامه داد: یکی دیگر از نمونه‌های موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز، ساخت و راه‌اندازی پتروشیمی الفین گچساران است. در این پروژه بیشتر تجهیزات و فناوری مورد استفاده ایرانی و بومی بود که نشان از خودکفایی کشور در فرایند تولید داشت. این پروژه نه تنها اقتصاد محلی را رونق بخشیده است، بلکه پایه و اساس رشد و توسعه بیشتر در این صنعت را نیز ایجاد کرده است. شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران اکنون به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی بومی‌سازی‌شده با تمرکز بر بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک‌شده و توسعه صادرات نفت خام ایران حرکت می‌کنند. این امر نه تنها به ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌های ایرانی کمک کرده، بلکه جایگاه کشور را در بازار جهانی ارتقا داده است. 
مرتضوی در پایان گفت: صنعت نفت و گاز ایران در حرکت به سمت دانش‌بنیان‌شدن با تمرکز بر تحول فناوری و خودکفایی در فرایند تولید، پیشرفت چشمگیری داشته است. حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف زنجیره ارزش در ارتقای کارایی تولید و تکمیل زنجیره ارزش بسیار مهم بوده است. همکاری‌های موفق بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت نفت و گاز نه تنها باعث رونق اقتصاد محلی شده، بلکه معیار رشد و توسعه بیشتر در این صنعت را نیز تعیین کرده است. شرکت‌های ایرانی با تمرکز بر نوآوری و رقابت‌پذیری، اکنون آماده هستند در بازار‌های جهانی تأثیر بسزایی داشته باشند و در آینده صنعت نفت و گاز پیشرو باشند. صنعت نفت و گاز مدت‌ها با سیاست پالایشگاه فراسرزمینی و ورود به بازارسازی خرد بخش خصوصی در شرق آسیا، علاوه بر رفع اثر تحریم‌ها توانسته است به بازیگر مهمی در بازار نفت و گاز تبدیل شود. در دو سال اخیر تمرکز قابل توجهی برای دانش‌محورشدن بیشتر صنعت نفت و گاز در جهت تحقق بهره‌وری بالا و رشد اقتصادی بالاتر وجود داشته است. تمرکز بر تحول فناورانه و خودکفایی در فرایند تولید در تضمین بازارسازی‌های جدید، رشد بهره‌وری تولید و رقابت در بازار جهانی بسیار مهم بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار