کد خبر: 1183401
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
اقدامات غیرقضایی ایران در حوزه حقوق بشر و شهروندی
ستاد حقوق بشر کشورمان با انتشار بیست‌ودومین بولتن «برخی اقدامات قابل‌توجه در جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و شهروندی» مهم‌ترین اقدام‌های غیرقضایی انجام شده در این زمینه را تشریح کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، بیست‌ودومین شماره بولتن «برخی اقدامات قابل توجه در جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و شهروندی»، از سوی ستاد حقوق بشر منتشر شد؛ خلاصه‌ای از اخبار برخی اقدام‌های قابل‌توجه ایران اعم از قضایی و غیرقضایی در حوزه حقوق بشر و شهروندی، در این بولتن آمده است.

از اقدام‌های قابل توجه در حوزه‌های غیرقضایی ایران در حوزه حقوق بشر و شهروندی می‌توان به بهره‌مندی ۵۱ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستانی از فضای آموزشی استاندارد، جذب ۵۰ هزار بازمانده از تحصیل، فعالیت ۱۱۰ مرکز اوتیسم در کشور، تصویب کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان، صاحب‌خانه شدن خانواده‌های دارای ۳ معلول به بالا طی ۲ سال، اجرای ۳۵ هزار طرح اشتغال‌زایی در مناطق مرزی، فعالیت ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور، ریشه‌کنی سرخک و سرخجه در ایران، آغاز به‌کار برنامه سلامت خانواده در ۵۷ شهر کشور، ایجاد ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در اجرای قانون جوانی جمعیت، حمایت سازمان بهزیستی از ۳۸ هزار خانوار دارای فرزند چندقلو، افتتاح ۱۱ طرح در هفته محیط زیست، تحویل ۲ هزار مدرسه جدید به آموزش و پرورش در سال جاری، درخشش بانوان ورزشکار کشورمان با کسب ۳۷ مدال در مسابقات جهانی، بهره‌مندی ۱۲ هزار سالمند و معلول از خدمات استاندارد مراکز توانبخشی بهزیستی، معافیت سربازی برای خانواده‌های دارای فرزند معلول، صفر شدن صف انتظار کاشت حلزون شنوایی و اختصاص یک چهارم مدیریت‌های دولت سیزدهم به زنان، اشاره کرد.

اهم اقدام‌های قابل‌توجه در حوزه غیرقضایی (سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲) به شرح زیر هستند.

بهره‌مندی ۵۱ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستانی از فضای آموزشی استاندارد

۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۱ هزار دانش آموز این استان با افتتاح هزار و ۷۲۱ کلاس درس در قالب ۴۲۹ مدرسه از فضای استاندارد آموزشی بهره‌مند شدند.

جذب ۵۰ هزار بازمانده از تحصیل

۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام وزارت آموز‌ش‌وپرورش، ۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ جذب آموزش‌و‌پرورش و سرکلاس درس حاضر شدند.

فعالیت ۱۱۰ مرکز اوتیسم در کشور

۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، ۱۱۰ مرکز اوتیسم و ۱۶ مرکز چند معلولیتی در کشور وجود دارد که علاوه بر معلولین، ۴ هزار و ۲۶۴ نفر از افراد اوتیستیک در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

توزیع ۸ هزار سری جهیزیه در مناطق محروم کشور

۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی، بیش از ۸ هزار سری جهیزیه در مناطق محروم و کم‌برخوردار در سال جاری توزیع خواهد شد؛ در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار جهیزیه و در سال ۱۴۰۱ نیز ۸ هزار جهیزیه در اختیار زوجین در مناطق کم‌برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، اردبیل و ... قرار گرفته است.

جهیزیه اشاره شده در ۳ مرحله از جمله ولادت امام رضا (ع)، ولادت حضرت مهدی (عج) و ولادت حضرت زهرا (س) توزیع می‌شود.

کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان تصویب شد

۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر به تصویب رسید، در حالی که یک فوریت این لایحه در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ به تصویب رسیده بود.

یک‌چهارم مدیریت‌های دولت سیزدهم در دست زنان

۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام خبرگزاری ایرنا، در حال حاضر، ۲/۲۵ درصد از مدیریت‌های دولتی در سطوح عالی، میانی و مدیریت اجرایی در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری در اختیار بانوان است.

بسته آموزشی تمرینی برای افراد با کم‌توانی ذهنی تدوین و اجرا شد

۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزش، طرح پژوهشی «تدوین بسته آموزشی - تمرینی برای افراد با کم‌توانی ذهنی و بررسی تاثیر آن در بهبود ترکیب بدنی و رشد حرکتی و اجتماعی این افراد» با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست‌جمهوری، تدوین و اجرا شد.

خانواده‌های دارای۳ معلول به بالا طی ۲ سال صاحب خانه می‌شوند

۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، در سومین جلسه این کمیته، مقرر شد خانواده‌های دارای ۳ معلول به بالا ظرف ۲ سال صاحب خانه شوند.

۳۵ هزار طرح اشتغال‌زایی در مناطق مرزی اجرا شد

۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام بنیاد برکت، بیش از ۳۵ هزار طرح اشتغال‌زایی در مناطق مرزی کشور اجرا و ۶ هزار و ۵۰۰ شغل برای کولبران ایجاد شد.

حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی در قالب طرح‌های اشتغال در اولویت برنامه‌های بنیاد برکت قرار دارد.

فعالیت ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور

۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور، ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور فعالیت دارد و هر مرکز در هر دوره ۳۰ تا ۵۰ فرد را تحت پوشش قرار می‌دهند و این افراد بسته به شرایط می‌توانند تا یک سال از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

ریشه‌کنی سرخک و سرخجه در ایران

۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن شدن سرخک و سرخجه در ایران را تایید کرد.

آغاز به‌کار برنامه سلامت خانواده در ۵۷ شهر کشور

۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه سلامت خانواده در حدود ۵۷ شهر کشور از ابتدای اردیبهشت امسال، در اولویت اجرایی به‌ویژه در مناطق محروم کشور قرار گرفته است.

رویکرد مهم این برنامه، تقویت اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت مردم است که با مشارکت گروه‌های گسترده و توانمند، در بستر شبکه بهداشت و درمان کشور دنبال می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل تخصصی به مراکز اورژانس برای خدمات به اوتیسم‌ها

۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان اورژانس کشور، دستورالعمل تخصصی خدمت‌رسانی به افراد طیف اوتیسم به همه مراکز اورژانس در سراسر کشور تدوین و ابلاغ شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای ۱۱ هزار نفر از نیرو‌های عملیاتی اورژانس، تهیه جزوه‌های آموزش الکترونیک برای آشنایی خانواده‌های افراد طیف اوتیسم از نحوه دریافت خدمات اورژانس ۱۱۵ و تخصصیص و ابلاغ کد ویژه سه رقمی برای مددخواهان طیف اوتیسم به‌منظور افزایش سرعت و دقت خدمت‌رسانی به این افراد از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.

۱۵ هزار تخت بیمارستانی در اجرای قانون جوانی جمعیت ایجاد شد

۲ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام وزارت بهداشت، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت به مراکز درمانی افزوده شد.

بر این اساس، در هر استان باید مراکز ناباروری سطح ۳ وجود داشته باشد که هم اکنون ۱۰۳ مرکز ناباروری در این سطح فعالیت می‌کند؛ مراکز ناباروری در سطح ۲ نیز به ۶۴ مرکز ناباروری ارتقا می‌یابد.

حمایت سازمان بهزیستی از ۳۸ هزار خانوار دارای فرزند چندقلو

۴ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان بهزیستی، ۳۹ هزار و ۹۶۵ خانواده دارای فرزند چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند؛ بر این اساس، علاوه بر مستمری ماهانه، خدمات غیرمستمر به خانواده‌های دارای فرزند چند قلو شامل پرداخت کمک هزینه درمان و لوازم ضروری و کمک بلاعوض سرمایه کار و یا معرفی جهت اشتغال و معرفی جهت دریافت تسهیلات بانکی در زمینه اشتغال در صورت وجود اعتبار ارائه می‌شود.

ایران سومین کشور از نظر داوطلبان جمعیت هلال احمر است

۹ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام جمعیت هلال احمر، ایران در رتبه سوم جهانی از نظر فعالیت داوطلبان جمعیت هلال احمر قرار دارد؛ طبق آمار، ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان در جمعیت هلال احمر فعالیت داوطلبانه دارند.

افتتاح ۱۱ طرح در هفته محیط زیست

۱۵ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، در هفته محیط زیست (۱۵ تا ۲۲ خردادماه)، ۱۱ طرح توسط صندوق ملی محیط زیست در قالب تسهیلات به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال و بیش از ۳۰۰ برنامه علمی، فرهنگی و آموزشی در استان‌های مختلف کشور انجام شد.

۲۰۰۰ مدرسه جدید امسال تحویل آموزش‌وپرورش می‌شود

۱۷ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، تا پایان نیمه نخست امسال ۲۰۰۰ مدرسه در حال ساخت، تکمیل و تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

بانوان ورزشکار کشورمان با کسب ۳۷ مدال خوش درخشیدند

۱۸ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام معاونت امور زنان و ریاست جمهوری، بانوان ورزشکار ایرانی در مسابقات جهانی، بین‌المللی و آسیایی توانستند ۳۷ مدال کسب کنند که از این تعداد۱۰ مدال طلا، ۱۵ نقره و ۱۲ برنز است.

بهره‌مندی ۱۲۰۰۰ سالمند و معلول مراکز توانبخشی بهزیستی از خدمات استاندارد

۱۹ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان بهزیستی، ۱۲ هزار نفر از مقیمان مراکز توانبخشی و مراقبتی به خدمات بهبود یافته استاندارد دسترسی دارند؛ تجهیز اتاق‌های ایزولاسیون استاندارد مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی و آموزش پرسنل مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی بهزیستی از جمله اقدام‌های انجام شده به این منظور است.

صف انتظار کاشت حلزون شنوایی صفر شد

۲۲ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، با تامین ۲ هزار و ۶۰۰ عدد پروتز حلزون شنوایی، صف انتظار این بیماران به صفر رسید.

معافیت سربازی برای خانواده‌های دارای فرزند معلول

۲۴ خردادماه ۱۴۰۲، براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا، تنها فرزند پسر سالم در خانواده‌های دارای فرزند معلول شدید به استناد ماده ۶ قانون جامع حمایت از معلولان، از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی مراکز مهارت‌آموزی معتادین متجاهر تهران

۲۴ خردادماه ۱۴۰۲، طبق اعلام شورای شهر تهران، ۳۵۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی مراکز مهارت‌آموزی معتادین متجاهر در پایتخت اختصاص یافته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار