کد خبر: 1189143
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در گفتگو با «جوان»:
سمنان را باید یکی از استان‌های پیشرو در تولید و کاشت نهال دانست. حالا در این استان در کنار آماده‌کردن ۳ میلیون نهال برای کاشت، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین نیز در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی راه‌اندازی شده است. جهت کسب اطلاع بیشتر از اقدامات صورت گرفته به سراغ جعفر مرادی حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.
حوریه ملکی


قبل از هر چیز از اقدامات صورت گرفته در رابطه با جلوگیری از زمین‌خواری‌ها بفرمایید. در استان سمنان چه کار‌هایی صورت گرفته است؟
راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین اقدامات انجام شده در سمنان به شمار می‌آید. این سامانه از ابتدای تیرماه در استان راه‌اندازی شد و هم‌اکنون یگان حفاظت و اداره حقوقی منابع طبیعی به صورت درون‌سازمانی از این پنجره واحد استفاده می‌کنند. کاهش بار مراجعات حضوری، ارتقای ضریب سلامت بالای کار، سرعت اجرای کار برای متقاضیان، کاهش انرژی و بهره‌وری بالا از مزایای راه‌اندازی این سامانه است که البته تکمیل این سامانه در دستور کار قرار دارد.

طراحی و اجرای این سایت از چه زمانی صورت گرفته است؟
در سال گذشته نشست‌هایی با حضور سران قوا به منظور راه‌اندازی این سامانه برگزار شد و بعد از آن در انتهای سال ۱۴۰۱ کار‌های سایت به پایان رسید و کارش را شروع کرد. رئیس این سامانه معاون اول رئیس‌جمهور است و با ابلاغ دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، مدیریت راهبردی و هماهنگی امور سامانه پنجره واحد به ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سپرده شد. در این رابطه آموزش‌هایی از سوی سازمان منابع طبیعی کشور به صورت حضوری و ویدئو کنفرانسی برای دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.
این پنجره واحد طوری طراحی شده که سامانه‌ها بتوانند به یکدیگر بپیوندند و در سامانه مشخص شده دستگاه‌های دارای اراضی در آن پنجره چه مواردی را طبق شیوه‌نامه بارگذاری کنند.

در سمنان چه کار‌هایی برای ورود دستگاه‌ها به این سامانه صورت گرفته است؟
اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان برای اینکه دستگاه‌ها بتوانند این کار را انجام دهند با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری دارد که اگر مشکلی در این رابطه بود، مرتفع شود. تمامی شیوه‌نامه‌های ابلاغی کشور به دستگاه‌های مربوطه توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اطلاع‌رسانی شده است.
در همین رابطه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال به ریاست دادگستری و دادستان استان و با حضور مسئولان عالی برگزار و مقرر شد با توجه به راه‌اندازی این سامانه از اول تیرماه در استان نسبت به تکمیل این پنجره با سرعت اقدام شود. بر همین اساس تقاضای گواهی مستثنیات برای فروش یا هر کار توسعه‌ای که قصد بر انجام آن دارند در این پنجره واحد انجام می‌شود. با این اقدام پیشخوان دولت متقاضیان را به پنجره واحد پیوند داده و تحت این پنجره گواهی مستثنیات از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها صادر می‌شود که در این رابطه امید است استان سمنان جزو استان‌های برتر کشور باشد.

آیا سامانه می‌تواند پایانی بر زمین خواری‌ها و ثبت کامل تغییرات در عرصه‌ها و اراضی باشد؟
راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین یکی از موارد ضروری برای سمنان به شمار می‌آید و مقرر شده در کشور قراردادی با ماهواره خیام منعقد شود تا تغییرات عرصه‌ها در این سامانه به صورت اخطار‌های تعریف شده به استان‌ها اعلام شود تا اداره‌های منابع طبیعی در سطح کشور در زمینه حفاظت منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی پیگیری‌های لازم را انجام دهند. پیشخوان‌های مدیریتی مهم برای این سامانه تعریف شده که در آن عوامل نظارتی می‌توانند نظارت خود را به این پنجره واحد داشته باشند تا ضریب سلامت کار را ارتقا داده و همچنین سرعت اجرای کار را برای متقاضیان افزایش دهند.

استان سمنان در رابطه با کاشت نهال چه اقداماتی داشته است؟
طبق طرح کشوری باید یک‌میلیارد درخت در طول چهار سال تولید و کاشته شود که سهم و تعهد استان سمنان در این نهالکاری ۱۰میلیون اصله نهال برای چهار سال است. برای سال اول، سمنان متعهد به نهالکاری ۵/۲ میلیون نهال بوده است. با این حال این استان چند گام جلوتر رفته و بیش از ۳ میلیون اصله نهال در سه نهالستان بزرگ سمنان، دامغان و شاهرود تولید شده که در ماه‌های آینده برای کاشت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. با اینکه انجام نهالکاری همواره پایان زمستان صورت می‌گیرد، اما به برکت فرهنگسازی خوب صورت گرفته از سوی اهالی رسانه در طرح کاشت یک میلیارد درخت این نهالکاری با اولین بارندگی پاییز امسال در این منطقه انجام خواهد شد.

آیا نهالستان‌های خصوصی هم در این پروژه مشارکت دارند؟
بله ۲۶ نهالستان خصوصی در این طرح مشارکت خوبی دارند و ویژگی آن‌ها این است که کیفیت نهال‌های تولیدی در این نهالستان‌ها بسیار بالاست. نهال‌های تولیدی با اقلیم آب و هوای استان سازگار هستند و نهال‌های سنجد، زیتون و توت برای ایجاد بادشکن مزارع و کشاورزی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار