کد خبر: 1108379
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رئیس بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری  در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
بسیاری از انقلاب‌ها در سطح جهان پس از پیروزی از جوشش، تحرک و پیشرفت باز ماندند، اما انقلاب ایران زیر بنای ساختار عظیمی برای نیل به سازندگی و کسب دستاورد‌های اقتصادی را بنا نهاد. انقلاب اسلامی دستگاه‌هایی را به‌وجود آورد که در ذاتشان حرکت و جوشش انقلابی سریع و جهادی وجود دارد. جهاد سازندگی، سپاه و بسیج جزو همین دستگاه‌های پویا و فعال در مسیر سازندگی و آبادانی کشور هستند.
حمیرا رحیمی
بسیاری از انقلاب‌ها در سطح جهان پس از پیروزی از جوشش، تحرک و پیشرفت باز ماندند، اما انقلاب ایران زیر بنای ساختار عظیمی برای نیل به سازندگی و کسب دستاورد‌های اقتصادی را بنا نهاد. انقلاب اسلامی دستگاه‌هایی را به‌وجود آورد که در ذاتشان حرکت و جوشش انقلابی سریع و جهادی وجود دارد. جهاد سازندگی، سپاه و بسیج جزو همین دستگاه‌های پویا و فعال در مسیر سازندگی و آبادانی کشور هستند. در این میان و از اواخر دهه ۷۰ بسیج سازندگی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها را نسبت به حفظ و استمرار انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های متعالی آن، یعنی محرومیت‌زدایی از مناطق دور افتاده و کم‌برخوردار روستایی و عشایری و نیز ترمیم خرابی‌های به جا مانده از رژیم ستمشاهی طاغوت را بر عهده گرفت. این نیرو در طول سال‌های اخیر در تمامی بخش‌های عمرانی و خدمات‌رسانی فعال شده و اقدامات ارزشمند و قابل توجهی را در حوزه رفع محرومیت‌ها انجام داده است. اهمیت وجود بسیج سازندگی در استان‌هایی نظیر چهارمحال‌و‌بختیاری که محرومیت در آن بیش از استان‌های دیگر است، دو چندان به نظر می‌رسد، اما شواهد موجود و خدمات ارائه شده حاکی از آن است که بسیج سازندگی استان برنامه‌های زیادی برای توانمند کردن مناطق کم‌برخوردار در حال اجرا دارد. برای اطلاع از اقدامات انجام‌شده و طرح‌های پیش رو به سراغ سرهنگ پاسدار هوشنگ فولادی رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
 
بسیج سازندگی استان همانند سال‌های گذشته روز‌های پرکاری در نیمه نخست امسال داشت، در این مدت چه اقداماتی داشته‌اید؟
سازمان بسیج سازندگی در سال جاری کار‌های ارزشمند و خوبی انجام داد و کار‌های متعددی نیز در دست اجرا دارد، اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تکمیل ۳۵۰واحد مسکونی برای مددجویان اشاره کرد، به طوری که ۲۸۳واحد برای کمیته امداد و مابقی آن برای سازمان بهزیستی از سوی گروه‌های جهادی ساخته شده است. احداث ۴۰۰واحد مسکونی برای کمیته امداد در راستای خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم و به ویژه در حوزه مسکن ملی انعقاد قرارداد شده است، ضمن اینکه در آینده نزدیک تعدادی واحد هم در بحث ساخت و ساز و هم تعمیر برای بهزیستی در قرارگاه محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار می‌گیرد. تکمیل بیش از ۲۰گلزار شهدا در سطح استان از جمله فعالیت‌های عمرانی بسیج سازندگی استان است و احداث تعدادی گلزار شهدای دیگر نیز در حال انعقاد است. 
 
بسیج سازندگی در حوزه محرومیت‌زدایی چه اقدامات شاخصی داشته است؟
در نیمه نخست امسال ۲هزار و ۸۵۵ طرح محرومیت‌زدایی در استان اجرا شد که از جمله آن می‌توان به احداث مسجد، جاده روستایی، جاده بین مزارع، احداث غسالخانه، لایروبی قنات و کانال‌کشی مزارع کشاورزی اشاره کرد. آبرسانی به بیش از ۵۰ روستا از دیگر اقدامات شاخص بسیج سازندگی استان در سال‌جاری است که تاکنون ۱۹ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است و تعدادی نیز در دست اجراست. همچنین از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در آبرسانی شرب و تأمین آب کشاورزی اقداماتی در دست اجراست که در فاز نخست تأمین آب شرب پایدار برای ۷۷ روستای استان در دستور کار قرار دارد که از این تعداد آبرسانی به ۵۰ روستا در شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و کیار آغاز شده است و مابقی نیز به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود. در حالی که استان دارای منابع آب قابل توجهی است، اما ۳۸۰ روستا از نعمت آب شرب پایدار بی‌بهره هستند. 
 
چه تعداد گروه جهادی در استان ساماندهی شده و این گروه‌ها چه اقداماتی در ماه‌های گذشته انجام داده‌اند؟ 
 با تدوین اطلس جهادی استان، هزار و ۴۵۰ گروه جهادی در بخش‌های مختلف عمرانی، دامپزشکی، فرهنگی و اقتصادی در استان ساماندهی و در سال‌جاری ۷۰۰ گروه جهادی به مناطق مختلف استان اعزام شدند. همچنین ۵۵۰ هزار رأس دام استان از سوی گروه‌های جهادی کشور به مدت چهار روز واکسیناسیون شد. 
 
یکی از مباحث مهم در حوزه محرومیت‌زدایی ایجاد شغل برای خانوار‌های بی‌بضاعت است، در این رابطه آیا بسیج سازندگی برنامه‌ای دارد؟
 ایجاد اشتغال برای ۳۴۰ نفر در کارگاه‌های اشتغالزایی و اعطای تسهیلات به هزار نفر در حوزه مشاغل خرد و خانگی و دامداری و کشاورزی، همچنین راه‌اندازی ۶۰۰صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزا با محوریت با شعار «با مردم برای مردم و توسط مردم» از جمله این اقدامات بوده است. آموزش اشتغال برای ۲ هزار و ۳۰۹ نفر در بخش مشاغل خانگی و دامداری و کشاورزی از دیگر فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌رود. 
 
به مناسبت هفته دفاع مقدس امسال چه برنامه‌هایی از سوی این سازمان اجرا شد؟
در ۳۱ شهریور ۴۰ واحد مسکن مددجویی که در زلزله سال گذشته شهرستان کوهرنگ دچار آسیب شده بود، در دست بازسازی قرار گرفت که تعدادی تکمیل و تعدادی هم دارای پیشرفت ۴۰ درصدی است. 
رژه نیرو‌های مسلح، توزیع ۵هزار بسته لوازم‌التحریر توزیع ۳۰ تن مرغ و اعزام گرو‌های جهادی به مناطق محروم، تجهیز به امکانات لجستیکی، توزیع هزار تن قیر برای راه‌های روستایی، توزیع قیر برای احداث جاده گلزار شهدا به میزان هزار تن از دیگر اقداماتی است که انجام شد. 
 
بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در کمک به مردم آسیب دیده از سیلاب تابستان امسال چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
۲۳۰ گروه جهادی به مناطق سیل‌زده استان از جمله روستای بارده اعزام شد که نه تنها در امدادرسانی به مردم ایفای نقش کردند، بلکه در توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی، لایروبی قنات و فعالیت‌های عمرانی نیز اقداماتی انجام دادند. در سیلاب تابستان تجهیزاتی از جمله بیل، لودر و ماشین‌آلات سنگین به تجهیزات بسبج سازندگی استان اضافه شد. 
 
برنامه بسیج سازندگی سپاه قمربنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری برای شش ماهه دوم سال چیست؟
تداوم توزیع بسته‌های معیشتی، اعزام گروه‌های جهادی به مناطق روستایی و محروم استان، لایروبی قنوات در مناطق سیل‌زده استانی، کیفی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها از جمله قرارگاه‌های اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی استان، انعقاد ۶۰ میلیارد تومان قرارداد در بخش‌های عمرانی و غیرعمرانی شامل تأمین و توزیع جهیزیه، لوازم‌التحریر و تعمیر مسکن و لایروبی قنوات، بهسازی زمین‌های خاکی ورزشی و سرویس‌های بهداشتی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار