کد خبر: 1071445
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

اعتیاد به مصرف مواد مخدر و پیامد‌های ناشی از آن معضلات بسیاری را برای جامعه ایجاد کرده است. عمده اختلاف‌های خانوادگی، طلاق، سرقت و جرائم جنایی ناشی از مصرف مواد مخدر است که مدام بردامنه آن اضافه می‌شود. معضل معتادان متجاهر بخش دیگری از ماجرا است که پس از طرد این افراد از خانواده در شهر‌ها شیوع پیدا کرده و دشواری‌های دیگری را به مشکلات موجود اضافه می‌کنند. سال‌های زیادی است که طرح‌ها یکی بعد از دیگری برای سامان بخشیدن به این معضل مطرح شده و برخی هم جنبه عملی به خود گرفته با این حال در حوزه پیشگیری از شیوع اعتیاد و رفع معتادان متجاهر از سیمای شهر‌ها موفقیتی کسب نشده است.
از زمان شکل‌گیری دولت مستقر وعده‌های تازه‌ای برای رفع این مشکل مطرح شده است. رئیس پلیس تهران که روز گذشته برای پیگیری مصوبات رئیس دولت در مرکز نگهداری و درمان سروش حاضر شده‌بود، از ایجاد شهر سلامت خبر داد و گفت که اقدام‌های لازم برای ایجاد این شهر شروع شده‌است. رئیس پلیس پایتخت گفت: اقدامات لازم برای ایجاد «شهر سلامت» شروع شده و ما طرح کامل و هادی آن را ارائه داده‌ایم تا این شهرک ۱۰‌هزار نفری به همراه مراکز تفریحی، سرگرمی و ورزشی راه‌اندازی شود و افراد درگیر اعتیاد به جامعه باز گردند.
سردار حسین رحیمی با بیان این که با حداقل امکانات کار خوبی در مرکز سروش انجام شده است ادامه‌داد: در این مرکز هیچ قرص و شربتی دارویی در فرایند درمان به معتادان داده نمی‌شود و در عین حال تلاش شده به مددجویان شغل و حرفه‌ای آموخته شود. سردار رحیمی با بیان این که ۵۰ تا ۶۰‌درصد مددجویان فاقد هویت هستند گفت که بیشتر این افراد از خانواده‌هایشان طرد شده‌اند که باید شناسایی و در نهایت به خانواده‌هایشان تحویل داده شوند. رئیس پلیس تهران با انتقاد از وضعیت موجود بازپروری گفت: ما به فرایند‌های بازپروری و اقداماتی که الان در خیلی از مراکز بازپروری اتفاق می‌افتد منتقد هستیم و باید این‌ها را اصلاح کنیم.
وی در بازدید از خانه‌های مهر در حاشیه مرکز هم گفت: به کمک یک خیر ۳۰‌خانه مهر در حال ساخت است تا ارتباط بین معتاد و خانواده برقرار شود و در ادامه کار نیز بحث مراکز ورزشی را به عنوان شهر سلامت در کنار خانه‌های مهر خواهیم داشت که در کنار این خانه‌ها درست خواهند شد. سردار حسین رحیمی در بازدید از گلخانه پرورش گل و گیاه، کارگاه آهنگری، کارگاه صافکاری و نقاشی و کارگاه خیاطی و حسینیه هم گفت: مشاغل زیادی در این مرکز آموزش می‌دهیم و بسیاری از مددجویان آموزش دیده و مشغول کار شده‌اند.
نگهداری و درمان معتادان وظیفه پلیس نیست
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم در این بازدید گفت که دو سال است این مرکز راه‌اندازی شده است. اسکندر مؤمنی با بیان اینکه ایجاد مرکز مهر سروش و نگهداری و درمان و بازپروری معتادان وظیفه نیروی‌انتظامی نیست ادامه داد: با این حال با توجه به اهمیت موضوع سردار رحیمی با تمام وجود پای کار آمدند و این جای تقدیر و تشکر ویژه دارد. سال‌۹۸ فاز‌۲ این مرکز کلنگ خورد و امروز آماده بهره برداری است و خوشحال می‌شویم وقتی این اقدامات جهادی و تحولی انجام شده است. ظرفیت این مرکز هم اکنون تا ۷۵۰ نفر رسیده است و این کار خیر را نیروی انتظامی شروع و آن را دنبال کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار