کد خبر: 1220003
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ایتالیا با انتقاد از ایده اعزام نیرو به اوکراین، به صراحت فرانسه و لهستان را به دلیل اینکه به نمایندگی از ناتو موضع‌گیری می‌کنند، هدف انتقاد قرار داد. نخست‌وزیر اسلواکی هم با اشاره مستقیم به کارشکنی غرب در نهایی شدن توافق صلح میان کی‌یف - مسکو، خواستار هموار شدن مسیر مذاکره برای تحقق آتش‌بس شد
جوان آنلاین: ایتالیا با انتقاد از ایده اعزام نیرو به اوکراین، به صراحت فرانسه و لهستان را به دلیل اینکه به نمایندگی از ناتو موضع‌گیری می‌کنند، هدف انتقاد قرار داد. نخست‌وزیر اسلواکی هم با اشاره مستقیم به کارشکنی غرب در نهایی شدن توافق صلح میان کی‌یف - مسکو، خواستار هموار شدن مسیر مذاکره برای تحقق آتش‌بس شد. 
 
وزیر خارجه لهستان اخیراً گفت که نظامیان برخی از کشور‌های ناتو همین الان هم در اوکراین حضور دارند. این موضوع با توجه به جنجال‌های چند روز گذشته در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون درخور توجه است. ماکرون گفته بود که نمی‌توان استقرار نیرو‌های ناتو و دیگر متحدان در اوکراین را رد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه این موضوع را از این جهت مطرح کرد که قدرت‌های غربی نباید دست از کار بکشند بلکه باید مطمئن شوند که روسیه در جنگ پیروز نخواهد شد. ماکرون گفته بود که هیچ اتفاق‌نظری برای اعزام نیروها، به‌شیوه‌ای رسمی، وجود ندارد، اما تأکید داشت: «روسیه نباید پیروز شود، نه فقط به خاطر اوکراین، بلکه به این خاطر که ما با انجام این کار، امنیت‌جمعی خود را برای امروز و آینده تضمین می‌کنیم. متحدانی که امروز درباره استقرار مستقیم نیرو در اوکراین سخن می‌گویند در واقع همان کسانی هستند که قبلاً با تشدید کمک‌های نظامی که بعداً اعطا شد، از جمله موشک‌های دوربرد و جت‌های جنگنده مخالفت می‌کردند.» حالا، رادوسلاو سیکورسکی که از معدود حامیان ایده ماکرون بود در تأیید سخنان او، حضور کنونی نیرو‌های ناتو در اوکراین را نه تنها تأیید کرد بلکه گفت: «روسیه با حمله به اوکراین نشان داد که از نظر تمدنی توانایی پذیرش ارزش‌های غربی را ندارد و نمی‌تواند با همسایگان خود به صورت مسالمت‌آمیز همزیستی کند. ناتو باید به نقش اصلی خود بازگردد.» این در حالی است که پیش‌تر کرملین در واکنش به بحث‌های موجود گفته بود: «اگر غرب به اوکراین نیرو بفرستد، درگیری مستقیم روسیه و ناتو اجتناب‌ناپذیر است.» همزمان با این اظهارات، پولیتیکو با اشاره به سفر استفانی سیجورن، وزیر خارجه فرانسه به لیتوانی نوشت: «پاریس در حال ایجاد ائتلافی متشکل از کشور‌های مایل به اعزام احتمالی نیرو به اوکراین است و در این راستا، تنش خود را با برلین به مراتب‌محتاط‌تر، تعمیق کرده است.» 
 
 لزوم تقویت توان دفاعی ناتو
دونالد ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بار‌ها عنوان کرده است که مسکو را برای حمله به آن دسته از اعضای ناتو که در تصویب قانون بودجه نظامی کوتاهی می‌کنند، تشویق خواهد کرد. جان بولتون، مشاور نظامی ترامپ هم در دوران ریاست‌جمهوری، احتمال خروج ترامپ از ناتو را پیش‌بینی کرده است. از این رو، نگرانی اروپایی‌ها از بازگشت وی به قدرت رو به افزایش است و آن‌ها تلاش می‌کنند هرچه بیشتر توان دفاعی خود را تقویت کنند. شماری از دیپلمات‌های اروپایی کشور‌های عضو ناتو در گفتگو با ایندیپندنت تصریح کردند: «این کشور‌ها می‌باید اقدام به «طرح‌ریزی» و بازنگری توان دفاعی خود کنند. گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا در گفتگو با روزنامه «لا استامپا» معتقد است: «فرانسه و لهستان نمی‌توانند به نمایندگی از ناتو صحبت کنند که از همان ابتدا به‌طور رسمی و داوطلبانه در درگیری دخالت نکرد.» وی در ادامه گفت که ایتالیا به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد، اما لازم است کانال‌های دیپلماتیک تقویت شوند، چرا که اعزام نیرو‌های ناتو به اوکراین نه تنها زمینه حل دیپلماتیک مناقشه را از بین می‌برد بلکه به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند. رابرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی هم تأکید دارد که غرب به‌شدت از جنگ اوکراین حمایت می‌کند. وی اظهار داشت: «این پیام در سال ۲۰۲۲ منتقل شد، زمانی که برخی کشور‌های غربی اوکراین را از امضای توافقنامه صلح با روسیه منصرف کردند. آن‌ها می‌گویند ما از جنگ در اوکراین برای تضعیف روسیه استفاده می‌کنیم، به اوکراین کمک نظامی و اقتصادی و تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم، یعنی تضعیف روسیه در سطح بین‌المللی. از نظر سیاسی، اقتصادی و مالی این کارساز نخواهد بود.» به گفته نخست‌وزیر اسلواکی، مسکو سرزمین‌های بیشتری نسبت به آزادسازی توسط کی‌یف تحت کنترل خود درآورده است. علاوه بر این، هیچ فروپاشی اقتصادی در فدراسیون روسیه رخ نداده است و حمایت از پوتین کاهش نمی‌یابد. فیتسو در ادامه خواستار باز شدن موضوع آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات شد و افزود: «به نظر من بهتر است ۱۰سال سر میز مذاکره بحث کنیم تا اینکه روس‌ها و اوکراینی‌ها را به مدت ۱۰سال به حال خود بگذاریم تا یکدیگر را بکشند.» وی پیش‌تر نیز گفته بود که راهبرد اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای شکست روسیه جواب نداده و تنها به کشته شدن هزاران اوکراینی و روس منجر شده است.
برچسب ها: اروپا ، اوکراین ، روسیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار