کد خبر: 1220244
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از احتمال تشدید درگیری‌ها در ماه رمضان به حدی زیاد شده که دستگاه‌های امنیتی آن در وضعیت آماده‌باش حداکثری قرار گرفته و ارتش این رژیم نیروهایش را در تمامی مناطق کرانه باختری اشغالی مستقر کرده است
جوان آنلاین: رمضان آمد ولی آتش‌بسی بین رژیم صهیونیستی و حماس پا نگرفت؛ چیزی که باعث نگرانی فزاینده منفجر شدن مقاومت در کرانه باختری شده است. ارتش اسرائیل ۲۳ گردان در سراسر کرانه باختری مستقر کرده که در مقام مقایسه دو برابر چیزی است که در غزه مستقر است. یک هفته قبل مؤسسه واشینگتن در گزارشی هشدار داده بود: در صورت عدم رعایت احتیاط مقامات [اسرائیلی]، وضع می‌تواند در این ماه به‌شدت بدتر شود.»
 
نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از احتمال تشدید درگیری‌ها در ماه رمضان به حدی زیاد شده که دستگاه‌های امنیتی آن در وضعیت آماده‌باش حداکثری قرار گرفته و ارتش این رژیم نیروهایش را در تمامی مناطق کرانه باختری اشغالی مستقر کرده است. در حالی که جنگ اسرائیلی‌ها طی پنج ماه گذشته عمدتاً بر غزه متمرکز بوده، نهاد‌های امنیتی درباره خطر جدی آغاز تنش در کرانه باختری هشدار داده‌اند. رسانه‌های عبری می‌گویند که اسرائیل ۱۵هزار سرباز و پرسنل پلیس نظامی شامل ۵هزار سرباز ذخیره، ۲۳ الی ۲۴ گردان و ۲۰گروهان «پلیس مرزی» به اضافه دو گروه واحد‌های نیرو‌های ویژه را در کرانه باختری مستقر خواهد کرد. تنها ۲۴ گردانی که اسرائیلی‌ها از آن صحبت کرده‌اند، در مقام مقایسه، دو برابر نیرو‌های ارتش این رژیم است که در نوار غزه مستقر شده‌اند که نشان‌دهنده عمق نگرانی از وضعیت کرانه باختری در رمضان است. برخی منابع محلی گزارش دادند که اشغالگران بامداد اولین روز ماه رمضان با بیش از ۲۵ دستگاه خودروی زرهی و چهار دستگاه بلدوزر از محور‌های غربی و جنوبی به شهر طولکرم یورش برده و در تمامی خیابان‌های منتهی به اطراف اردوگاه طولکرم مستقر شدند. کانال‌های خبری فلسطینی تصاویری را از درگیری‌های شدید بامداد دیروز نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت فلسطین در اردوگاه نور شمس در طولکرم و هدف قرار گرفتن خودرو‌های نظامی و یک بلدوزر این ارتش با بمبی انفجاری هنگام یورش به اردوگاه منتشر کردند. اداره اسرای فلسطینی با اعلام بازداشت ۲۵فلسطینی دیگر در کرانه باختری که برخی از آن‌ها به تازگی آزاد شده بودند، گفته که تعداد بازداشتی‌ها در کرانه باختری از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۷هزار و ۵۳۰ نفر رسیده است. 
 
 وضع انفجاری، دعوت به احتیاط
نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی همچنین در ورودی‌های مسجدالاقصی مستقر شده و ایست‌هایی را در اطراف بخش قدیمی شهر و ورودی‌های منتهی به مسجد ایجاد کردند. آن‌ها محدودیت‌هایی را برای ورود جوانان به مسجدالاقصی برای ادای نماز عشاء ایجاد کرده و تنها به زنان و افراد بالای ۴۰ سال اجازه ورود دادند. در کشاکش نگرانی‌ها از وضع قدس، ۲۷۵شهرک‌نشین صهیونیست در روز اول ماه مبارک رمضان به مسجدالاقصی یورش بردند. منابع خبری از اختلاف «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر سر «مسجدالاقصی» خبر می‌دهند. دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» به نتانیاهو پیشنهاد داده‌که تصمیم‌گیری درمورد یورش به مسجدالاقصی به دست پلیس این رژیم در ماه مبارک رمضان تنها با موافقت رسمی وی اتخاذ شود. به گزارش عربی ۲۱، این تصمیم نشان می‌دهد شاباک و ارتش صهیونیستی اعتمادی به پلیس و بن‌گویر ندارند. این تصمیم بعد از گزارش هفته‌های اخیر شین‌بت و ارتش به نتانیاهو گرفته شده که از او خواسته‌اند برخلاف روال عادی در مورد یورش به محوطه‌های مسجدالاقصی خودش تصمیم‌گیری کند زیرا این رویدادی است که به گفته مقامات می‌تواند منجر به عواقب احتمالی زیادی شود. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرده که نتانیاهو تصمیم گرفته برای ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی در ماه رمضان محدودیتی قائل نشود و از وجود یک سند محرمانه خبر داده که «هارون حالیفا» رئیس اطلاعات ارتش درباره وضعیت انفجاری قدس به مقامات این رژیم ارسال کرده است؛ سندی که نتانیاهو نیز آن را دیده است. هفته قبل مؤسسه واشینگتن در گزارشی هشدار داد که از مسجدالاقصی گرفته تا قلب اردوگاه‌های آوارگان و پادگان‌های پرسنل امنیتی ناامید فلسطینی، وضعیت همچنان متشنج است و در صورت عدم رعایت احتیاط مقامات [اسرائیلی]می‌تواند در این ماه به شدت بدتر شود. نئومی نیومن، نویسنده این گزارش درباره الهام بخشی غزه به کرانه باختری هشدار داده و نوشته است: «جنگ غزه الهام‌بخش ۱۸۰ حمله مهم فلسطینی در کرانه باختری از ۷ اکتبر بوده است که بیشتر آن‌ها تیراندازی بوده است. ۱۷ اسرائیلی در این حملات کشته شدند.» او هشدار می‌دهد که تا پایان ماه رمضان در ۹ آوریل، تحولات متعددی برای امنیت ملی اسرائیل بسیار مهم است، از جمله تبادل اسرا با حماس، آتش‌بس در غزه، عملیات بزرگ ارتش اسرائیل در رفح و تشدید تنش احتمالی با حزب‌الله که افزودن یک انفجار در کرانه باختری به آن توده خطرناک خواهد بود، بنابراین اسرائیل باید در رفتار خود در ماه آینده دقت بیشتری داشته باشد.
 
 دعوت خطیب قدس
با وجود چنین وضعیتی، خطیب مسجدالاقصی بر لزوم حضور گسترده نمازگزاران فلسطینی در این مکان مقدس در ماه مبارک رمضان تأکید کرد. به گزارش مهر به نقل از الجزیره، «عکرمه صبری» گفته که جو عبادت در این مسجد باید بدون مانع‌تراشی همچنان در ماه مبارک رمضان حفظ شود و تأکید کرده است: «ما نسبت به اقدامات ناگهانی رژیم صهیونیستی طی ماه مبارک رمضان علیه مسجدالاقصی هشدار می‌دهیم و از فلسطینی‌ها می‌خواهیم در طول این ماه مبارک در مسجدالاقصی حضور پیدا کنند.» وی تأکید کرد: ماه رمضان یک ماه متمایز و ویژه برای مسلمانان است و آن‌ها باید خود را برای عبادت در این ماه آماده کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار