کد خبر: 1230062
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
دبیر سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک در مراسم اختتامیه مطرح کرد
بخشی‌زاده: به نظرم این جشنواره به اهداف خودش رسیده است و جا دارد شاخ و برگ پیشتری پیدا کند. به امید خدا در سال آتی این جشنواره وجهه بین‌المللی پیدا می‌کند
مصطفی شاه‌کرمی

جوان آنلاین: مراسم اختتامیه سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک با حضور رئیس رسانه ملی، معاون صدا و با تقدیر از خانواده سه شهید مقاومت و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد برگزار شد. دبیر این رویداد از مقاومت مردم غزه، حوادث تروریستی کرمان و عملیات تنبیهی وعده صادق به عنوان سه قله این دوره از جشنواره پژواک خبر داد. 
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در اختتامیه سومین دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با اشاره به اهمیت جشنواره پژواک، رادیو و مستند گفت: عناوین مستند‌های رادیویی را که دیدم به معاون صدا گفتم هنر، خلاقیت، ذوق و توان هنری ما در رادیو در انتخاب عناوین مستند‌ها نیز مشهود است و این کار رادیو را سخت‌تر از تلویزیون می‌کند. اگرچه تلویزیون و تلویزیونی‌ها در معرض دیده شدن هستند، اما رادیو با امکانات حداقلی محتوا را در جذاب‌ترین حالت به مخاطب می‌رساند و ماندنی‌تر هم هست. برای اینکه ما نسل جوان را نسبت به آینده کشور و سرزمین و مملکت امیدوار کنیم، مستند در رسانه ملی می‌تواند گامی بلند بردارد. 
رئیس سازمان صداوسیما تأکید کرد: در تولید مستند‌های فاخر در رادیو وظیفه همکاران، به‌خصوص در عرصه روایت پیشرفت، بسیار حیاتی است. وقتی برخی مستند‌های تولیدی در شبکه‌های مختلف را شنیدم به همکارانم در رادیو افتخار کردم و این امیدوارکننده بود. 
جبلی تصریح کرد: تحول را باید از مستند رادیویی و صدای سه‌بعدی شروع کرد. تحول یعنی باور داشته باشیم امکانات و ظرفیت‌های ما بی‌پایان و افتخارات ما ابدی است. تحول یعنی اعتماد به نفس ملی، بازگشت به هویت، افتخار به هویت ایرانی و نگاه عادلانه به همه ظرفیت‌ها. فراموش نکنیم چه مسئولیتی داریم. 

 ارسال بیش از یک هزار اثر به جشنواره 
 علی بخشی‌زاده، معاون صدا در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با تأکید بر اینکه امسال به دبیرخانه جشنواره رادیویی پژواک بیش از یک هزار اثر در زمینه‌های مختلف ارسال شده است، افزود: ارسال این تعداد آثار نشان از همت همکارانم در سراسر کشور دارد. شکوفه‌هایی که به بار نشست. معرفی جوانانی که در صحنه حاضر شدند و برنامه‌های خلاقانه ارسال کردند. داوری در این دوره بسیار سخت بود؛ بعضی از آثار برگزیده با صدم اختلاف روی سکو می‌آیند. به نظرم این جشنواره به اهداف خودش رسیده است و جا دارد شاخ و برگ پیشتری پیدا کند. به امید خدا در سال آتی این جشنواره وجهه بین‌المللی پیدا می‌کند و فقط به مستند اکتفا نخواهد کرد. از این بستر چهره‌هایی معرفی خواهند شد و ما مفتخریم که صدای واقعیت بودیم و پژواک حقیقت. 
معاون صدا در ادامه یادآور شد: در طول این سه دوره، ما از حوادث و رویداد‌های بین‌المللی عقب نماندیم و همراه مردم غزه بودیم. در طوفان‌الاقصی آثار قابل توجهی تولید شد و صدای دانشجویان استکبار جهانی بودیم. در حادثه‌ای که در سالگرد حاج قاسم سلیمانی رخ داد، بلافاصله همکاران ما که در صحنه حاضر بودند، اقدام به ساخت مستند کردند. 
بخشی‌زاده با بیان اینکه این جشنواره به هفت نشان رسیده است، گفت: نشان سردار شهید قاسم سلیمانی به پاس قدردانی از همکاران در حوزه مقاومت است و نشان دکتر کاظمی‌آشتیانی در تبیین و توصیف پیشرفت همه‌جانبه کشور طراحی شده است. همچنین نشان دیگر برنامه‌های سلامت‌محور با عنوان نشان صدیقه اعتمادسعید و نشان مادر را به برنامه‌سازانی تقدیم می‌کنیم که در حوزه فرزندآوری و تحکیم خانواده تلاش کردند. نشان فردوسی تقدیم عزیزانی می‌شود که در حوزه پاسداشت زبان فارسی همت کردند و نشان ایران به برنامه‌سازان عزیزی تقدیم خواهد شد که در تقویت سرمایه اجتماعی گام برداشتند. 
وی با بیان اینکه مفهوم افتخار درونمایه جشنواره آتی است، عنوان کرد: محور امید، نشاط اجتماعی، پیشرفت کشور و مفهوم افتخار درونمایه جشنواره بعدی ما خواهد بود. افتخارآفرینی‌هایی که برای کشور، استان، شهر و روستا دارد. افتخار می‌کنم ایرانی و فارسی‌زبانم. پنج محور به مرکز طرح و برنامه‌ریزی سازمان در دستور برنامه‌سازی است و بحث جوانی جمعیت و خانواده، پرداخت هنرمندانه به شعار سال، بحث عفاف و حجاب، پیشرفت و امید و در پایان پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از جمله این محورهاست. 

 رکوردزنی وعده صادق
در بخشی از این مراسم حمیدرضا افتخاری، دبیر این جشنواره با ارائه گزارشی از سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک اظهار کرد: برگ برنده پژواک سوم تأکید دوباره بر این است که رادیو رسانه لحظه‌هاست. ما سه قله در این دوره از پژواک داشتیم؛ در ابتدای راه مقاومت مردم غزه را به جشنواره اضافه کردیم، در میانه راه متأسفانه اتفاقات حوادث تروریستی کرمان رخ داد و آثار قابل توجهی در این بخش به دست ما رسید. 
وی ادامه داد: بخش سوم هم با عنوان عملیات تنبیهی وعده صادق در روز افتتاحیه در فراخوان اعلام شد که ما در این بخش بیشترین آثار را دریافت کردیم. نمونه‌هایی که گفته شد نشان‌دهنده این بود که رادیو به لحظه و راز ماندگاری رادیو در همان به لحظه بودن و همسو با اتفاقات جامعه بوده است. به افتخار رادیویی‌ها که در این ۸۴ سال تلاش کردند و همیشه در صحنه حاضر بودند. 

 برخی از برگزیدگان
برگزیدگان سه بخش مهم سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بدین شرح اعلام شد: در بخش دستاورد فناوری از هدی فلاح از رادیو تهران برای اثر «سیاهچاله» تجلیل به عمل آمد. در بخش واکنش سریع موضوعات حادثه کرمان، واقعه غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق برای ارسال آثار اضافه شد که مریم یوسفی‌پور با اثر «دیوار» از رادیو اقتصاد جایزه ویژه غزه را دریافت کرد. در بخش حادثه تروریستی کرمان مهدیه چمن‌رسان با اثر «مثل قاسم» از مرکز کرمان برگزیده شد. در این بخش سینا شاملوجانی‌بیک با اثر «کرمان، چون کوه» از ایرانصدا دیپلم افتخار کسب کرد. همچنین مریم امینی با اثر «روی بال فرشته» از مرکز ایلام دیپلم افتخار گرفت. 
در بخش عملیات تنبیهی وعده صادق، احمد یوسفی‌مقدم‌رهنی از رادیو گفتگو با اثر طلوع در نیمه‌شب برگزیده شد. همچنین در این بخش ملیحه صادق‌کاظمی با اثر «آوانگارد» از رادیوسلامت دیپلم افتخار کسب کرد. 
همچنین از خانواده شهید تهرانی‌مقدم، شهید سیدرضی موسوی و شهید زاهدی با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و علی بخشی‌زاده معاون صدا تقدیر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار