کد خبر: 1228137
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰

جوان آنلاین: معترضان امریکا خواسته‌هایی درخصوص روابط میان ایالات‌متحده و اسرائیل دارند. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، این خواسته‌ها از سوی اکثریت جامعه امریکا مطرح است. سؤال این است که چرا حکومت امریکا برای تحقق خواست مردم خود، رفراندوم برگزار نمی‌کند؟
اولین درخواست معترضان، پایان‌دادن به جنگ غزه است. این خواسته در نظرسنجی‌های قبل از شروع اعتراضات هم به چشم می‌خورد. مرکز آماری «Data For Progress» نظرسنجی‌هایی را در خصوص نقش امریکا در درگیری میان فلسطین و اسرائیل مطرح کرده است. 
۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند مدیریت بایدن در موضوع جنگ غزه را تأیید نمی‌کنند. این نظرسنجی در ماه دوم سال ۲۰۲۴ انجام شده و به گفته «دیتا فور پروگرس» روند مخالف‌ها رو به رشد است. این مرکز آماری در سؤالی دیگر از شرکت‌کنندگان پرسید: «آیا موافق هستید امریکا درخواست آتش‌بس دائم و کاهش خشونت در غزه را اعلام کند؟» 
۶۷ درصد شرکت‌کنندگان با این موضوع موافقت کردند. جالب آنکه در تمام طیف دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان، جوانان و افراد مسن امریکا، موافقان آتش‌بس دائم در غزه جمعیت بیشتری را شامل می‌شود، اما دولت امریکا چندین بار قطعنامه آتش‌بس دائم در غزه را وتو کرد و اقدامی در راستای تحقق این خواسته انجام نداد. خواسته دوم معترضان عبارت است از: «توقف کمک نظامی و تسلیحاتی امریکا به اسرائیل در جنگ غزه.»
در زمان جنگ غزه، کمک‌های نظامی و سلاح‌های ارسالی ایالات‌متحده برای اسرائیل، رشد چشمگیری داشته است. به گزارش رویترز، تنها یکی از بسته‌های تسلیحاتی امریکا برای اسرائیل، ۱۸‌میلیارد دلار ارزش داشته است. اندیشکده «شورای روابط خارجی» امریکا که از حامیان اسرائیل است و حماس را تروریست می‌داند، به بررسی کمک‌های نظامی امریکا به اسرائیل پرداخت. 
امریکا از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳، حدود ۳۰۰‌میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده که از این عدد، ۲۱۶‌میلیارد دلار آن کمک نظامی بوده است. دولت بایدن برای سال ۲۰۲۴ یعنی در اوج جنگ غزه، ۱۴/۳‌میلیارد دلار کمک نظامی را برای اسرائیل تصویب کرد. مقایسه این عدد با ۳۰۰‌میلیارد دلار در حدود ۷۵ سال قابل توجه است. مؤسسه «گالوپ» یکی از مؤسسات معتبر نظرسنجی امریکاست. به گزارش گالوپ، اکثر مردم امریکا با اقدامات نظامی اسرائیل در غزه مخالف هستند، با این حال امریکا به ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل ادامه می‌دهد. درخواست بعدی معترضان که به طور خاص از سوی جامعه دانشگاهیان مطرح شد، درباره ارتباط دانشگاه‌ها با اسرائیل است. بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک، دانشجویان طی یک همه‌پرسی درباره سه موضوع نظر خود را اعلام کردند. 
این سه موضوع عبارتند از: «۱- دانشگاه کلمبیا باید از نظر سود مالی از اسرائیل صرف‌نظر کند. ۲- مرکز جهانی تل‌آویو (متعلق به دانشگاه کلمبیا) حذف شود. ۳- برنامه‌های تحصیلی مشترک میان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه تل‌آویو پایان یابد.» این درخواست‌ها به ترتیب با ۵۵/۷۶، ۳۶/۶۸ و ۶۲/۶۵ درصد رأی موافق، تأیید شد، اما نه تنها دولت امریکا بلکه حتی دانشگاه کلمبیا به نظر دانشجویان توجهی نکردند. 
به گزارش CNN این خواسته‌ها در سایر دانشگاه‌های امریکا نیز مطرح است. با توجه به درخواست‌های متعدد معترضان و نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده مخالفت مردم امریکا با سیاست‌های جاری این حکومت است، برگزاری رفراندوم در امریکا می‌تواند راهی برای شنیدن نظر مردم و عمل‌کردن بر اساس آن باشد، اما ایالات‌متحده هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد. 
منبع: فارس

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
0
0
بله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار