کد خبر: 731309
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
پاياني بر دغدغه بدرقه دانش‌آموزان به مدارس
چند هفته‌اي بيشتر به آغاز سال تحصيلي جديد با‌قي نمانده است و بازهم والدين دغدغه بدرقه دانش‌آموزان خود را به مدارس و مراكز آموزشي دارند. اين در حالي است كه حادثه تلخ صدمه ديدن 14دانش‌آموز روستاي چاه كيچي شهرستان دلگان به دليل واژگوني وانت باري كه سرويس مدرسه بود، هنوز از خاطره‌ها پاك نشده است.
بیژن سورانی
 چند هفته‌اي بيشتر به آغاز سال تحصيلي جديد با‌قي نمانده است و بازهم والدين دغدغه بدرقه دانش‌آموزان خود را به مدارس و مراكز آموزشي دارند. اين در حالي است كه حادثه تلخ صدمه ديدن 14دانش‌آموز روستاي چاه كيچي شهرستان دلگان به دليل واژگوني وانت باري كه سرويس مدرسه بود، هنوز از خاطره‌ها پاك نشده است.
با اين حال در پايتخت و شهرهاي بزرگ همه چيز براي رفت و آمد دانش‌آموزان به مراكز آموزشي مهيا است و حتي والدين در برخي مناطق پايتخت مي‌توانند از طريق سيستم GPS دانش‌آموزان خود را در طول مسير رهگيري كنند.
 شهريه و سرويس مدارس از يك سو و تأمين امنيت دانش‌آموزان براي رفت و آمد به مدارس از سوي ديگر سبب شده است هر چه به سال تحصيلي جديد نزديك‌تر مي‌شويم استرس والدين نيز در اين زمينه بيشتر شود.
هرچند بسياري از مدارس در شهرستان‌هاي دورافتاده فاقد سرويس براي رفت و آمد دانش‌آموزان هستند و اكثر دانش‌آموزان با تحمل زحمت و مشقت فراوان و با پاي پياده يا هر وسيله نقليه ديگري خود را به مدارس مي‌رسانند اما بحث ايمني و امنيت دانش‌آموزان موضوعي نيست كه به راحتي بتوان از كنار آن عبور كرد و بايد دستگاه‌هاي متولي همچون آموزش و پرورش و مديريت شهري با كمك و مشاركت ساير بخش‌ها همچون پليس راهنمايي و رانندگي و والدين بتوانند براي آمد و شد دانش‌آموزان به مراكز آموزشي چاره اساسي در نظر بگيرند.
 با اين حال اقدامات صورت گرفته در پايتخت براي تأمين امنيت رفت و آمد دانش‌آموزان مي‌تواند الگويي براي ساير شهر‌ها باشد هرچند ايجاد فضاي عدالت آموزشي هيچ‌گاه در كشور ما و از سوي دولت و دستگاه‌هاي متولي رعايت نشده است.

  كنترل سرويس مدارس با نصب GPS

 ثبت‌نام الكترونيكي سرويس مدارس در 9 منطقه و همچنين نصب GPS در مدارس سه منطقه پايتخت خبري است كه از سوي مديركل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام شد.
اسفنديار چهاربند در اين زمينه افزود: سرويس مدارس دانش‌آموزان در ظاهر بسيار ساده و عاميانه است اما تأمين امنيت و ايمني آن اقدامي فرابخشي و نيازمند همكاري چندين دستگاه است و با نصب اين سيستم والدين دانش‌آموزان مي‌توانند فرزندان خود را رصد كنند.
 وي با بيان اينكه سال گذشته حادثه‌اي در خصوص تصادف سرويس مدارس در تهران رخ نداد گفت: سال گذشته، سالي بي‌نظير بود اما بايد در سال تحصيلي جديد نيز تأمين امنيت و ايمني سرويس‌ها مورد توجه قرار بگيرد، چراكه دانش‌آموزان 6 الي 17 سال از اين خودروها استفاده مي‌كنند و بايد راننده اين سرويس‌ها از صلاحيت‌هاي لازم برخوردار باشد.

  رصد سرويس‌ها با دوربين‌هاي ترافيك

 از سوي ديگر سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از رصد فعاليت سرويس‌هاي مدارس توسط دوربين‌هاي زوج و فرد خبر داد و افزود: تقريباً تمامي رانندگان سرويس مدارس تحت آموزش‌هاي خاص قرار گرفته‌اند و سرويس مدارس فاقد برچسب نمي‌توانند در محدوده زوج و فرد تردد كنند.
وي با بيان اينكه نظارت تاكسيراني در راستاي كنترل حداكثري موفق بوده است، تصريح كرد: محصول آموزش و نظارت اين بود كه در سال گذشته در بحث تصادفات سرويس‌هاي مدارس حادثه‌اي نداشتيم.

  طرح ضربتي كنترل و نظارت سرويس‌ها

 از سوي ديگر، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با بيان اينكه نداشتن سوءسابقه كيفري و دارا بودن سلامت جسماني و رواني از ويژگي‌هاي رانندگان سرويس مدارس است، افزود: براي خودرو اين افراد نيز داشتن بيمه‌نامه شخص ثالث، بيمه بدنه، معاينه فني و بيمه سرنشين الزامي است.
ميثم مظفر با بيان اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و تفاهمنامه منعقد شده في‌مابين آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان تاكسيراني، مدارس بايد از رانندگان سرويس ‌مدارسي بهره‌مند شوند كه از سوي سازمان تاكسيراني تأييد صلاحيت شده‌اند، افزود: در ابتدا پيمانكاران از طريق مدارس انتخاب و به شركت‌هاي خصوصي در حوزه تاكسي معرفي مي‌شوند و پس از تأييد صلاحيت افراد، اين رانندگان به صورت سيستماتيك برچسب مدرسه دريافت مي‌كنند.
مظفر با بيان اينكه رانندگان تاكسي ملزم به گذراندن دوره‌هاي آموزشي در سه سرفصل اخلاق حرفه‌اي، روانشناسي ترافيك و آشنايي با مقررات راهنمايي و رانندگي هستند، گفت: پس از آن برچسب سرويس مدارس به آنها تحويل داده خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار