کد خبر: 657688
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
يك كارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
شهرياري گفت: توليد كنندگان مواد اوليه‌ي خودرو به جاي آنكه مواد اوليه را با يك قيمت تمام شده و با سودي متعارف بفروش برسانند، قيمت‌هايشان را با قيمت‌هاي جهاني مقايسه مي‌كنند و مي‌خواهند با قيمت‌هاي جهاني آن را به فروش رسانند.
خودروسازان در آينده با مشكل فروش مواجه مي‌شوند

جوان‌آنلاين: بهرام شهرياري، كارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به افزايش قيمت خودرو از سوي شوراي رقابت اظهار داشت: موضوع افزايش قيمت خودرو را بايد از چند وجه نگاه كرد؛ صنعت خودرو از دهه 70 شروع به ساخت داخل كرد و پس از مونتاژ، كار توليد خودرو را آغاز كرد و رفته رفته ساخت داخل بيشتر شد. قطعه‌سازان بسياري به عرصه آمدند و به ترتيب صنعت خودرو به لحاظ كيفي و كمي رشد كرد و تيراژ بالا رفت. اين در حالي است كه صنعت خودرو در دوره دولت نهم و دهم از مسير خود خارج شد.

 
 
شهرياري ادامه داد: در اين مدت افرادي به نام قطعه ساز وارد بازار شدند كه اكثر آنها به جاي قطعه‌سازي، قطعه وارد مي‌كردند و اين در حالي است كه واردات قطعه به قيمت ارز بستگي دارد و در واقع وقتي ارز گران شد آن قطعات نيز گران شدند. به اين ترتيب با ورود آن وارد كنندگان قطعات خودرو، قطعه‌سازان اصلي از ميدان خارج شدند.
 
 
 
وي افزود: عوامل موثر بسياري در قيمت تمام شده خودرو دخيل است و يكي از اين عوامل مواد اوليه است. اكثر مواد اوليه‌ي اين صنعت مانند فولاد، مس، آلومينيوم،‌ مواد پتروشيمي پلاستيك و لاستيك غالبا در اختيار دولت قرار دارد، بنابراين شركت‌هاي توليد سازي مواد اوليه، از منابع داخلي مثل سنگ آهن، گاز، نفت استفاده مي‌كنند و  مواد اوليه را توليد مي‌كنند اما متاسفانه به جاي آنكه اين مواد اوليه را با يك قيمت تمام شده و با سودي متعارف به صنايع تبديلي مثل صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگي و صنايع غير بفروش برسانند، قيمت‌هايشان را با قيمت‌هاي جهاني مقايسه مي‌كنند و مي‌خواهند با قيمت‌هاي جهاني آن را به فروش رسانند. گاهي شركت‌هاي توليد سازي مواد اوليه معتقدند فروش داخلي براي آنها سودي ندارد، بنابراين آن را صادر مي‌كنند و در واقع خام فروشي صورت مي‌گيرد و قيمت تمام شده صنايع داخلي بالا مي‌رود.
 
 
 
شهرياري با اشاره به حامل‌هاي انرژي گفت: پس از آنكه بحث يارانه‌ها مطرح شد و اصلاح نرخ حامل‌هاي انرژي را انجام دادند، قرار بود سهم بخش صنعت را بدهند كه متاسفانه آن را هم ندادند و به عبارت ديگر قيمت تمام شده را به دليل بحث انرژي بالاتر بردند.
 
 
 
اين كارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثير عوامل بيروني در تعيين قيمت خودرو اظهار داشت: تنها عامل دروني يك بنگاه اقتصادي بحث بهره‌وري است و آن هم يك حدي دارد و از يك حد بيشتر امكان‌پذير نيست. وقتي كارخانه‌اي كمتر از ظرفيت خود كار كند هزينه‌هاي سربارش به تيراژ پايين‌تر تحميل مي‌شود و تاثير اين موضوع در افزايش قيمت خودرو مشاهده مي‌شود.
 
 
 
وي در خصوص قيمت‌هاي تعيين شده از سوي شوراي رقابت گفت: بازار قيمت را  تعيين مي‌كند و در حال حاضر متاسفانه يا خوشبختانه رقبايي مثل چين و كره وارد بازار ما شده‌اند كه با تنوع توليد و با خودروهايي در كلاس توليد خودروهاي داخلي رقابت مي‌كنند و وقتي قيمت خودروهاي داخلي بالا مي‌رود، مردم به جاي خريد پژو 206، خودرو هيونداي مي‌خرند. بنابراين اين هم از سوي بازار تعيين كننده است و اكنون شاهد هستيم كه خودروسازان در فروش مشكل دارند و در آينده هم اين مشكل بيشتر خواهد شد. از قديم گفته‌اند سزاي گران‌فروش نخريدن است، خودرو گران مي‌شود و مردم هم نمي‌خرند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
0
5
همين الآن با مشكل فروش مواجه شده اند و مردم ايران توليد با كيفيت را خواهان هستند با قيمت متعادل و منطقي ؛ نه هر توليدي و نه هر كيفيتي .
تاوان اين مشكل را خود توليدكنندگان بايد بدهند . چرا كه هر ايراني در ابتداي امر به كالاي ساخت داخل رو مي آورد و افتخارش به توليد داخلي است ؛ اما نه هر توليدي و نه هر كيفيتي و نه هر قيمتي !!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آسیب پذیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
4
تورو خدا گمرکی خودرو را آزاد کنیین و ملت رو از دست خودرو بی کیفیت راحت کنین
آخه این طوری به صنعت ملی کمک نمیشه بلکه صنعت چین حمایت میشه
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
0
... نگو...
حقیقت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
4
بنام خدا سلام سوال اینست که چگونه کشورهای ژاپن وکره با واردات سنگ اهن و سوخت و انرژی بسیار بالا نسبت به ایران و دستمزد بالای نیروی کار وهزینه های حمل ونقل و... با توجه به بالاترین هزینه گمرکی وعوارض ورود که صد درصد قیمت خودرو را شامل میشود(که بسیار بالاست)خودرو هایشان در ایران از بازار بسیار خوب برخوردار است . خودروسازان ایرانی درکشور چه می کنند؟! اگر تعرفه گمرکی و سود بازرگانی متعارف دنیا که کمتر از 20در صد است در این مورد بکار گرفته شود . خودرو سازان چگونه میخواهند که محصولاتشان راحتی با تخفیف های بالا بفروش رسانند ؟؟ تشکر
شاهین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
کی باعث تحمیل خودروی بی کیفیت وگران به مردم ایران میشود سود اصلی نسیب چه کسانی میشود ..... چرا تعرفه واردات خودرو مثل اکثر کشورهای جهان نیست ..... سیاستمداران ایران چه جوابی برای مردم دارند
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
خداکندفرهنگ آنقدربالا بره که حداقل برامدتی هیچ ایرانی خودرو نخردوبروایتی مردم تحریم کنند تاخودروی 4یا5میلیونی بی کیفت رابالای 20میلیون به این ملت تحمیل نکنند وهیچکس هم جلودارشان نیست
کمیل
|
-
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
سلام،واقعا خجالت داره،کشورآلمان خودرو تولید می کنه که تا5سال کاپوتش پلمپه ونیازی به هیچی نداره اونوقت قیمتش هم از پژو کمتره حالا خودتون قضاوت کنین ببینین این خودرو سازهای ما آیا جوابی واسه گفتن دارن،اینها مردم رو چی فرض کردند...........
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
0
0
تاوقتی که م... درصنعت خودرو وجود دارد، همین آش وهمین کاسه است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار