کد خبر: 1077617
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰

دکتر صفورا امامی از متخصصین عفونت دندان و ریشه دندان از انواع عفونت های دندان و ارتباط آن با دردهای سینوسی می گوید

چه عواملی باعث سینوزیت می‌شود؟

سینوزیت می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد که بافت حساس سینوس‌ها را ملتهب می‌کند، از جمله:

عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی

عفونت‌های تنفسی

آلرژی

ناهنجاری‌های ساختاری و رشد، مانند انحراف تیغه بینی یا پولیپ بینی

آلاینده‌هایی مانند دود سیگار

عفونت دندان

درد ناشی از دندان درد سینوسی با انواع خاصی از حرکات تشدید می‌شود به عنوان مثال، پریدن یا خم شدن ممکن است درد را بدتر کند. این به این دلیل است که فشار سینوسی با حرکت شما تغییر کرده و بیشتر در دندان‌ها احساس می‌شود. درد ممکن است در هنگام نشستن یا دراز کشیدن کاهش یابد.

در خصوص قیمت هزینه عصب کشی دندان بیشتر بدانید

 

علائم عفونت سینوسی ناشی از عفونت دندان عبارتند از:

فشار یا حساسیت در اطراف بینی، چشم‌ها یا پیشانی

مخاط غلیظ و بی رنگ

آبریزش با طعم بد

بوی بد دهان

پری گوش یا درد گوش

تب

خستگی

از دست دادن بویایی و چشایی

گلو درد

صدای خشن

 

نقش دندان در التهاب سینوس

همانطور که اشاره کردیم، وضعیت دهان و دندان می‌تواند بر وضعیت سینوس‌ها تأثیر بگذارد (و بالعکس). اما چگونه دندان‌ها می‌توانند باعث درد سینوسی شوند؟

سینوس‌های ماگزیلاری از طریق فرآیند آلوئولی به ریشه‌های بالایی دندان‌ها متصل می‌شوند. هنگامی که ریشه دندان عفونی شود، احتمال زیادی وجود دارد که عفونت از طریق فرآیند آلوئولی به نزدیکترین سینوس‌ها گسترش یابد. عفونت دندان اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.

 

درمان دندان درد سینوسی

گزینه‌های درمانی زیادی برای عفونت دندان سینوسی وجود دارد. مهم است که علائم را در اسرع وقت درمان کنید. علاوه بر مراجعه به پزشک، می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید. اگر علائم شما در عرض 10 روز کاهش پیدا نکرد، نیاز است که حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

مایعات زیاد بنوشید.

نوشیدن آب و مایعات زیاد برای از بین بردن احتقان سینوسی بسیار مفید است. مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید و مایعات زیادی دریافت می‌کنید. این کار به رقیق شدن مخاط و کاهش فشار و انسداد در سینوس‌های شما کمک می‌کند. مایعات داغ مانند سوپ و چای نیز انتخاب مناسبی هستند.

بخار

تنفس در هوای گرم و مرطوب می‌تواند به باز شدن مجاری بینی و کاهش فشار سینوسی کمک کند. مقداری آب جوش را در یک کاسه بزرگ بریزید. صورت خود را بالای آب قرار دهید، سر خود را با حوله پوشانده و برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید. همچنین می‌توانید دو بار در روز دوش بخار آب گرم بگیرید. در زمان خواب نیز از یک دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید.

شستشو مداوم و استفاده از کمپرس گرم

شستشوی سینوس‌ها با محلول نمک می‌تواند به مرطوب شدن سینوس‌ها کمک کرده و در عین حال مواد حساسیت‌زا و ترشحات را از بین ببرد. برای تمیز کردن سینوس‌های خود از اسپری بینی یا محلول‌های نمکی استفاده کنید. در ضمن می‌توانید برای کاهش درد، هر روز چند بار کمپرس گرم را روی صورت خود قرار دهید.

هدف از درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

هدف از درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان، برداشتن و جایگزین کردن پالپ و اعصاب عفونی در دندان شماست. در صورت عدم درمان و جراحی ریشه، عفونت داخل ریشه باعث نفوذ به استخوان و اطراف دندان شده و علاوه بر عوارض شدیدی که ممکن است به دنبال داشته باشد، احتمال از دست دادن دندان نیز وجود دارد. اگر دندان درد شدید و نیاز به درمان ریشه دارید، بهتر است در اسرع وقت برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

 چرا دندان به عفونت آلوده می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دندان شوند. اگر دندان شما احساس زخم یا حساسیت کرده و یا دردهای شدیدی را در دهان خود حس می‌کنید، ممکن است دچار عفونت دندان یا آبسه دندان شده باشید. یکی از علت‌های شایعی که می‌تواند باعث ایجاد عفونت دندان شود، درمان‌های کانال ریشه‌ای است که در گذشته انجام داده‌اید.

متاسفانه باکتری‌ها در این ناحیه رشد کرده و می‌توانند منجر به عفونت شوند. وجود عفونت در دندان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کرده و مشکلات جدی را به وجود آورد. به همین دلیل شناخت علائم عفونت بسیار مهم است. زیرا با شناخت درست علائم می‌توانید به‌سرعت بروز چنین مشکلی را تشخیص داده و برای درمان فوری به متخصص مراجعه کنید.

چگونه می‌توان فهمید که عفونت دندان به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کرده است؟

اگر علائم ایجاد عفونت دندان را جدی نگیرید، این عفونت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کرده و باعث بروز مشکلات جدی شود. عفونت دندان می‌تواند در بدن گسترش پیدا کرده و حتی زندگی شما را تهدید کند. به همین دلیل درصورتی‌که پس از طی کردن دوره طولانی‌مدت درد دندان به آن رسیدگی نکردید، علائم زیر می‌توانند نشان از این موضوع باشند که عفونت در بدن شما پخش شده است.

احساس سردرد و خستگی

سرگیجه

تب و گرگرفتگی پوست

تعریق

لرز

متورم شدن صورت

تورمی که مانع از باز شدن کامل دهان می‌شود.

تورمی که مانع بلع است.

تورمی که مانع تنفس می‌شود.

کم‌آبی و احساس عطش

کاهش دفعات ادرار

تغییر رنگ ادرار و تیره‌تر شدن آن

گیجی

افزایش ضربان قلب

ضربان نبض سریع

سبکی سر

افزایش میزان تنفس یعنی بیش از 25 تنفس در دقیقه

ایجاد درد در معده

اسهال و استفراغ

 

از رابطه دندان درد و عفونت سینوسی چه میدانید

در چه صورتی باید نگران سرایت عفونت دندان به قسمت‌های دیگر بدن شد؟

یکی از رایج‌ترین علائمی که نشان از انتقال عفونت دندان به سایر قسمت‌های بدن دارد، تب است. تب شدید برای افراد در سنین مختلف به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

بزرگ‌سالان: 103 درجه فارنهایت یا بالاتر

کودکان: 102.2 درجه فارنهایت یا بالاتر

نوزادان سه ماه به بالا: 102 درجه فارنهایت یا بالاتر

نوزادان کوچک‌تر از 3 ماه: 100.4 درجه فارنهایت یا بالاتر

علاوه بر تب نشانه‌های دیگری نیز هستند که ممکن است با تب بروز پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال درد قفسه سینه به همراه تنفس دشوار می‌تواند نشانه بارزی از انتقال عفونت به سایر قسمت‌های بدن باشد. همچنین سردرگمی ذهنی و عدم تمرکز و یا حساسیت غیرمعمول به نور از نشانه‌های رشد عفونت در بدن است. در حالت‌های شدیدتر فرد ممکن است دچار تشنج یا استفراغ مداوم شود. همچنین درد در زمان ادرار کردن و یا بثورات پوستی بدون دلیل نیز از دیگر نشانه‌هایی هستند که باید در زمان دیدن آن‌ها بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

 

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان به عوامل مختلفی بستگی داشته و قیمت عصب کشی هر دندان با دندان دیگر متفاوت است. درمان عصب کشی روی دندان‌های آسیاب به طور قابل توجهی گران تر از دندان‌های جلویی است. درمان ریشه دندان‌های جلویی هزینه کمتری دارد زیرا فقط یک کانال دارند. از طرف دیگر، دندان‌های عقب ممکن است 3 کاناله یا دارای تعداد کانال بیشتری باشند. هزینه متوسطی که باید برای کانال ریشه بپردازید به عوامل زیر بستگی دارد که هر یک را به طور مختصر توضیح داده‌ایم:

شدت مشکل و میزان پوسیدگی

فرآیند پوسیدگی و عفونت در کانال ریشه دندان شما بر هزینه درمان تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد، برخی از بیماران به جای انجام عمل ریشه، نیاز به کشیدن دندان دارند. کشیدن دندان بسیار راحت‌تر از عصب کشی است و هزینه چندان زیادی نباید پرداخت کنید ولی هرچه میزان پوسیدگی بیشتر باشد، هزینه بالاتر می‌رود.

محل قرارگیری دندان

دندان‌های جلو و عقب شما دارای ریشه‌های متفاوتی هستند. همانطور که گفتیم معمولاً دندان‌های جلویی هزینه کمتری دارند زیرا فقط یک ریشه دارند. از طرفی دندان‌های آسیاب یا مولر به دلیل داشتن سه ریشه و بیشتر گران تر هستند.

تاج یا پر کردن

عصب کشی دندان معمولاً با روکش یا پر کردن به پایان می‌رسد. روکش‌های دندانی می‌توانند بین 500 تا 1000 میلیون قیمت داشته باشند. هزینه روکش دندان به مواد مورد استفاده بستگی دارد. روکش‌ها از فلز، پرسلن ذوب شده به فلز یا چینی ساخته می‌شوند که هزینه این مواد متفاوت است.

پس اگر نیاز به روکش دارید، قطعاً هزینه عصب کشی بالاتر می‌رود، البته همیشه توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود که برای محافظت از دندان عصب کشی شده، از روکش استفاده نمایید.

هزینه‌های اضافی درمان ریشه دندان

هزینه‌های اضافی مرتبط با درمان‌های ریشه دندان و عصب کشی شامل معاینه، بیهوشی، گرافی، اشعه ایکس و هزینه‌های اورژانس است. تمامی این هزینه‌ها بر هزینه کلی عصب کشی تأثیرگذار بوده و شما می‌توانید برای تفکیک هزینه‌ها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر صفورا امامی متخصص ریشه دندان

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر