کد خبر: 1199407
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حنیف غفاری

روزنامه گاردین در یکی از تحلیل‌های اخیر خود در خصوص جنگ غزه به نکات قابل‌تأملی اشاره کرده است:
«به نظر می‌رسد پس از اقدامات (جنایات) اسرائیل در بیمارستان شفای غزه، تنش‌ها در پشت‌پرده میان واشینگتن و تل‌آویو در حال افزایش است. هنوز استراتژی تل‌آویو در قبال نبرد غزه از سوی امریکایی‌ها قابل پذیرش و هضم نیست. سرنخ‌هایی مبنی بر اینکه اسرائیل طی روز‌های آتی از سوی امریکا تحت فشار قرار گیرد، در حال نمایان شده است»
رمزگشایی از مواضع مقامات امریکایی و صهیونیستی و حتی طرح رسمی موضوع استعفای نتانیاهو برای نخستین بار از سوی یائیر لاپید، رهبر مخالفان وی، جملگی بیانگر شکست مشترک واشینگتن و تل‌آویو در تطبیق ابعاد فرامتنی و متنی نبرد است؛ در ابعاد فرامتنی، شاهد تشدید صهیونیسم‌ستیزی در جهان، حتی امریکا و کشور‌های اروپایی هستیم. ضمن آنکه استمرار جنگ غزه و حمایت بایدن از جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی، منجر به از بین رفتن سبد رأی قبلی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و زمینه‌سازی برای شکست دموکرات‌ها در انتخابات سال آینده شده است. در ابعاد متنی نیز برخلاف هدف‌گذاری نتانیاهو در روز‌های نخستین نبرد، نه خبری از کشف مجاری ارتباطات کلان زیرزمینی حماس در نوار غزه است و نه خبری از نابودی مقاومت اسلامی فلسطین. ضمن آنکه ده‌ها نظامی صهیونیست نیز طی ۷۲ ساعت اخیر به دست رزمندگان حماس و در عملیات‌های کمین به هلاکت رسیده‌اند. مشاهده نشانه‌های فرسایشی شدن جنگ غزه، واشینگتن را نیز شدیداً نگران کرده است. بایدن تصور می‌کرد در عرض چند روز قدرت تغییر کلان معادله در جنگ غزه را خواهد داشت و بر همین اساس، مدیریت پشت‌پرده میدان جنگ غزه را بر عهده سنتکام و پنتاگون سپرد. اما اکنون جنگ غزه تبدیل به پاشنه آشیل مشترک نتانیاهو و بایدن در سطح خرد و امریکا و رژیم صهیونیستی در سطح کلان شده است.
معادلات جاری در نوار غزه، در حال تبدیل شدن به گرهی کور و کلافی سردرگم به ضرر منافع امریکا و رژیم صهیونیستی است. در چنین موقعیتی تشدید تنش‌های پشت پرده میان بایدن و نتانیاهو و حتی تسری آن به سطح آشکار موضوعی طبیعی محسوب می‌شود. تشدید این روند، معلول شکل‌گیری و تجمیع پارامتر‌های متنی و فرامتنی شکست صهیونیست‌ها و امریکا در جنگ غزه تلقی می‌شود. با این حال، منازعه بایدن- نتانیاهو بر سر جنگ غزه که طی روز‌های آتی شاهد عینی‌تر شدن آن خواهیم بود، گزاره‌ای تحت عنوان شکست مشترک واشینگتن-تل‌آویو در جنگ غزه را ابطال نخواهد کرد. رئیس‌جمهور امریکا پس از احراز شکست صهیونیست‌ها در نوار غزه ترجیح می‌دهد حساب خود را از نتانیاهو تا حدی جدا کند، اما بایدن بسیار دیر به خود آمده است!
همگان به یاد دارند که طی روز‌های سپری شده از جنگ غزه، امریکایی‌ها صراحتاً با هرگونه آتش‌بس در نوار غزه مخالفت کرده و حتی نسل‌کشی کودکان بی‌گناه را نیز تحت فرماندهی خود صورت داده‌اند. از این رو بایدن شریک جرم مطلق نتانیاهو در جنایات صورت گرفته در نوار غزه بوده و در شکست نهایی رژیم جعلی صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی نیز سهیم است. بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی و در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، مدعی بود که به دلیل تبحر در حوزه سیاست خارجی، به ماجراجویی‌های ترامپ در جهان سیاست پایان خواهد داد! اما او (بایدن) در دوران ریاست جمهوری خود به بانی و پیام‌آور دو جنگ اوکراین و غزه تبدیل شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار