کد خبر: 844361
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
از توزيع سيب‌زميني تا توزيع سهام عدالت و پاداش معلمان در آستانه انتخابات
كساني كه از توزيع سيب‌زميني در برخي مناطق محروم به دست نامزد رقيب خود گلايه مي‌كردند و امروز آنها را به مناظره در سازمان برنامه و بودجه دعوت مي‌كنند، تمام برنامه‌هاي تزريق پول به جامعه را براي ايام انتخابات موكول كرده‌اند.
نویسنده: مهدي فتحي‌مقدم 
 
كساني كه از توزيع سيب‌زميني در برخي مناطق محروم به دست نامزد رقيب خود گلايه مي‌كردند و امروز آنها را به مناظره در سازمان برنامه و بودجه دعوت مي‌كنند، تمام برنامه‌هاي تزريق پول به جامعه را براي ايام انتخابات موكول كرده‌اند. مردم مي‌پرسند چرا انگيزه خدمت و توجه به مشكلات آنها در درون كشور و در ميان دولت و دولتمردان در طول چهارسال مانند ماه‌هاي نزديك به انتخابات نيست!
 
به گزارش «جوان» بعد از خبر واگذاري سهام عدالت كه احتمالاً طي تبليغاتي گسترده به عنوان اقدامي شاخص در ايام ارديبهشت به مردم فروخته خواهد شد، روز گذشته سخنگوي دولت يازدهم از اعطاي بيش از 2 هزار ميليارد تومان پاداش معطل مانده معلمان خبرداد و گفت اين پاداش در روز معلم به حساب آنها واريز خواهد شد. روز معلم حدود دو هفته به ايام انتخابات است.
بنابر اين گزارش محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در اولين نشست خبري خود در سال ۹۶ با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش مقدماتي خزانه از عملكرد بودجه‌اي دولت در سال ۹۵ گفت: طبق آمار خزانه، ما در سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار ميليارد تومان منابع مصوب داشتيم كه بر اساس گزارش مقدماتي، ۲۸۲ هزار ميليارد تومان محقق شده يعني ۹۶ درصد از منابع بودجه تحقق پيدا كرده و وارد خزانه شده است. وي افزود: ۲۹۴ هزار ميليارد تومان كه بايد در سال ۹۵ تأمين مي‌شد، ۱۵۷ هزار ميليارد تومان از محل درآمدها، يعني درآمدهاي نفتي، مالياتي، گمركي و ساير درآمدها تأمين شد. همچنين ۷۴ هزار ميليارد تومان از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي كسب تأمين مالي كرده‌ايم كه حدود ۹۴ درصد نيز درآمدهاي واگذاري‌هاي سرمايه‌اي تحقق يافته است. همچنين در بخش واگذاري‌ دارايي‌هاي مالي، پيش‌بيني بودجه ۵۸ هزار ميليارد تومان بود كه ۶۰ هزار ميليارد تومان از اين محل، كسب منابع مالي شده يعني ۱۰۴ درصد تحقق يافته است. سخنگوي دولت با بيان اينكه سال 95 با همه سختي‌ها از نظر تركيب منابع و مصارف سال خوبي بود، گفت: ما به همان اندازه ۲۸۲ هزار ميليارد توماني كه منابع مالي بودجه محقق شده است، مصرف كرده‌ايم، گفت: يعني سال ۹۵ بدون كسري به پايان رسيد و همان ۹۶ درصدي كه منابع تحقق يافته بود، به همان ميزان خرج كرديم. وي همچنين از ديگر برنامه‌هاي باقيمانده دولت كه احتمالاً رنگ و بوي انتخاباتي دارد، خبر داد و گفت: تا پايان دولت ۱۷۰ طرح و پروژه افتتاح خواهيم كرد.
 
بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان از بدهي دولت به بانك‌ها تقليل يافت
وي در بخش ديگر نشست خبري خود تصريح كرد: در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان از بدهي دولت به نظام بانكي را تقليل داديم و همزمان ۲۴ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان به سرمايه دولت نزديك بانك‌هاي داخلي اضافه كرديم. وي همچنين با اشاره به شعار سال و برنامه دولت براي تحقق اشتغال و توليد گفت: براي تحقق شعار سال ۹۶ يك بسته رونق توليد و اشتغال طراحي كرده‌ايم و در اين بسته وظيفه همه دستگاه‌هاي اجرايي شمرده شده است، بنابراين تا پايان سال وظيفه همه دستگاه‌ها مشخص است و هيچ دستگاهي نمي‌تواند فرافكني كند و از وظايفش طفره رود.
 
۳ هزار ميليارد تومان اعتبار براي افزايش حقوق بازنشستگان
نوبخت در ادامه با اشاره به ديگر اقدامات دولت در سال ۹۶ گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از اعتبارات بودجه ۹۶ را براي افزايش حقوق بازنشستگان و كاهش نابرابري‌هايي كه در حقوق وجود دارد صرف خواهيم كرد. وي تأكيد كرد: اين موضوع از 96/1/1 قابل اجرا خواهد بود اما بايد سازمان برنامه و بودجه آيين نامه اجرايي آن را تهيه و به تصويب دولت برساند. وي ادامه داد: همچنين افزايش مستمري خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي از ديگر برنامه‌هاي دولت در سال جاري است كه حقوق اين خانوارها چيزي حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزايش مي‌يابد.
  
هنوز ستاد انتخابات روحاني تشكيل نشده
نوبخت در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به اين سؤال كه چرا آقاي شريعتمداري كه به عنوان رئيس ستاد انتخابات رئيس‌جمهور انتخاب شده، از سمت خود استعفا نكرده است؟ گفت: ابتدا بايد رئيس‌جمهور ثبت‌نام كند و سپس ستاد انتخابات، تشكيل و رئيس ستاد نيز معرفي شود و قطعاً تا ستاد تشكيل نشده، رئيس آن نيز تعيين نشده است و بعد از آنكه رئيس ستاد انتخابات مشخص شد، بايد در چارچوب قانون عمل كند.
سخنگوي دولت درخصوص احتمال ثبت نام جهانگيري در انتخابات رياست جمهوري گفت: دولت يك رئيس دارد و همه دنبال رئيسمان هستيم كه ان‌شاءالله ثبت‌نام كنند.
 
برجام اقتصاد مقاومتي است اما مردم سر سفره‌هايشان صبر كنند
نوبخت همچنين گفت: كساني كه ادعا مي‌كنند يارانه‌ها را چند برابر مي‌كنند بايد بگويند از كجا مي‌خواهند اين پول‌ها را بياورند.
سخنگوي دولت همچنين در مورد اين گفته ظريف كه ما مي‌توانيم توافق هسته‌اي را برنامه جامع اقتصاد مقاومتي بناميم، گفت: سخن ظريف حرف درستي است، برجام توانسته به ما كمك كند، در يك سال اول برجام، 11/5 ميليارد دلار مجوز سرمايه خارجي انجام شد، اما اينكه بگوييم محصول آن را سر سفره احساس كنيم، كمي صبر مي‌خواهد.
 
رشد اقتصادي در سال جاري به 7/7 درصد مي‌رسد
وي همچنين در خصوص پيش‌بيني رشد اقتصادي در سال ۹۶ گفت: براي سال جاري در بودجه متوسط رشد 7/7 درصد و تورم نيز حدود 7/5 درصد پيش‌بيني شده است.
نوبخت در مورد برنامه‌هاي دولت براي توليد رونق و اشتغال گفت: بسته رونق، توليد و اشتغال در سازمان برنامه و بودجه و دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مشتمل بر پنج ماده تهيه شده است.
سخنگوي دولت با اشاره به اين پنج ماده تصريح كرد: ۱ـ ارتقاي توان توليد ملي ۲ـ تأمين مالي و سرمايه‌گذاري ۳ـ جذب توسعه و تعميق تكنولوژي ۴ـ تجارت جهاني ۵ـ اشتغال و توانمندسازي نيروي كار، پنج بخش اين بسته رونق توليد و اشتغال است كه دو موضوع آن مرتبط با حوزه برون‌مرزي است، يعني تجارت جهاني و تأمين مالي و سرمايه‌گذاري.
سخنگوي دولت همچنين درباره برداشت قانوني از صندوق توسعه ملي توضيح داد و گفت: برخي دستگاه‌ها از منابع صندوق توسعه ملي براي توسعه طرح‌ها و پروژه‌هاي خود استفاده مي‌كنند، از جمله درباره مهار آب‌هاي مرزي، در شرايطي كه كشور با كمبود آب مواجه است، با توافق مقام معظم رهبري سالانه 2 ميليارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه استفاده مي‌كنيم. 42 هزار ميليارد تومان اعتبارات توسعه استاني هم از خزانه منابع عمومي برداشت شده است. 2 ميليارد دلار هم براي اصلاح و تسطيح و احياي 550 هزار هكتار از اراضي استان‌هاي خوزستان، ايلام و سيستان و بلوچستان از صندوق توسعه ملي برداشت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار