کد خبر: 1182738
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
آستان قدس رضوی را باید پرچمدار خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی معرفی کرد. امسال هم کانون‌های خادمیاری رضوی تمامی ظرفیت خود را برای خدمت به زائران اربعین به کار گرفته‌اند و برپایی ۹۰ موکب در ایران و عراق و اجرای پویش نذر آب با توزیع ۱۰ میلیون بطری آب شرب نشان می‌دهد تمام اقدامات در جهت رفاه حال زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و بهتر برگزار شدن مراسم و راهپیمایی عظیم اربعین انجام گرفته است. به همین بهانه سراغ محمدحسین استادآقا، مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی رفتیم تا در گفت‌وگویی از برنامه‌های این بنیاد و نحوه اجرای آن‌ها بیشتر آگاه شویم.
حوریه ملکی

برنامه‌ریزی بنیاد کرامت رضوی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین به چه صورت است؟
امسال همچون سال‌های گذشته با دستور تولیت آستان قدس رضوی، ستاد ویژه اربعین در این آستان تشکیل و مقرر شد کانون‌های خادمیاری رضوی برای مشارکت در برپایی حماسه حسینی پای کار بیایند که این وظیفه در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای زائران اباعبدالله (ع) باشیم.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ستاد ویژه اربعین آستان قدس، خدمات بنیاد کرامت رضوی در این ایام در دو حوزه پیش‌بینی شده که بخش اول با مسئولیت صد‌درصدی آستان قدس در مواکب داخل کشور و بخش دوم با رویکرد حمایت از مواکب مردمی برپا شده در کشور عراق خواهد بود.
موکب‌های آستان قدس در داخل کشور در کدام نقاط مستقر هستند؟
تمام تلاش مجموعه آستان قدس رضوی و نیرو‌های خدوم این است که زائران بتوانند بدون مشکل در راهپیمایی شرکت کنند و راه کربلای معلی را در پیش گیرند که بر همین اساس ۳۵ موکب در ۹ نقطه مرزی کشور شامل مرز‌های شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، میرجاوه، ریمدان، دوغارون و باشماق با مسئولیت کانون‌های خادمیاری استان‌ها برپا شده است و خدمات مورد نیاز زائران اربعین را ارائه می‌کنند.
علاوه بر خدمت به ایرانیان عازم عراق، زائران کشور‌های همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و آذربایجان که از مرز زمینی ایران راهی کربلای معلی هستند نیز به عنوان گروه هدف خدمت‌رسانی تعیین شده‌اند تا با نقش‌آفرینی کانون‌های خادمیاری، شرایط تشرف آن‌ها تسهیل شود.
مدیریت موکب‌ها با کدام قسمت است و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای ارائه چه خدماتی در آن‌ها صورت گرفته است؟
شبکه خادمیاری مسئولیت و مدیریت موکب‌ها را بر عهده گرفته است و آستان قدس رضوی نیز در تأمین مایحتاج این خدمت‌رسانی مشارکت می‌کند.
در میان نقاطی که موکب مستقر شده است، مرز مهران به خاطر انبوه زائران به عنوان نقطه محوری خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی انتخاب شده است. با توجه به اهمیت این نقطه مرزی در ایام اربعین و حجم بالای زائران، آستان قدس رضوی با استقرار چهار موکب شرایط برای اسکان و پذیرایی از هموطنان، در زمان رفت را تسهیل می‌کند. این موکب‎ها با همراهی و همکاری خادمیاران شش استان شامل تهران، مازندران، البرز، قزوین، لرستان و شهرستان چناران استان خراسان رضوی برپا شده است و مسئولیت خدمت‌رسانی را بر عهده دارد.
پیش‌بینی ما برای ارائه خدمات تغذیه در مرز مهران، طبخ و توزیع بیش از ۷۰۰ هزار وعده غذایی در چهار موکب مستقر است که این مهم با استقرار دو آشپزخانه مرکزی آستان قدس در شهرستان مهران محقق می‌شود.
در این مواکب همچنین یک میلیون وعده صبحانه و ۲ میلیون بطری آب معدنی نیز از سوی خادمیاران رضوی و با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات بین زائران مسیر اربعین توزیع می‌شود.
وضعیت موکب‌ها و نحوه پشتیبانی از آن‌ها در خاک عراق و شهر‌های مذهبی چطور است؟
درباره خدمت‌رسانی برون مرزی بنیاد کرامت رضوی باید گفت علاوه بر ۳۵ موکب داخل کشور، ۵۵ موکب برپا شده در کشور عراق نیز تحت حمایت آستان قدس رضوی است و اقلام ضروری برای میزبانی از زائران در این مواکب از سوی بنیاد کرامت و با مشارکت خیران تأمین می‌شود. در این موکب‌ها که از نقطه صفر مرزی و در طول مسیر‌های کاظمین، سامرا و نجف اشرف به سمت کربلای معلی برپا شده است، علاوه بر امکان اسکان، خدمات پذیرایی در سه وعده صبحانه، ناهار و شام به زائران ارائه می‌شود و آستان قدس رضوی برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر، اقلامی همچون برنج و آب معدنی را به این مواکب اهدا کرده است.
اجرای پویش «نذر آب» از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در این ایام است. امسال برای دومین بار همچون سال گذشته ۱۰ میلیون بطری آب در قالب این پویش تأمین شده است که بین مواکب خدمت‌رسانی توزیع خواهد شد.
آیا خادمان آستان قدس هم به عراق اعزام می‌شوند و برای این ایام برنامه‌ای دارند؟
بله. اعزام کاروان خادمان بارگاه منور رضوی به عراق از دیگر اقدامات ویژه ایام اربعین است که با هدف تقویت پیوند بین عتبات عالیات ایران و عراق انجام گرفته است.
در ایام اربعین حسینی ۵۰ خادم حرم امام رضا (ع) با سفر به عراق، از حدود ۴۵۰ موکب مردمی عراق سرکشی خواهند داشت و ضمن خداقوت گویی به خادمان این مواکب، با گرداندن پرچم متبرک رضوی و معطر کردن مشام زائران و خادمان به عطر رضوی، حال و هوای این حماسه معنوی را دلنشین‌تر خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار