کد خبر: 1226739
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» از جلسه پرحاشیه یک‌شنبه شورای شهر تهران
ماجرای یک‌شنبه گذشته این شورا از این قرار بود که در جریان گزارش عملکرد معاونت حمل ونقل شهرداری تهران برخی از اعضا خواستند مسئولان شهرداری نسبت به آخرین وضعیت قرارداد حمل و نقل با چینی‌ها که مهرماه سال گذشته روند امضای آن آغاز شده‌بود، توضیحاتی ارائه دهند. این قرارداد در واقع از بعد واردات حجم زیاد وسایل حمل و نقلی و مبلغ قرارداد مهم‌ترین قرارداد حمل ونقل تاریخ شهر تهران است که در این دوره مدیریت شهری به امضا رسیده‌است. 
جوان آنلاین: موضوع خودرو‌های برقی جلسه یک‌شنبه صحن شورای اسلامی شهر تهران را به تشنج کشید، در حالی که برخی از اعضای شورا با ادعای انجام رفتار خلاف قانون توسط شهرداری تهران جلسه شورا را ترک کردند، برخی دیگر مدعی باز شدن پای سیاسی کاری و مافیا به صحن شورا شده‌اند. 
 
گفته شده نامگذاری نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شورا‌ها برای ارج نهادن به خرد جمعی و مردم سالاری دینی بوده، خواسته ایده آلی که با توجه به فراز و فرود‌های بسیار شورا‌های اسلامی شهر و روستا از اولین دوره فعالیت همیشه با چالش روبه‌رو شده و این چالش‌ها در تهران به عنوان مهم‌ترین شورای شهر و روستا بیشتر از دیگران بوده‌است. 
از همان دور اول تأسیس که شورای شهر اصلاح‌طلب تهران منحل شد تا یک‌شنبه گذشته که شورا سعی داشت در روز گرامیداشت خود با نصاب شکنی یا همان آبستراکسیون وزنه سیاسی آن را بر وزنه خدمتگزاری مستولی کند این موضوع دوباره یادآوری شد که شورا‌ها هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند. 
 یک‌شنبه در شورا چه گذشت؟
ماجرای یک‌شنبه گذشته این شورا از این قرار بود که در جریان گزارش عملکرد معاونت حمل ونقل شهرداری تهران برخی از اعضا خواستند مسئولان شهرداری نسبت به آخرین وضعیت قرارداد حمل و نقل با چینی‌ها که مهرماه سال گذشته روند امضای آن آغاز شده‌بود، توضیحاتی ارائه دهند. این قرارداد در واقع از بعد واردات حجم زیاد وسایل حمل و نقلی و مبلغ قرارداد مهم‌ترین قرارداد حمل ونقل تاریخ شهر تهران است که در این دوره مدیریت شهری به امضا رسیده‌است. 
در جریان جلسه شورای یک‌شنبه شورای شهر تهران پیش از آنکه علیرضا زاکانی، شهردار تهران صحبت‌های خود را شروع کند سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سیدجعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی و علی‌اصغر قائمی از اعضای شورای شهر پیش از توضیحات شهردار تهران نسبت به ابهاماتی که به قرارداد حمل و نقلی و واردات واگن و اتوبوس چینی وارد کرده بودند، صحن شورا را ترک کردند. اقدامی که گفته شده به منظور خارج کردن جلسات پارلمان شهر از حدنصاب صورت انجام شد و نتوانست نشست شورای شهر را از حدنصاب قانونی بیندازد. 
علیرضا زاکانی در حالی که جلسه شورای شهر با حواشی مختلف روبه‌رو شده‌بود با بیان اینکه نمی‌دانیم چرا برخی ناراحتند، گفت: هیچ کس جز ضدانقلاب، امریکا و اسرائیل از موفقیت‌ها رنج نمی‌برند، زیرا مردم به دنبال گشایش هستند. وی همچنین گفت: عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود، اما انجام شد. 
در حالی که همزمانی روز شورا و آبستراکسیون را می‌توان پارادوکس مردم‌سالاری و سیاسی کاری نامید برخی فعالان رسانه معتقدند این اختلافات پس از انتخابات مجلس بالا گرفته‌است؛ از جمله این افراد خلفی زاده از فعالان رسانه‌ای اصولگرا است که با انتشار توئیتی با انتقاد از سیاسی‌کاری در صحن شورای شهر تهران مدعی شده‌است که سامانه پیامکی یکی از احزاب سیاسی با هدایت یکی از اعضای شورای شهر، ابزار اختلاف افکنی بین شورای شهر و شهرداری تهران شده‌است. وی همچنین خطاب به اعضای شورای شهر نوشته‌است: آقایان، شورای شهر، محل سیاسی‌کاری نیست!
 
 از مافیای خودرو تا سیاسی‌کاری در شورای شهر
حواشی این جلسه شورا به بیرون از آن نیز کشیده‌شد و برخی از اعضای شورای شهر نیز بعد از این جلسه نسبت به این اقدام سیاسی واکنش نشان دادند. مهدی بابایی، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اعضای خارج‌شده از جلسه معتقد هستند در قرارداد شهرداری با چینی‌ها تخلفی اتفاق افتاده تأکید کرد: البته من قائل به تخلف نیستم. وی همچنین با اشاره به تعویق زمان واردات اتوبوس‌ها و واگن‌های چینی بیان کرد: از مافیای خودرو تا مغرضانی که منافعشان درگیر است و رغبتی برای پیشرفت و توسعه شهر و کشور ندارند، مشکلاتی در این مسیر ایجاد کرده‌اند. 
سید احمد علوی، دیگر عضو شورای شهر نیز در واکنش به حواشی ایجاد شده یادآور شد که متن این قرارداد در دو کمیسیون مرتبط پیش از بررسی در صحن شورای شهر مورد بررسی و حتی تغییر قرار گرفته‌است، چطور اعضای معترض می‌گویند از آن خبر ندارند. البته علیرضا زاکانی نیز در جلسه روز یک‌شنبه اعلام کرد که بنابر اعلام معاون حمل و نقلی شهرداری، متن قرارداد در اختیار رئیس کمیسیون حقوقی و رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران قرار گرفته‌است. زاکانی همچنین نسبت به اظهار بی اطلاعی این افراد از مفاد قرارداد ابراز شگفتی کرد. 
جعفر تشکری هاشمی از جمله افرادی که جلسه روز یک‌شنبه شورا را ترک کردند با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی خود بار دیگر دلیل ترک جلسه را بی اطلاع از مفاد قرارداد با چینی‌ها عنوان کرد. تشکری هاشمی که یکی از افراد حاضر در دور نخست سفر هیئت ایرانی به چین بود، چند روز بعد از بازگشت از این سفر در حاشیه جلسه شورای شهر و در جمع خبرنگاران گفت: بنده به نمایندگی شورا و با تأکید رئیس شورا در این سفر حضور داشتم و در این سفر تعدادی قرارداد به امضا رسید که برای دو طرف تعهدآور است. وی همچنین در آنجا یادآور شده بود: حدود ۱۵ قرارداد و تفاهمنامه به امضا رسید تا فعالیت‌هایی به نفع مردم به ثمر برسد. 
 
 چه کسی ذی نفع است؟!
در شرایطی که گفته‌شده شائبه اعمال نفوذ مغرضان به مسئله واردات اتوبوس و خودرو از چین در دامن زدن به برخورد‌های اتفاق افتاده در صحن شورا بی تأثیر نبوده‌است، زاکانی در پاسخ به این سؤال که چرا واردات از چین با جدیت پیگیری می‌شود، دلیل آن را ارزان بودن اتوبوس‌های برقی چینی نسبت به اتوبوس‌های ایرانی دانسته و گفته‌است: زمانی که در این سفر بودیم، بررسی‌هایی انجام و مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است. به این شکل که کیفیت و قابلیت آن‌ها بسیار مناسب بود، اما قیمت آن‌ها به مراتب کمتر از قیمت‌های اتوبوس‌های برقی داخلی بود. تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان در هر اتوبوس است. 
همه این مسائل در حالی مطرح می‌شود که سال‌های سال است حمل و نقل عمومی تبدیل به مهم‌ترین چالش ابرکلانشهر تهران شده و به ثمر رسیدن چنین قراردادی که شامل ۲هزارو۵۰۰ اتوبوس برقی ۱۲متری، ۲۷هزارو۵۰۰ هزار تاکسی انرژی نو، ۱۰ هزار ون و مینی‌بوس و ۱۵۰ هزار موتور‌سیکلت برقی است، می‌تواند تحول بزرگی در زندگی پایتخت‌نشینان و مدیریت ترافیک آن ایجاد کند که شاید البته به کام برخی شیرین نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار