کد خبر: 1156752
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
استاندار البرز در گفتگو با «جوان»:
البرز از جمله استان‌های ایران است که به خاطر قرار گرفتن در مسیر بسیاری از سفر‌ها به غیر از نیاز‌های ساکنانش باید در طول سال خدمات زیادی به دیگر هموطنان نیز ارائه کند
سجاد مرسلی
البرز از جمله استان‌های ایران است که به خاطر قرار گرفتن در مسیر بسیاری از سفر‌ها به غیر از نیاز‌های ساکنانش باید در طول سال خدمات زیادی به دیگر هموطنان نیز ارائه کند. به همین خاطر هزینه‌های دیده نشده بسیاری بر دوش استان تحمیل می‌شود. با این حال در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده تا البرز بتواند بر مشکلات و معضلات و کمبودهایش فائق آید. تأمین آب روستاها، ارتقای سرانه‌های ورزشی و آموزشی به خصوص در محله‌های محروم و همچنین مهیا کردن زیرساخت‌ها در راه‌های استان بخشی از این اقدامات است که موجب شد به سراغ مجتبی عبداللهی، استاندار البرز رفته و گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
 
چه برنامه‌ای برای مدیریت در خدمات‌رسانی به نیازمندان و خانواده‌های کم‌برخوردار دارید؟
سامانه ملی سخا به معنای ساماندهی خیر و احسان است که تمامی مؤسسات و خیریه‌ها در کشور می‌توانند از این طریق با نظمی واحد در جهت توانمندسازی نیازمندان اقدام کنند. 
این اقدام بسیار پسندیده و بزرگ است که امید داریم کمیته امداد امام خمینی (ره) در مسیر مدیریت ارائه خدمات مطلوب‌تر به نیازمندان توفیق یابند. در همین رابطه بازسازی، تعمیر، زیباسازی و تأمین تجهیزات ۲۰۰ مدرسه استان در محله‌های محروم از محل اعتبارات شهرداری‌ها تا پایان تابستان امسال انجام می‌شود. 
 
برای رفع معضل کمبود مراکز آموزشی در استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 اعلام شده فرمانداری‌ها زمین‌های مناسب برای ساخت مدرسه را جانمایی کنند تا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شود. 
ساخت ۱۰۰ مدرسه امسال به پایان می‌رسد و به سرعت به سمت تحقق ساخت ۲۰۰ مدرسه پیش می‌رویم. ضمن اینکه فرمانداران تعامل و هم افزایی ویژه‌ای داشته باشند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ زمین چمن ورزشی در مدارس استان احداث شود. 
 
 در حال حاضر یکی از مشکلات تمام استان‌ها موضوع آب و کمبود منابع در حوزه تأمین آب است. البرز برای این مسئله چه تدابیری اندیشیده است؟
 با اینکه تا چند سال پیش وضعیت آبی البرز خوب بود، اما به خاطر تداوم خشکسالی‌ها و استفاده‌های غیراصولی، با تنش آبی مواجه شده است. با این حال طی تفاهمنامه‌ای با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) شبکه آبرسانی ۱۳۰ روستا در مقابل تنش‌های آبی مقاوم می‌شود و ۲۰ روستا نیز به سیستم آبرسانی مجهز خواهد شد. 
درصدد هستیم کاستی‌ها و ضعف‌ها در این بخش را در دولت مردمی سیزدهم جبران کنیم. 
 
چندی پیش رئیس‌جمهور و هیئت دولت سفری به استان داشتند. از مصوبات آن سفر راضی بودید؟
مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بسیار عالی بود و به برکت این حضور حدود ۲۰۰ پروژه با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومان مصوب شد و همچنین بر سرعت پیشرفت پروژه‌های نیمه تمام سالخورده، افزوده شد و اکنون یکی پس از دیگری در حال تکمیل هستند. 
بر وعده‌ای که به مردم داده‌ایم عمل خواهیم کرد و به مردم استان اثبات می‌کنیم به‌رغم محدودیت اعتبارات، با اراده‌ای راسخ می‌توانیم به مسیر توسعه استان شتاب دهیم. 
اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، راه سازی، آبرسانی و… حائز اهمیت و چشمگیر است و در این راستا اخیراً طی تفاهمنامه‌ای با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع)، ۳۰ هزار واحد مسکن برای محرومین ساخته خواهد شد. 
زیرساخت راه‌های استان به طول ۱۵۰ کیلومتر آسفالت می‌شود و ۳۰۰ کیلومتر نیز روکش آسفالت صورت می‌گیرد، ساخت مدارس و مجموعه‌های ورزشی در استان نیز در قالب این تفاهم قرار دارد. 
 
نقش مردم در رفع مشکلات و کمبود‌ها را چطور می‌بینید و آیا از مشارکت آن‌ها استفاده می‌کنید؟
 برای فائق آمدن به مشکلات و معضلات باید ابتدا آن‌ها را بشناسیم. بر همین اساس نیاز‌ها را در بخش‌های مختلف شناسایی کرده و با اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه، راهی برای حل مشکلات پیدا می‌کنیم چراکه مردم شریف و ولایتمدار استان البرز، شایسته بهترین امکانات و خدمات هستند. اما این موضوع را مد نظر داریم که بدون حضور مردم در میدان نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. به همت، تلاش و همراهی مردمی تکیه کرده‌ایم و دست همراهی خیرین و بخش خصوصی را به گرمی می‌فشاریم. 
به طوری که مصوبات قرارگاه اجتماعی استان با هدف محرومیت‌زدایی از ۶۶ محله کم‌برخوردار از جمله کار‌هایی است که مردم در کنار مسئولان و خدمات‌رسان‌ها هستند. بر این باور هستیم که با عزم ویژه و تعامل، اقدامات بزرگی را رقم خواهیم زد. 
 
یعنی برنامه ویژه‌ای برای محلات دارید؟
همین طور است. اهداف و برنامه‌هایی که در محله‌های ۶۶ گانه محروم استان در قرارگاه اجتماعی استان ترسیم شده، مشخص و بخشی از آن‌ها به فرمانداران و مسئولان استان ابلاغ شده و بقیه هم به مرور انجام می‌شود. مدیران مربوطه باید در طرح‌های ویژه حضور یافته و با برپایی میز خدمت در محله‌های محروم به مشکلات مردم رسیدگی کنند. 
مثلاً در حال حاضر محل تخلیه خاک و نخاله‌های شهری در جعفرآباد می‌بایست ساماندهی و نهر سیاه جوی با تقسیم مسئولیت شهرداری‌های مربوطه تکمیل و نهایی شود. همچنین ساختمان چند منظوره فعالیت‌های فرهنگی محله‌ای در محله جعفرآباد پیش‌بینی شده تا پاسخگوی نیاز‌های ساکنان این منطقه باشد. 
ارتقای سرانه‌های ورزشی و آموزشی محله‌های محروم استان البرز با تدوین برنامه‌ای ویژه در دستور کار است. اگر در محله‌ها امکان و الزامات دفن اموات و آرامستان‌های محلی فراهم شود، موافقت می‌کنیم. 
 
وضعیت صنایع در استان البرز چطور است؟
یکی از برنامه‌های اصلی در استان پویایی و حرکت صنایع با تمام توان است. اهتمام و رویکرد دولت سیزدهم در راستای خودکفایی شهرک‌های صنعتی در حوزه تأمین زیرساخت‌ها و به خصوص آب شهرک‌ها از طریق پساب است. به همین منظور مشکلات واحد‌های صنعتی شهرک‌ها در کمیسیون کارگری نیز بررسی می‌شود. 
در این راستا مشکلات صنایع شهرک‌های صنعتی و به خصوص مشکلات زیرساختی آنها، بالا بودن هزینه انشعابات، مشکلات مالیاتی واحد‌های تولیدی با توجه به معافیت‌های مالیاتی، مشکلات تأمین آب و لزوم تسریع در انتقال آب پساب به شهرک‌های صنعتی مورد بحث قرار گرفته و در این باره تبادل نظر داشته و تصمیماتی اتخاذ شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار