کد خبر: 1229616
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» جنبش اعتراضی موسوم به «Blockout۲۰۲۴» را بررسی می‌کند
این جنبش از مردم می‌خواهد افراد مشهوری را که نسبت به رنج‌های انسانی مردم فلسطین بی‌اعتنا بودند، در رسانه‌های اجتماعی مسدود کنند
 مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: جنبش اعتراضی موسوم به «Blockout ۲۰۲۴» از سوی فعالان فضای مجازی برای بایکوت کردن سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌هایی که در مقابل کشتار مردم مظلوم غزه سکوت کرده‌اند، در شبکه اجتماعی تیک تاک ایجاد شده است. این جنبش که به «گیوتین مجازی» هم شناخته می‌شود باعث شده تا درآمد‌های اقتصادی این چهره‌های معروف تحت تأثیر قرار بگیرد. این اتفاق در حالی می‌افتد که بخشی از همین سلبریتی‌های غربی در جریان فتنه سال ۱۴۰۱ ایران سعی کردند با گیس بریدن و دمیدن در آتش فتنه زمینه تجزیه و فروپاشی کشورمان را فراهم کنند. حالا خیاط در کوزه افتاده و خودشان گرفتار همان کابوسی هستند که برای ما دیده بودند. 
شهید مصطفی چمران جمله مشهوری دارد که می‌گوید: «هنگامی که شیپور جنگ نواخته می‌شود، شناخت مرد از نامرد آسان می‌شود!» دقیقاً در روزگار سختی و شدت است که زمینه شناخت دوست از دشمن و انسانیت و شرافت از سبعیت و خوی حیوانی ایجاد می‌شود؛ درست مانند اتفاقاتی که کشتار مظلومانه زنان و کودکان غزه و فلسطین به دست سربازان رژیم صهیونیستی رقم زده است یا در مقیاسی کوچک‌تر و متفاوت مانند جبهه‌بندی‌ای که فتنه زنانه سال ۱۴۰۱ در داخل و خارج از کشورمان تولید کرد. 

 ایجاد یک جنبش مردمی 
کشتار بیرحمانه کودکان و زنان فلسطین و ریخته شدن خون ده‌ها هزار از زن و کودک بیگناه در طول هفت ماه اخیر به دست رژیم صهیونیستی جریان بیداری و ضد ظلمی را در بین مردم دنیا متولد کرده است. راه افتادن جنبش‌های مجازی و تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی انسانی در کف خیابان بسیاری از کشور‌های دنیا به جشن‌ها و فستیوال‌هایی که اساس وجودی آن‌ها بر مبنای اصالت لذت و دنیاپرستی بوده، راه پیدا کرده و آن‌ها را تحت تأثیر خودش قرار داده است. تازه‌ترین نمونه در ادامه تسخیر فستیوال‌ها از سوی فعالان فضای مجازی مخالف جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، جنبشی موسوم به «Blockout ۲۰۲۴» است. جنبش بایکوت سلبریتی‌هایی است که نسبت به وقوع جنایات هولناک این رژیم در غزه و فلسطین سکوت کرده‌اند؛ سلبریتی‌هایی که شرکت آن‌ها در جشن سالانه مد و لباس «مت گالا»‌ی نیویورک از نظر این فعالان فضای مجازی به نوعی شراکت و تأیید جنایات رژیم صهیونیستی قلمداد شده است. 
البته علت اصلی مورد توجه قرار گرفتن این جشن از سوی این جنبش ویدئویی بود که از «هیلی کالیل» اینفلوئنسر و مدل سابق امریکایی در تیک‌تاک منتشر شد. او در واکنش به گرسنگی کودکان غزه می‌گوید: «[اگر نان ندارند بخورند]بگذارید کیک بخورند.» این عبارت جمله‌ای است که ملکه «ماری آنتوانت» نسبت به رنج فقرا در جریان انقلاب فرانسه به کار برده است. البته وی بعداً به دست نیرو‌های انقلابی فرانسه با دستگاه گیوتین اعدام شد. 
اظهارات این اینفلوئنسر امریکایی باعث شد مورد انتقاد گسترده و شدید فعالان فضای مجازی قرار بگیرد تا جایی که جنبش آنلاین جدیدی به نام «بلاک کردن افراد مشهور» یا همان «گیوتین دیجیتال» ایجاد بشود. این جنبش از مردم می‌خواهد افراد مشهوری را که نسبت به رنج‌های انسانی مردم فلسطین بی‌اعتنا بودند، در رسانه‌های اجتماعی مسدود کنند تا درآمد کمتری از صفحات مجازی شان کسب کنند. مردم در سراسر جهان از افراد مشهور به‌دلیل بی‌توجهی و عدم استفاده از نفوذشان برای جلب توجه عمومی به وضعیت وخیم انسانی در غزه ناراضی هستند. 

 لایک‌ها را پس بگیریم!
خالق این جنبش اعتراضی مجازی با شناسه (TikTok @ladyfromtheoutside) اعلام کرده است که «زمان آن رسیده است که مردم آنچه را که من اسمش را گیوتین دیجیتال می‌نامم انجام دهند. زمان آن فرا رسیده است که همه افراد مشهور، اینفلوئنسر‌ها و افراد ثروتمندی را که از منابع خود برای کمک به افراد نیازمند استفاده نمی‌کنند، بلاک کنیم. ما این سکو‌ها را به آن‌ها دادیم. حالا وقت آن است که نظرات (کامنت‌ها)، لایک‌ها، و پول‌هایمان را از آن‌ها پس بگیریم.» ظاهراً کاربران رسانه‌های اجتماعی فهرستی از افراد مشهور را برای مسدود کردن با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند که منجر به از دست دادن قابل‌توجه تعداد دنبال‌کنندگان (فالوئرها) چندین چهره مشهور در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها شده است. 
در پی ایجاد جنبش اعتراضی موسوم به «Blockout ۲۰۲۴» مشهورترین ستارگان سینما و تلویزیون و موسیقی در کشور‌های غربی که شهرت و درآمد افسانه‌ای آن‌ها از بستر فضای مجازی فراهم آمده، با موج گسترده‌ای از بایکوت و لغو دنبال کردن روبه‌رو شده‌اند و به نظر می‌رسد این پویش بین‌المللی تا پایان بی‌تفاوتی و شکستن سکوت آن‌ها تداوم داشته باشد. 

 خیاط در کوزه افتاد
هر آنچه دشمنان مردم ایران طی سال‌های اخیر برای به اضمحلال کشاندن فرهنگ و تمدن و ارزش‌های ایرانی تدبیر کرده بودند، نه تنها محقق نشد بلکه آتش این فتنه‌ها دامان خودشان را گرفت؛ از سلبریتی‌هایی که گیس بریدند تا مزدوران رسانه‌ای که جای جلاد و شهید را باهم عوض می‌کردند. حالا همان‌هایی که در مورد فتنه زنانه کشورمان از هیچ اقدام و کلامی فروگذار نمی‌کردند در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی و دیگر تروریست‌های کت و شلواری به این بهانه که چنین مسائلی به آن‌ها مربوط نمی‌شود، لب از لب باز نمی‌کنند! این جریان بلاک و آنفالو کردن امروز سلبریتی‌های ساکت در مورد غزه و فلسطین همان خوابی است که آن‌ها برای کشورمان دیده بودند؛ چه آن جریان عفت زدایی و هرزه انگاری در مورد زنان کشورمان که به بهانه جنبش «می تو» (من هم همین‌طور) می‌خواستند راه بیندازند و چه اقداماتی که در جریان نبرد هیبریدی سال ۱۴۰۱ صورت می‌پذیرفت. اقدامی که طی آن با لشکر سایبری مزدوران شان به چهر‌های معروف کشورمان که حقیقت روشن فتنه را می‌دیدند یا نمی‌خواستند با دشمنان دیرینه ملت و کشورشان همصدا و همراه شوند، حمله می‌کردند تا با تهدید و ارعاب و حتی تطمیع هم که شده آن‌ها را وادار به واکنش علیه حاکمیت کنند، در واقع ما برای چندمین بار شاهد تحقق کلام الهی بودیم که می‌فرماید «[بنی اسرائیل]با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آن‌ها مکر کرد، و خدا بهترین مکرکنندگان است» (۵۴ آل عمران). هر آنچه برای ایران می‌خواستند دامن‌شان را گرفت؛ چه اینکه خداوند خونخواه مظلومان است و مکرر دیده‌ایم و خواهیم دید که «چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده، و خدا با صابران است» (۲۴۹ بقره). آنچه امروز افکار عمومی دنیا و آزادگان و ظلم‌ستیزان جهان تحت اشکال مختلف و به جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زنان و کودکان بی‌دفاع انجام می‌دهند همه از نشانه‌های آشکار بیداری وجدانی انسان هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار