کد خبر: 1230292
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نماینده سابق ایران در اوپک  در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: متأسفانه شاهد هستیم برخی خودرو‌ها به کشور وارد می‌شوند که میزان مصرف بالایی دارند و توجهی به این موضوع نمی‌شود. باید واردات خودرو‌های کم‌مصرف و باکیفیت در دستور کار باشد. 
درحالی پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری به هزینه ۴ میلیارددلاری برای واردات بنزین نیازمندیم که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود یک‌میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. 
ناترازی بنزین مشکلات جدی برای اداره کشور به وجود آورده است، زیرا بر کسری بودجه دامن می‌زند و دولت را برای تأمین هزینه مورد نیاز برای واردات به زحمت می‌اندازد. 
بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف بالای خودرو‌ها عامل اصلی بروز این وضعیت است. به زعم آنان، باید با فوریت سیاست‌هایی را در راستای اصلاح موتور خودرو‌ها و کاهش مصرف آن‌ها در دستور کار قرار دهیم. 
عده‌ای از کارشناسان، واردات خودرو‌های کم‌مصرف را چاره کار می‌دانند و برخی دیگر بر ضرورت توسعه ظرفیت سی‌ان‌جی کشور و دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها تأکید می‌کنند. 
از‌رده‌خارج‌کردن خودرو‌های فرسوده نیز پیشنهاد دیگری است که به منظور کاهش مصرف بنزین در کشور مطرح می‌شود. 
 محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که ناترازی بنزین مسئله جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: دلیل بروز این مشکل این است که عرضه ثابت مانده و تقاضا در حال افزایش است. تقاضا برای بنزین به عرضه رسیده و حتی از آن عبور کرده است. این شرایط به معنی بروز ناترازی است که مشکلات جدی به لحاظ وابستگی ما به واردات برای‌مان به وجود آورده است. 
نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: زمانی ما صادرکننده بنزین بودیم، اما حالا مجبوریم برای تأمین نیاز داخلی کشور به واردات بپردازیم و ارز زیادی را در این زمینه هزینه کنیم. 
وی ادامه داد: این گفته کارشناسان که متهم ردیف اول ناترازی بنزین در کشور خودرو‌های پرمصرف هستند، درست است. اگر مصرف بهینه‌ای داشته باشیم، با چنین وضعیتی روبه‌رو نمی‌شویم که مجبور باشیم مبالغ زیادی را برای واردات بنزین هزینه کنیم. 
نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: خودرو‌هایی که در کشور از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اغلب بالای ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش مصرف دارند و گاهی مصرف آن‌ها به ۱۴ لیتر می‌رسد. این میزان مصرف بنزین در خودرو‌ها بسیار بالاست و به ناترازی بنزین دامن می‌زند. 
خطیبی گفت: یکسری اقدامات در صنایع خودروسازی کشور در راستای اصلاح موتور خودرو‌ها و کاهش مصرف بنزین در حال انجام است. وزارت صمت نیز به واردات خودرو‌های برقی مبادرت کرده است. این‌ها اقدامات مثبتی به شمار می‌رود، منتها نیاز به برنامه‌ریزی جدی برای حل مشکل داریم. 
وی ادامه داد: واردات خودرو‌های خارجی به نحوی که رقابت به وجود بیاورد، می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. باید دقت داشته باشیم که خودرو‌های وارداتی از نوع کم‌مصرف باشند، در غیر این صورت نفعی برای‌مان نخواهند داشت. 
نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی خودرو‌ها به کشور وارد می‌شوند که میزان مصرف بالایی دارند و توجهی به این موضوع نمی‌شود. باید واردات خودرو‌های کم‌مصرف و باکیفیت در دستور کار باشد. 
خطیبی گفت: در شرایط فعلی که خودرو‌های داخلی مصرف بالایی دارند، واردات خودرو‌های کم‌مصرف خارجی به نحوی که نوعی رقابت را در صنعت خودروسازی کشور به وجود بیاورند، قابل قبول است. 
وی در پایان در خصوص عدم‌اهتمام دولت قبلی به توسعه زیرساخت‌های سی‌ان‌جی در کشور و تأثیر این امر بر تشدید ناترازی بنزین تأکید کرد: عدم‌توجه به توسعه زیرساخت‌ها بر وخامت ناترازی بنزین دامن می‌زند، به ویژه اینکه لازم بود نسبت به توسعه پالایشگاه‌ها توجه جدی می‌داشتیم تا مشکلات فعلی برای‌مان پیش نیاید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار