کد خبر: 1205698
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در گفتگو با «جوان»:
بحث کاشت یک میلیارد درخت در کشور طرح بسیار بزرگی است که نیازمند همراهی همه نهاد‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌هاست. اما دهیاران در خط مقدم مراجعات مردمی در شهرستان‌ها هستند که ضمن تقدیر از اقدامات مثبت آنها، لازم است عملکرد دولت سیزدهم در همه حوزه‌ها مخصوصاً منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح روستا‌ها تبیین شود
سجاد مرسلی

جوان آنلاین: طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در چهار بخش احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی، زراعت چوب، کنترل گسترش بیابان‌ها و توفان‌های شن و گرد وغبار و افزایش سرانه فضای سبز در کل کشور به اجرا درآمده است. اقدامی که می‌تواند نجات بخش وضعیت موجود و بزرگ‌ترین گام برای بازگرداندن جنگل‌ها به ایران باشد. در این میان سمنان به عنوان یکی از استان‌های فعال در کاشت نهال برنامه‌های ویژه‌ای برای اجرای این طرح در دستور کار دارد. جهت آگاهی از اقدامات صورت گرفته به سراغ جعفر مرادی حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

برای اجرای طرح عظیم کاشت یک میلیارد درخت در کشور فکر می‌کنید به چه کمک‌هایی نیاز است؟
بحث کاشت یک میلیارد درخت در کشور طرح بسیار بزرگی است که نیازمند همراهی همه نهاد‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌هاست. اما دهیاران در خط مقدم مراجعات مردمی در شهرستان‌ها هستند که ضمن تقدیر از اقدامات مثبت آنها، لازم است عملکرد دولت سیزدهم در همه حوزه‌ها مخصوصاً منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح روستا‌ها تبیین شود. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت بخشداران در اجرای تعهد استان در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور هم بسیار مهم است.


با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیم، سهم استان سمنان در این طرح کاشت چند درخت است؟
سهم استان طی چهار سال تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله درخت است که تحقق این امر مهم نیاز به همکاری و همراهی جوامع محلی، بخشداران، دهیاران، صنایع، معادن و سایر اقشار جامعه دارد. در خصوص ایجاد و توسعه بوستان‌های روستایی دهیاران، شورا‌ها و مردم روستا نقش بیشتر و مهم‌تری دارند. برای زراعت چوب، کشاورزان نیز می‌توانند از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده کنند. ضمناً برای ایجاد و توسعه بوستان‌های روستایی تأمین زمین و نهال از طرف منابع طبیعی انجام می‌شود و برای بادشکن اطراف مزارع، کشاورزان نیز می‌توانند از درختان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده کنند.
حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع ملی از اهم وظایف منابع طبیعی و آبخیزداری در تمام استان‌ها به شمار می‌آید. همچنین سندار کردن اراضی ملی، رفع تداخلات اراضی ملی؛ اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق سیل خیز، جنگل کاری، صدور پروانه چرای دام، گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و بیابان‌زدایی هم از دیگر فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.


آیا برای اجرای درست طرح در مورد نحوه کاشت و مراقبت و آبیاری‌ها هم فکری شده است؟
در این طرح نهال‌های اکالیپتوس که در اسفند ماه گذشته در گلخانه این اداره تولید شده، جهت زراعت چوب به مشارکت کننده تحویل و کاشت به پایان رسیده است. منبع آب مورد نیاز با چاه و سهم آب رودخانه مشارکت کننده تأمین گردیده است. طبق تفاهمنامه مشارکتی، تأمین نهال توسط منابع طبیعی و توسط اشخاص و تأمین منابع آب و زمین، کاشت، مراقبت و نگهداری نهال‌های تولید شده تا مرحله برداشت به عهده مشارکت کننده است. امیدواریم جوامع محلی، شورا‌ها و دهیاری‌ها، همیاران طبیعت، شهرداری‌های گرمسار و ایوانکی، شهرک‌های صنعتی و اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای مسئولیت اجتماعی و جهت تحقق اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت با این اداره همکاری نمایند.


کدام یک از شهرستان‌ها در استان طرح را بهتر پیش برده است؟
در استان سمنان کار‌ها با برنامه‌ریزی بسیار خوبی در جریان است و در این میان گرمسار جزو شهرستان‌های پیشرو با موضوع زراعت چوب در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به شمار می‌آید. گستردگی حوزه کاری منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان گرمسار بسیار زیاد است. ایجاد و توسعه جنگل‌کاری و کاشت نهال از برنامه‌های خوبی است که در سال‌های اخیر شدت گرفته و در مباحث آبخیزداری و آبخوانداری پروژه‌های مختلفی در سطح شهرستان انجام شده است که برای جذب و پیشرفت پروژه‌های آبخیزداری و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با حمایت فرمانداری شهرستان اعتبارات استانی اقدام شد. اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است و توسعه درختکاری در شهرستان و به ویژه در محور جاده قم و گرمسار ضروری است که بار‌ها روی آن تأکید شده است. اقدامات خوبی در حوزه جنگل‌کاری دست کاشت شهرستان انجام شده ولی با توجه به گستردگی شهرستان توجه بیشتر به تخصیص اعتبار برای توسعه جنگل‌کاری دست کاشت در شهرستان و جلوگیری از بیابانزایی از ضروریات می‌باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار