کد خبر: 1166942
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
مسئول بسیج سازندگی قم در گفتگو با «جوان»:
اقدامات بسیج سازندگی استان‌ها آنقدر شاخص و چشمگیر است که برای دیدن آن‌ها فقط کافی است سری به روستا‌های محروم بزنیم

اقدامات بسیج سازندگی استان‌ها آنقدر شاخص و چشمگیر است که برای دیدن آن‌ها فقط کافی است سری به روستا‌های محروم بزنیم. استان قم به خاطر شرایط آب و هوایی دارای روستا‌های کم آب و خشک زیادی است که حالا به مشکل خورده و جهادگران برای کمک به آن‌ها وارد عمل شده‌اند. برای اطلاع از وضعیت اقدامات بسیج سازندگی سپاه علی بن ابیطالب (ع) سراغ سرهنگ علیرضا ایراندوست، مسئول این سازمان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.
ابتدا از بسیج سازندگی سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم بفرمایید که چه اقداماتی تاکنون داشته است.
ابتدا باید عرض کنم اگر امروز از فعالیت ۳۱ ساله بسیج سازندگی که در سال ۷۹ به فرمان رهبر معظم انقلاب تأسیس شد، حرف می‌زنیم حتماً باید یاد و خاطر شهدای شاخص سازندگی از جمله شهید عبدالله والی، شهید حسین آقاخان، شهید محمود مدنی، شهید محمد ساجدی، حجت‌الاسلام احمد خسروی و رحمت‌الله خسروی را گرامی بداریم که راه را برای حضور جهادگران هموار کردند. بسیج سازندگی سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم علاوه بر عرصه‌های عمرانی در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت مستمر دارد. از جمله فعالیت‌های این نیرو در سال گذشته می‌توان به تخصیص وام‌های تبصره ۱۶ یا همان اشتغال‌زایی اشاره کرد که سازمان در این موضوع نقش رصد و پایش را بر عهده داشته است.

این وام‌ها در چه عرصه‌ها یا زمینه‌هایی بوده است؟
سازمان بسیج سازندگی در زمینه اعطای وام با عنوان «جهاد روشنایی» جهت تأمین پنل‌های خورشیدی منازل مسکونی ۵۰۰ سهمیه داشت که از بین تعداد حدود هزار بازدید که به صورت تخصصی توسط شرکت توزیع برق انجام شد ۲۵۰ فقره تأیید و به بانک معرفی شدند، البته در این خصوص هم با مشکل بوروکراسی بانک‌ها و دریافت وام مواجه بودیم و فقط به ۹۰ واحد مسکونی وام پنل خورشیدی اهدا شد.

در رابطه با وام‌های اشتغال‌زایی چطور؟
سال گذشته از بین افرادی که برای گرفتن وام اشتغال‌زایی به این سازمان مراجعه کرده بودند، ۸۹۳ نفر مورد تأیید قرار گرفتند و به بانک‌ها معرفی شدند که ۱۸۵ نفر موفق به دریافت این وام شدند.

آیا بعد از پرداخت وام‌ها کمکی از طرف سازمان بسیج برای به نتیجه رسیدن کار‌ها صورت می‌گیرد؟
ما هرگز نمی‌گذاریم کارآفرین‌ها یا کسانی که می‌خواهند کارشان را توسعه بدهند، تنها بمانند. بر همین اساس یکی از برنامه‌های این سازمان پرداختن به مباحث آموزشی است که ذیل همین موضوع برای کسانی که قصد دریافت وام اشتغال‌زایی دارند انجام شده و کلاس‌های آموزشی و توانمندسازی را به صورت مرتب برای آن‌ها برگزار می‌کنیم. در همین راستا با جهاد دانشگاهی، دانشگاه علمی-‌کاربردی و مؤسسات فعال در بحث مشاوره‌های شغلی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده که در نتیجه آن برای هزارو۱۱۲ نفر کلاس آموزشی برگزار و ۱۴۶ مدرک صادر شده است.

وضعیـت صـندوق‌های قرض‌الحسنه در استان چطور است؟
صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار که به صورت محلی مدیریت می‌شوند، یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی به شمار می‌آیند که شامل ۲۸۵ صندوق می‌شود. طبق توافقاتی که با برخی بانک‌ها شده، در سال گذشته این صندوق‌ها یک‌میلیارد‌و۵۰۰میلیون تومان وام پرداخت کرده‌اند. همچنین در سال گذشته چهار نمایشگاه بزرگ و ۱۴۵ نمایشگاه خرد در جهت عرضه محصولات ایرانی برپا شد که تقریباً هر هفته شاهد برپایی نمایشگاه‌های کوچک در محلات سطح شهر بودیم. طی تفاهماتی که با مسئولان شهرداری صورت گرفته است، در سال جدید نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی و اقتصاد مقاومتی در محل مجتمع نمایشگاهی سابق شهر قم در خیابان امام موسی صدر افتتاح می‌شود. همچنین با رایزنی‌های صورت‌گرفته با گروه انتخاب قرار است نیمی از این نمایشگاه به لوازم خانگی مرتبط با جهیزیه و نیمی دیگر به محصولات خرد خانگی که توسط زنان سرپرست خانوار مدیریت می‌‎شود، اختصاص یابد. سازمان بسیج سازندگی یک مؤسسه فنی و حرفه‌ای را طی تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته در سال جدید با شهرداری، در جهت مباحث آموزشی و مشاوره‌ای تأسیس می‌کند.

اگر قرار باشد از یک کار شاخص نام ببرید به چه موردی اشاره می‌کنید؟
راه‌اندازی «دهکده اقتصاد مقاومتی» از جمله اقدامات ویژه بسیج سازندگی است که در اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی با یک تفاهم‌نامه شش‌ساله دنبال می‌شود. راه‌اندازی گلخانه، اردوگاه تفریحی و اختصاص زمین کشاورزی از جمله فعالیت‌های دهکده اقتصاد مقاومتی است که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شده است.
«نهضت کمک مؤمنانه» یکی دیگر از مباحث این سازمان است که طی آن و با کمک خیرین هزار فقره جهیزیه کامل اهدا شده و به امید خدا در تابستان سال جاری نیز ۴۰۰دست دیگر توسط سازمان بسیج سازندگی تقدیم زوج‌های جوان نیازمند می‌شود. اهدای ۳۶هزار بسته لوازم‌التحریر با مشارکت سایر ارگان‌ها از دیگر فعالیت‌های این سازمان است. سال گذشته ۱۰۹هزار بسته معیشتی به ارزش ۹۸میلیارد تومان با مشارکت خیرین در بین نیازمندان توزیع شد. همچنین در بحث آزادسازی زندانیان ۱۹نفر را با وساطت و پادرمیانی از زندان آزاد کردیم.

سازمان بسیج سازندگی استان قم در رابطه با کار‌های عمرانی چه وظایفی را بر عهده گرفته است؟
اگر به بخش سازندگی و عمرانی رجوع کنیم، باید بگوییم در سال گذشته ۲۲۲ مورد از منازل محرومان و نیازمندان مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت. همچنین سازماندهی قرارگاه‌های مردمی در روستا‌ها برای امورات مردم از جمله راهسازی، آبرسانی و تأمین آب شیرین از دیگر دستاوردهاست. در سال گذشته ۱۰هزار نفرروز در اردو‌های جهادی داخل و خارج استان در زمینه‌های عمرانی، آموزشی، پزشکی و بهداشت و مشاوره‌های شغلی شرکت داشته‌اند، ضمن اینکه در مناطق روستایی ۳۹کیلومتر لوله‌گذاری جهت آبرسانی به این مناطق انجام شده است. همچنین آبرسانی به کشاورزان روستایی، لایروبی سد امامزاده اسماعیل، تکمیل شبستان بقیع جمکران و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، آسفالت‌کشی معابر روستایی و ۵/۷ کیلومتر اصلاح شبکه برق از دیگر اقدامات انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار