کد خبر: 1226338
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» رکورد‌شکنی فیلم «مست عشق» در فروش و جذب مخاطب را بررسی می‌کند
سازمان سینمایی باید بنیاد فارابی را به جای رفتن به جشنواره‌های خارجی و نوشتن تفاهمنامه‌های بدون خروجی مؤثر با دیگر کشورها، مأمور تولید آثار موفق در ژانر‌های گوناگون سینمایی کند
 مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت رکورد تازه‌ای به ثبت رساند. البته نکته فوق‌العاده این فروش عالی رکورد‌شکنی‌های مست عشق حسن فتحی به عنوان یک فیلم تاریخی است که در تاریخ سینمای کشورمان بی‌نظیر است. 
قهرمان بی‌چون و چرای رکورد‌شکنی‌های سال گذشته سینما و ادامه آن در اکران‌های نوروزی امسال فقط و فقط یک ژانر بود، کمدی! اما با اکران فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی همه چیز به یکباره دگرگون شد و این درام تاریخی توانست یک تنه همه رکورد‌های پیش از خودش را که در دست آثار کمدی و طنز بود، به نام خود ثبت کند و برخی پیش‌فرض‌های ایجاد‌شده در مورد ژانر سینمایی بفروش را برهم بزند. البته بر اساس اطلاعات سینمایی یک دهه اخیر در حوزه فیلم‌های پرفروش سینمایی غیر‌کمدی که توانسته‌اند در سه روز ابتدایی اکران‌شان رکورد قابل‌اعتنا و جالبی را ثبت کنند، تنها به فیلم سینمایی «فروشنده» اصغر فرهادی می‌توان اشاره کرد، اما حالا فیلم «مست عشق» فتحی ضمن خارج کردن «فروشنده» فرهادی از این یکه‌تازی، موفق به ثبت رکورد‌های بالاتری هم شده‌است. 
 
 مورد خاص «مست عشق»!
تحلیل دلایل رکورد‌شکنی در فروش و جذب مخاطب فیلم سینمایی «مست عشق» از جمله سوژه‌های قابل‌توجهی است که جا دارد یک تیم حرفه‌ای از سوی سازمان سینمایی مأمور به بررسی علمی آن شود. البته طرح این پیشنهاد به معنای معجزه‌بودن این فیلم یا مباحث فرمی آن نیست، بلکه به دلیل نوع ژانر و محتوای تاریخی این فیلم و عدم‌سابقه فروش آثار مشابه آن طی سالیان اخیر در سینمای کشورمان است. نکته حائز اهمیت این است که یک فیلم سینمایی با تکیه بر درامی تاریخی و ادبی توانسته‌است نه‌تن‌ها در حوزه فروش رقبای پرمخاطب خودش آن هم در ژانر عامه‌پسند و جذاب کمدی را پشت سر بگذارد، بلکه در قالبی هنری مهر پایانی بر دعوای سرقت شخصیت قابل افتخاری مثل مولوی یا شمس تبریزی از سوی کشور ترکیه باشد که جدیداً به فکر سرقت ابوعلی سینا هم افتاده‌است. 
اگر چه داستان شیدایی مولوی و حیرانی‌اش به دنبال شمس تبریزی، جذابیت فوق‌العاده‌ای برای مخاطب ایرانی دارد، اما واقعیت این است که گزاره‌های متنوعی از جمله حواشی دوران تولید و ساخت این فیلم، حضور بازیگران سرشناس ترک و صد البته سابقه کارگردانی حسن فتحی که آثار جذابی مثل سریال مدار صفر درجه، شب دهم و شهرزاد را در کارنامه دارد، مؤلفه‌های اثر‌گذاری در این رکورد‌شکنی هستند. این فیلم نشان داد که سازمان سینمایی باید بازوی حرفه‌ای و تولیدی‌اش یعنی بنیاد فارابی را به جای رفتن به جشنواره‌های خارجی و نوشتن تفاهمنامه‌های فیلمسازی بدون خروجی مؤثر با دیگر کشورها، مأمور تولید و تکرار آثار موفق در ژانر‌های گوناگون سینمایی کند تا «مست عشق» مورد استثنا لقب نگیرد و مصداق قول خواجه شیراز نباشیم که فرمود «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد». 
 
 رکورد شکنی بدون کمدی
آمار‌های ارائه‌شده از سوی سامانه سمفا به عنوان تنها سایت رسمی و قابل استناد در مورد فروش و تعداد مخاطبان آثار سینمایی کشورمان خبر از ثبت رکورد‌های تازه‌ای از ابتدای آغاز اکران نوروزی سینما‌ها (از ۲۵ اسفند ماه به بعد) نسبت به آمار‌های گذشته، می‌دهد که در دو ساحت تعداد مخاطب و فروش بلیت قابل‌بررسی هستند. 
اگر از منظر مخاطبان سه روز اول یا افتتاحیه بخواهیم آثار موفق چند سال اخیر سینمای کشورمان را مورد بررسی قرار بدهیم باید گفت که تا پیش از اکران فیلم سینمایی «مست عشق» رکورد فروش در سه روز اول اکران برای فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی بود که در سال ۱۳۹۸ اکران شد. ۱۲۷ هزار مخاطب در روز ابتدایی اکران به تماشای این فیلم نشستند. پس از فیلم کمال تبریزی فیلم‌های «هزار پا» ابوالحسن داوودی در سال ۱۳۹۷ با ۱۲۶ هزار مخاطب، «فروشنده» اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۴ با ۱۲۱ هزار مخاطب، فیلم سینمایی «گشت ۳» سعید سهیلی در سال ۱۴۰۰ با ۱۱۷ هزار مخاطب و «نهنگ عنبر۲» سامان مقدم در سال ۱۳۹۵ با ۱۱۳ هزار مخاطب جزو پنج فیلم اول لیست پرمخاطب‌های سه روز اول افتتاحیه سینما بودند که طبیعتاً رکورد فروش را هم به خودشان اختصاص دادند. 
فیلم‌هایی که در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند، شامل فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی و بازیگری جواد عزتی قرار دارد که طی سه روز اول اکرانش در ایام نورروز امسال توانست ۱۱۰ هزار مخاطب را به سینما‌ها بکشاند و فیلم سینمایی «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده در رتبه بعدی این لیست قرار دارد که این فیلم هم در سه روز افتتاحیه آن در اکران نوروزی، موفق شد ۱۰۸ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما بیاورد. 
 
 گیشه پسندی تاریخی!
اما از لحاظ آمار فروش گیشه که محبوب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم محسوب می‌شود، به دلیل شکسته‌شدن رکورد فروش روزانه سینمای کشورمان، آمار فروش هفته اول اردیبهشت ماه سال‌جاری شیرین‌ترین فصل اکران بهاری را برای صاحبان فیلم‌ها رقم زد. فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران صاحب رکورد تازه‌ای شد. بر اساس آمار و اطلاعاتی که سامانه سمفا منتشر کرده روز‌های پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان و جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین روز‌های سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران می‌دهند. همچنین سینمای کشورمان روز سه‌شنبه هفته گذشته چهارم اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته که با توجه به نیم بها بودن این روز، تأثیری در آمار فروش فیلم‌ها نداشت. 
فیلم سینمایی «مست عشق» که کار مشترک سینمای ایران و ترکیه و به کارگردانی حسن فتحی، فیلمساز سرشناس کشورمان است با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، فیلم سینمایی «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب، فروش‌های میلیاردی و رتبه‌های اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند. 
فیلم‌های سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از ۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از ۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از ۵ میلیون تومان در رتبه‌های هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.
برچسب ها: فیلم ، کمدی ، سینما
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن میلادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
0
خیلی خوشحالم از این میزان فروش خدا را شکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار