کد خبر: 1230084
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
نائب رئیس انجمن اهدا عضو ایرانیان گفت: سالانه ۷ هزار عضو قابل پیوند زیر خاک دفن می‌شوند.

جوان آنلاین: نشست خبری انجمن اهدای عضو ایرانیان با حضور کتایون نجف زاده مدیرعامل و امید قادری نائب رئیس این انجمن امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در برج آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، در ابتدا نجف زاده درخصوص اهدا عضو در ایران گفت: زمانی که از مردم می‌پرسیم چرا کارت عضو نمی‌گیرید، پاسخ می‌دهند: «تا به حال درباره این مسئله فکر نکریم، اصلا چگونه باید این کارت را بگیریم؟ و...»

وی در ادامه بیان کرد: هنوز آمار اهدا عضو در برخی از استان‌های ایران صفر است و در این مناطق اهدا عضو انجام نمی‌شود؛ زیرا هنوز اهدا عضو جزئی از درمان کشور در نظر گرفته نشده و همچنان برخی از استان‌ها امکانات و شرایط لازم برای اهدا عضو را ندارند.

نجف‌زاده در خصوص تصور مردم از اهدای عضو توضیح داد: اهدا عضو در صورتی انجام می‌شود که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد. قلب فردی که به مرگ مغزی دچار شده صرفاً به وسیله دارو و دستگاه کار می‌کند و با دستگاه زنده است. اما بستگاه او تصور می‌کنند که او می‌تواند دوباره احیا شود برای همین در مقابل اهدای عضو عزیزانشان مقاومت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص فواید دریافت کارت اهدا عضو در افراد توضیح داد: در ایران مطالعه‌ای داشته‌ایم که براساس آن اگر فردی که دچار مرگ مغزی شده کارت اهدا عضو نداشته باشد، خانواده او به احتمال ۴۸ درصد اجازه اهدا اعضای او را می‌دهند، اما زمانی که می‌بینند خودش این درخواست را داشته، نزدیک به ۱۰۰ درصد رضایت می‌دهند.

من می‌خواهم اعضا بدنم را اهدا کنم!

وی در ادامه بیان کرد: یکی از کار‌هایی که ما برای قانع کردن خانواده‌ها انجام می‌دهیم این است که از فردی که درخواست دریافت کارت اهدا عضو دارد، ویدیو کوتاهی خطاب به خانواده و اطرافیانش دریافت می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: فرد اهدا کننده در آن ویدیو خطاب به بستگانش گفته است که چرا دوست دارد اعضا بدنش را اهدا کند. اگر فرد در اثر مرگ مغزی فوت کند این فیلم برای خانواده آن فرد پخش می‌شود و خانواده پس از شنیدن صحبت‌های اهدا کننده رغبت بیشتری برای اهدا اعضا او پیدا خواهند کرد.

نجف‌زاده در خصوص رضایت خانواده فرد اهداکننده بیان کرد: برای اهدا عضو فردی که دچار مرگ مغزی شده باید رضایت تمام بستگان خصوصاً اولیای دم فرد گرفته شود؛ حتی اگر آن فرد کارت اهدا عضو داشته باشد.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو در خصوص آثار مخرب برنامه‌ها و سریال‌های تلوزیونی در اعتماد مردم برای اهدای عضو توضیح داد: سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که درخصوص اهدا و پیوند عضو ساخته شده است بسیار به اعتماد مردم در جهت اهدا عضو آسیب زده است.

وی در ادامه تأکید کرد: این برنامه‌ها با دادن اطلاعات غلط به مردم می‌گویند فردی که دچار مرگ مغزی شده دوباره می‌تواند به زندگی بازگردد؛ اما افرادی که در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کنند و می‌گویند ما دچار مرگ مغزی شده بودیم و زندگی دوباره پیدا کردیم، این افراد در کما بوده‌اند و دچار مرگ مغزی نشده‌اند.

نجف زاده گفت: امکان ندارد فردی دچار مرگ مغزی شود و دوباره به زندگی بازگردد. بر اثر این فرهنگ‌سازی غلط بسیاری از خانواده‌ها که فردی از اعضای خانواده‌شان دچار مرگ مغزی می‌شوند امید به بازگشت او به زندگی دارند درحالی که این مسئله غیر ممکن است.

سلول‌هایی که در هرثانیه می‌میرند!

وی در خصوص وضعیت جسمانی فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود توضیح داد: زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود، به مرور در بدن او سمی ترشح می‌شود که تمام سلول‌های بدن را از بین خواهد برد و کم کم اعضای بدن فاسد می‌شوند. در این راستا ساعت و زمان در اهدا عضو بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان تأکید کرد: زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود سطح هوشیاری او به حداقل می‌رسد و حداقل سطح هوشیاری ۳ است. تا زمانی که مرگ مغزی در فرد به قطعیت نرسیده باشد امکان اهدا وجود ندارد و اجازه اهدا به او داده نمی‌شود.

وی در خصوص وضعیت اهدا عضو در بیمارستان‌های کشور توضیح داد: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید اهدا عضو را جزئی از درمان و بیمارستان‌های کشور قرار دهند. برخی از بیمارستان‌ها مخصوص حوادث است و باید در بخش تروما این بیمارستان‌ها بخشی برای اهدا عضو در نظر گرفته شود.

نجف زاده در خصوص بودجه اهدا و پیوند عضو در کشور بیان کرد: بودجه‌ای که به بخش اهدا و پیوند اعضا داده می‌شود، بسیار پایین است. براساس قانون ایران تمام هزینه پیوند و اهدا برعهده وزارت بهداشت است که هر سه ماه یک بار براساس هزینه‌ها، مبالغ را به مراکز پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: در ایران فقیر و غنی از فرصت اهدا و پیوند به صورت مساوی برخوردار می‌شوند، اما در بسیاری از کشور‌ها این امکان وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار