کد خبر: 953363
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
با رشد ۱۰۰ درصدی صادرات صنایع دستی
هر منطقه از ایران زمین مملو از هنر دست زنان و مردان است. مردمانی که با صرف کمترین هزینه‌ها، آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند که در کشور‌های خارجی خریداران بسیاری دارد. صنایع دستی که می‌توانند با کمی حمایت از سوی متولیان صادرات غیرنفتی را رونق دهند
سرويس ايران جوان آنلاين: «هنر نزد ایرانیان است و بس!» جمله معرفی که سال‌ها پیش حکیم ابوالقاسم فردوسی آن را عنوان کرده است و امروز می‌توان در شهر به شهر و روستا به روستای کشور این هنر را مشاهده کرد. هنری که اغلب به دست زنان روستایی و کوچ نشین خلق می‌شود و نام صنایع دستی را به خود می‌گیرد. آثاری گاه فاخر که به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند و می‌توانند منفعت‌های مالی بسیاری را هم برای خالق اثر و هم کشور به همراه داشته باشد. اتفاقی که این روز‌ها در استان کرمانشاه با افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات صنایع دستی به خارج از کشور افتاده است. بنابر این در صورتی که حمایت همه‌جانبه مسئولان از هنرمندان صورت گیرد و بازار‌هایی برای فروش و صادرات در نظر گرفته شود؛ می‌توان با کمترین سرمایه‌ها تولید ملی را رونق داد و معضل بیکاری را کاهش داد.

هر منطقه از ایران زمین مملو از هنر دست زنان و مردان است. مردمانی که با صرف کمترین هزینه‌ها، آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند که در کشور‌های خارجی خریداران بسیاری دارد. صنایع دستی که می‌توانند با کمی حمایت از سوی متولیان صادرات غیرنفتی را رونق دهند و اقتصاد روستایی را به حرکت در بیاورند. ظرفیتی اقتصادی که تنها نیازمند توجه مسئولان برای در نظر گرفتن بازاری برای فروش است تا عواید آن هم نصیب هنرمندان خانگی شود و هم منجر به ارز‌آوری به کشور شوند. در این راستا نیز می‌توان به صادرات بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی صنایع دستی کرمانشاه به خارج از کشور اشاره کرد. آثاری که منجر به ارزآوری خوبی به کشور شدند و می‌تواند دلیلی برای برنامه‌ریزی جامع متولیان باشد. در این خصوص معاون صنایع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه می‌گوید: «میزان صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه در سال ۹۷ با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ به بیش از ۳۶ میلیون دلار رسیده است.» پروانه حیدری اضافه می‌کند: «صادارت صنایع دستی کرمانشاه هرساله روند روبه رشدی داشته است که در سال ۹۶ حدود ۱۶ میلیون دلار و در سال ۹۷ به رقم ۳۶ میلیون ۸۰۰ هزار دلار افزایش یافته است.»

اشتغالزایی با رونق مشاغل خانگی

گیوه، گلیم و محصولات چوبی به ترتیب در صدر اقلام صادراتی صنایع دستی استان کرمانشاه به سایر کشور‌ها قرار دارند؛ کشور عراق هم در صدر خریداران صنایع دستی استان کرمانشاه است و پس از عراق، کشور‌های حاشیه خلیج فارس در جایگاه بعدی مقصد صادراتی صنایع دستی قرار دارند. معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به مشکلاتی که بر سر تولیدکنندگان صنایع دستی سایه انداخته است بیان می‌کند: «عدم خودباوری تولیدکنندگان صنایع دستی استان کرمانشاه بزرگ‌ترین مشکل صنعت گران این حوزه است، چرا که صنعت‌گران بخش صنایع دستی در کرمانشاه هنوز به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند با تولید انبوه محصولات صنایع دستی به درآمد قابل قبولی دست پیدا کنند.» حیدری اضافه می‌کند: «عدم بسته‌بندی مناسب و برند‌سازی یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی استان کرمانشاه در بازار‌های جهانی است و امیدواریم در سال جدید با برگزاری کلاس‌های آموزش و ارائه راهکار‌های لازم به صنعت گران این حوزه زمینه شرایط برطرف‌سازی این مشکلات را فراهم کنیم.» گفتنی است که اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه برنامه‌ریزی کرده است در این سال جدید یک تعاونی در اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با هدف سازماندهی و رونق بحث صنایع دستی استان طراحی کند که تشکیل این تعاونی می‌تواند در رونق صادرات در سال جدید بسیار مؤثر باشد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: «ارتقا کارگاه‌های صنایع دستی و آموزش کارآفرینان این حوزه با مسائل مختلف بازاریابی و تبلیغات از سایر برنامه‌های این معاونت در سال ۹۸ است.» همچنین حیدری اضافه می‌کند: «برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی با حضور تولیدکنندگان این صنعت، در سایر کشور‌ها زمینه معرفی آثار صنایع دستی استان کرمانشاه به جهانیان را فراهم می‌کند.» با تمام این برنامه ریزی‌ها می‌‎توان چشم‌انداز رونق تولید و صادرات را در سال جدید برای صنعت صنایع دستی استان کرمانشاه داشت. اتفاق بزرگی که به طور حتم کمترین سرمایه‌ها را در راستای تولید ملی به‌جریان می‌اندازد و بیکاری را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار