کد خبر: 1199778
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
جانشین بسیج سازندگی استان قم  در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
در طول سال خدمت رسانی‌ها براساس نیاز هر منطقه تعریف می‌شود. در این هفته هم قرار است در عرصه‌های عمرانی، کمک‌های مؤمنانه، بهداشت و درمان، تعمیر و مرمت منازل و لوازم خانگی و مشاوره حقوقی بر پایه میز خدمت و سایر بخش‌ها اعم از کشاورزی، دامداری و دامپروری به مدت ۱۰ روز خدمات‌رسانی شود که مسئولیت این کار‌ها بر دوش جهادگران ۳۵۰ گروه تخصصی است. 
حوریه ملکی
جوان آنلاین: در حال حاضر حدود یک هزارو ۲۰۰ گروه جهادی در استان قم وجود دارد که در طول سال و مناسبت‌های مختلف با حضور در روستا‌ها و مناطق محروم به ارائه خدمات می‌پردازند. با شروع هفته بسیج در کنار برنامه‌های متنوع و فرهنگی، قرار است مهم‌ترین کار بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب (ع) قم، خدمات‌رسانی به هموطنان باشد. به همین بهانه به سراغ عباس روحی، جانشین بسیج سازندگی استان قم رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
 
وضعیت و عملکرد بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب (ع) قم در رابطه با اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در مناطق مختلف استان چطور است؟
 یکی از مهم‌ترین کار‌های بسیج سازندگی حمایت از کارآفرینانی است که در روستا‌ها حضور دارند. بر همین اساس و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی موضوع پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار بسیج سازندگی قرار دارد که در سال گذشته بیش از ۹۴ میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۶ به متقاضیان اعطاء شد و بیش از ۳۷۰ شغل مستقیم و ۲۲۰ شغل غیر مستقیم منجر به اشتغال شد که امسال نیز همزمان با هفته بسیج این طرح با هدف کاهش بیکاری و توسعه اشتغال اجرا خواهد شد. ضمن اینکه با هدف الگو‌سازی اقتصاد مردمی، موضوع راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز مورد توجه است که تاکنون بیش از ۲۹۰ صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار بسیج راه‌اندازی شده و شش صندوق دیگر نیز به زودی افتتاح خواهد شد. 
 
برنامه‌های شما در هفته بسیج بر چه محور‌هایی استوار شده است؟
در استان قم هم مثل دیگر مناطق ایران برنامه‌های متنوعی در این هفته به اجرا در می‌آید. 
این برنامه با برگزاری مراسم رزمایش جهادگران فاطمی۳ در محل گلزار شهدا و همزمان با تجدید میثاق جهادگران با شهدا شروع می‌شود. اما شاخص‌ترین کار را باید در نقش‌آفرینی بیش از ۳۵۰ گروه جهادی در رشته‌های مختلف در امر خدمت‌رسانی ببینیم. یعنی هفته با حرکت مقدس خدمت به مردم آغاز شده و می‌خواهیم در همه جای استان نقش بسیج به نمایش در بیاید. بعد از گذشت ۲۳ سال از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، امروز شاهد گسترش فرهنگ جهاد و خدمت در کلیه اقشار جامعه هستیم. هم اکنون بیش از یک‌هزارو ۲۰۰ گروه جهادی در موضوعات و رشته‌های تخصصی در قم ثبت و ساماندهی شده‌اند و خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار توسط این گروه‌ها در سطح استان صورت می‌گیرد. 
 
این خدمات در چه زمینه‌هایی هستند؟
در طول سال خدمت رسانی‌ها براساس نیاز هر منطقه تعریف می‌شود. در این هفته هم قرار است در عرصه‌های عمرانی، کمک‌های مؤمنانه، بهداشت و درمان، تعمیر و مرمت منازل و لوازم خانگی و مشاوره حقوقی بر پایه میز خدمت و سایر بخش‌ها اعم از کشاورزی، دامداری و دامپروری به مدت ۱۰ روز خدمات‌رسانی شود که مسئولیت این کار‌ها بر دوش جهادگران ۳۵۰ گروه تخصصی است. 
اهدای ۱۰ قلم کالای فرهنگی به ۱۰۰ مسجد از مناطق محروم و روستایی استان قم و اهدای ۲۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در دستور کار بسیج سازندگی قرار دارد. همچنین تهیه و توزیع سبد‌های معیشتی به نیازمندان از دیگر کار‌های تعریف شده برای این هفته است. 
 
این کار‌ها در ادامه اقدامات سالانه بسیج سازندگی قم می‌باشد؟
بله، در طول سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار سبد معیشتی توسط بسیج سازندگی و خیرین به نیازمندان اهدا شده و تا پایان سال این کار ادامه خواهد داشت. البته باید اضافه کنم، یکی دیگر از عرصه‌های خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی موضوع رنگ آمیزی و زیبا‌سازی مدارس است که تا قبل از بازگشایی مدارس انجام شد. این برنامه در قالب طرح شهید عجمیان بوده و بیش از ۸۰ مدرسه رنگ‌آمیزی شده است. 
در این هفته راه‌اندازی مرکز آموزش فنی حرفه‌ای بسیج سازندگی را خواهیم داشت که با هدف توانمند‌سازی و آموزش تخصصی به گروه‌های جهادی و عموم بسیجیان صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار