کد خبر: 1230162
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
گزارشی درباره یک عرض ارادت مجازی
سامانه‌های اشتراک ویدئو در فضای مجازی، بستر ویژه‌ای را برای عرض ارادت جمعی همه دل‌بستگان به بارگاه امام رئوف (ع) حتی از داخل خانه‌های‌شان فراهم آورده است.

جوان آنلاین: مجید مجیدی را احتمالا بسیاری با «بچه‌های آسمان» و «محمد (ص)» می‌شناسند، اما او در کارنامه‌اش در کنار فیلم‌های داستانی ماندگار، یک مستند تکان‌دهنده هم دارد؛ او از جمله کارگردانانی است که در حوزه سینمای مستند هم آثاری را تولید کرده، «رضای رضوان» یکی از همین فیلم‌هاست. یکی از به یاد ماندنی‌ترین قسمت‌های این مستند به لحظاتی برمی‌گردد که تلفن‌های حرم به صدا درمی‌آیند تا پذیرای نوعی دیگری از زیارت باشند، یکی از امام رضا (ع) برای شفای بیمارش کمک می‌خواهد، زن جوانی با گریه می‌گوید بچه‌ام را به تو سپرده‌ام، آن دیگری جان امام حسین (ع) را قسم می‌دهد و با اندوهی وصف نشدنی به زبان مادری‌اش از امام رضا می‌خواهد او را دست خالی نگذارد. سفر به مشهد و حضور در حرم امام رضا (ع) برای اکثر ایرانی‌ها خاطره‌ای مشترک است. حالا، اما راه‌های زیارت و ارتباط با حال و هوای تجربه حضور در فضای عطرآلود حرم رضوی، محدود به سفر فیزیکی به مشهد نیست و می‌شود به انواع دیگری این دیدار را تجربه کرد.

زیارت حقیقی در فضای مجازی
با گسترش بستر‌های ارتباطی و فراگیری شبکه‌های اجتماعی حالا سفر به هر مکانی امکان‌پذیر است، این فرصت بعد از فراگیری کرونا تسهیل و دسترسی به آن بیش از گذشته هموار شد. اسباب دیدار‌های مجازی تقریبا برای همه مکان‌ها فراهم شد که حرم امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از قطب‌های زیارتی شیعیان هم از آن جمله بود.

حالا محتوا‌های متنوعی در حوزه زیارت امام رضا، در قالب ویدئو در فضای مجازی هم‌رسانی می‌شود که در مناسبت‌هایی مانند ولادت آن حضرت بار‌ها و بار‌ها بازنشر می‌شود از موزیک ویدئو و نماهنگ گرفته تا ثبت ویدئویی تجربه‌های شخصی از زیارت مشهد.

زیارت میلیونی با یک کلیک
نقش شبکه‌های ارتباطی ویدئومحور در ارتباط حسی بیشتر و اشتراک احساسات معنوی افراد در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است، «آپارات» به‌عنوان یکی از جامع‌ترین بستر‌های اشتراک ویدئو در ایران، آرشیو جذاب و متنوعی از عرض ارادت ایرانیان به امام رضا (ع) را در دل خودش جا داده است. برای مثال ویدو‌های بارگذاری شده در کانال آستان قدس رضوی در این سایت بالغ‌بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است. کانال دیگری تحت عنوان شبکه اینترنتی زائر هم طی سال‌های فعالیت خود در زمینه تولید محتوای ویدئوییة حدود ۲ میلیون بیننده را به خود جذب کرده است.

شاید جالب باشد بدانید تنها یک ویدئوی پر از احساس معنوی که مربوط به صلوات خاصه حضرت رضا (ع) به همراه تصاویری از حرم رضوی می‌شود، تا به امروز با بیش از نیم‌میلیون بازدید، پربازدیدترین محتوای ویدئویی رضوی در همین سایت بوده است. در همین فضا بررسی پربازدیدترین ویدئو‌های مرتبط با دل‌بستگان زیارت حرم امام رضا (ع) نشان می‌دهد محتوا‌هایی مانند جمع‌خوانی سرود‌های مذهبی در فضای حرم رضوی و یا عرض ارادت‌های خاص برخی زائران در فرآیند زیارات مرقد امام رئوف، بیشترین مخاطب را در این شبکه اجتماعی به خود اختصاص داده است. به‌طور مثال ویدئوی مربوط به آوازخوانی متفاوت یک از زائران در صحن امام رضا (ع) بیش از ۳۰۰ میلیون مخاطب داشته است.

ظرفیت شبکه‌های اجتماعی ویدئومحور، در ایامی همچون دهه کرامت که منتهی به میلاد با سعادت و پربرکت امام رضا (ع) می‌شود، به‌صورت ویژه‌تر در تسخیر فضای معنوی زائران رضوی قرار می‌گیرد و در این ایام بازار تولید محتوا و هم‌رسانی ویدئو‌های رضوی، داغ‌تر از همیشه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار