کد خبر: 940352
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
۱۰۴ واحد گلخانه‌ای در استان زنجان فعال هستند و از تمامی این‌ها محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، پایه رویشی، توت فرنگی، نشاء و محصولات زراعی برداشت و روانه بازار می‌شود.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: گلخانه‌‎های زنجان هر روز پیشرفته‌تر و پر بارتر می‌شوند. به طوری که اکنون از ۱۰۴ گلخانه‌ای که ۳۰ واحد آن به محصول توت‌فرنگی اختصاص یافته است، سالانه هزار و ۸۰۰ تن از این محصول خاص برداشت می‌شود. این رقم نشان دهنده این است که از هر مترمربع گلخانه زنجان حدود ۵/ ۱۷ کیلو توت‌فرنگی برداشت می‌شود. رقمی که تنها نیم‌کیلو از قطب جهانی این محصول یعنی کالیفرنیا پایین‌تر است. بنابراین با کمی برنامه‌ریزی و افزایش سطح زیر کشت این محصول به همراه ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری می‌توان به ارزش افزوده قابل توجهی دست یافت و سهمی در بازار‌های جهانی به دست آورد.

۱۰۴ واحد گلخانه‌ای در استان زنجان فعال هستند و از تمامی این‌ها محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، پایه رویشی، توت فرنگی، نشاء و محصولات زراعی برداشت و روانه بازار می‌شود. حجم سالانه تولیدات این واحد‌های گلخانه‌ای به بیش از ۲ هزار تن در سال می‌رسد که از این مقدار، ۴۳۶ تن خیار، یک‌هزار و ۸۰۰ تن توت فرنگی، ۱۷۰ تن فلفل، ۱۵۶ تن گوجه فرنگی، ۵۶ تن سایر سبزیجات و یک تن بادمجان تولید می‌شود. گفته می‌شود که استان زنجان دارای چهار مجتمع گلخانه‌ای است که با احداث و تکمیل تعدادی از واحد‌های در دست ساخت، فضای زیر نایلون برای تولید محصولات گلخانه‌ای در این مجتمع‌ها به بیش از ۱۰۰ هکتار خواهد رسید. لازم به ذکر است که از بین این ۱۰۴ واحد گلخانه‌ای ۳۰ واحد به کشت و برداشت توت‌فرنگی اختصاص داده می‌شود که همان طور که گفته شد سالانه بیش از یک‌هزار تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود. در حال حاضر از هر متر مربع گلخانه استان ۵/۱۷ کیلو توت‌فرنگی برداشت می‌شود که این نشان دهنده این است که میزان عملکرد هر متر مربع از گلخانه‌ها افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که اکنون میزان عمکلرد گلخانه‌های این استان فاصله چندانی با قطب کشاورزی امریکا یعنی کالیفرنیا ندارد. چراکه نهایت عملکرد تولید توت فرنگی در باغات خارجی به ۱۸ کیلو در هر متر مربع می‌رسد و زنجان فاصله چندانی با چنین قطب‌های بزرگی ندارد و این نشان دهنده موفقیت این استان در زمینه کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

موقعیت اقلیمی خوب گلخانه‌های زنجان

محصول توت فرنگی زنجان همه ساله علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌هایی همچون تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان و گیلان صادر می‌شود و این محصول در بیش از ۳۰ گلخانه زنجان تولید می‌شود و به دلیل شرایط اقلیمی، ارتفاع زنجان و تابش نور آفتاب نسبت به سایر مناطق کشور از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است. گلخانه‌داران زنجانی نیز هر ساله از نیمه دوم بهمن ماه برداشت توت فرنگی را آغاز و تا اواخر مهر ماه محصول تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کنند. مدیر امور باغبانی سازمان، جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته تولید توت فرنگی در استان به یک هزار و ۱۶۰ تن رسید، می‌گوید: «امسال پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول به یک هزار و ۸۰۰ تن برسد.» بهنام اوجاقلو اضافه می‌کند: «محصول توت فرنگی در حال حاضر در تمام گلخانه‌های استان به روش هیدروپونیک تولید می‌شود و افزایش عملکرد، کاهش آلودگی و مصرف بهینه آب از جمله مزایای تولید توت فرنگی به این روش است.» البته به‌رغم اینکه محصول توت فرنگی در این استان به خوبی تولید می‌شود و این استان در حال پیشی گرفتن از قطب‌های بزرگ کشاورزی دنیا است، اما با موانع و مشکلاتی هم روبه‌روست. یکی از این مسائل که باید به طور ویژه‌ای به آن توجه کرد بحث صنایع اولیه و ثانویه است. بسته‌بندی و فرآوری جز صنایعی هستند که علاوه بر افزایش مدت ماندگاری محصولات کشاورزی کمک بزرگی هم به بحث صادرات می‌کنند و می‌توانند این ظرفیت را پیش پای کشاورزان قرار دهند که تولیداتشان را فراتر از استان‌ها و به کشور‌های خارجی صادر کنند. اتفاقی که ارز آوری خوبی را هم برای استان رقم می‌زند.

فرصتی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای

علاوه بر این گفته می‌شود که با افزایش نرخ ارز و ایجاد مشکلاتی در زمینه تأمین مواد اولیه، کشت این محصول با مشکلاتی مواجه شده است که همت و تلاش متولیان را برای رفع آن می‌طلبد. لازم به ذکر است که برخلاف استان‌های دیگر که پیک برداشت توت فرنگی سه نوبت است، در زنجان پنج نوبت از این محصول برداشت می‌شود. بنابراین رفع مشکلات گلخانه‌داران این استان بسیار حائز اهمیت است و متولیان باید با جدیت تمام به آن ورود پیدا کنند. تا نه تنها کمکی به افزایش تولیدات استانی کنند، بلکه اشتغال پایدار را هم برای مردم به ارمغان بیاورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار