کد خبر: 1206177
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در گفتگو با «جوان»:
بعد از ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری، سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه اقتصاد مقاومتی را ذیل بسیج سازندگی سامان داد تا بستر‌های لازم را برای نقش‌آفرینی مردم در حوزه اقتصاد و کمک به اقتصاد درون‌زا فراهم کند و این مسئله نقطه اصلی مأموریت بسیج سازندگی در بحث قرارگاه اقتصاد مقاومتی است.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: بسیج تلاش دارد بستر لازم و مناسب برای نقش‌آفرینی مردم در حوزه‌های محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی ایجاد کند و این الگویی است که امام راحل (ره) در قالب شجره طیبه بسیج آن را بنا کرد؛ الگویی که حضور و فعالیت تک‌تک شهروندان در راستای حل مسائل جامعه را تعریف و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند تا بتوانند با کمترین سرمایه به بهترین نتایج برسند. بر همین اساس بسیج سازندگی در استان‌های مختلف در قالب قرارگاه اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت مردم در راستای رفع مشکلات جامعه گام بردارد. برای اطلاع از اقدامات صورت‌گرفته در سپاه فجر فارس سراغ سرهنگ علی‌اکبر طحان، رئیس بسیج سازندگی این استان رفتیم تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم.


مأموریت بسـیج سازندگی در بحث قرارگاه اقتصاد مقاومتی چطور تعریف شده است؟
بعد از ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری، سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه اقتصاد مقاومتی را ذیل بسیج سازندگی سامان داد تا بستر‌های لازم را برای نقش‌آفرینی مردم در حوزه اقتصاد و کمک به اقتصاد درون‌زا فراهم کند و این مسئله نقطه اصلی مأموریت بسیج سازندگی در بحث قرارگاه اقتصاد مقاومتی است.
در این میان جهادگران به عنوان بازوان توانمند بسیج نقش بسیار مؤثری در پیشبرد اهداف دارند. برنامه‌های اصلی جهادگران در حوزه اقتصاد مقاومتی را باید کمک به افزایش تولید، تلاش برای بهبود امنیت غذایی، ایجاد فرصت‌های شغلی، کمک برای کم‌کردن فاصله طبقاتی و بستر‌سازی در جهت ایجاد عدالت عنوان کرد که در لیست اهداف اصلی مجموعه بسیج سازندگی نیز قرار دارد و پیگیری می‌شود، ضمن اینکه مهم‌ترین راهبردی که بسیج سازندگی در این زمینه دارد، توانمند‌سازی مردم و تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری است که در تحقق این مسئله یکی از این الگوها، صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغال‌زای مردم‌یار بسیج است. صندوق‌های قرض‌الحسنه یک الگوی موفق در حوزه اشتغال‌زایی، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آیند. بسیج سازندگی به عنوان یک دستگاه اجرایی مردم‌پایه، الگوی حرکتی خود را بر اساس حضور و اقدامات مردم تعریف می‌کند و کمک به مردمی‌شدن اقتصاد را هدف اصلی خود می‌داند چراکه هر جا هموطنان وارد عمل شده‌اند، مسیر‌ها راحت‌تر گشوده شده‌اند.

نقش عشایر را در شکوفایی اقتصاد مقاومتی چطور ارزیابی می‌کنید؟
گستردگی فعالیت‌ها و پراکندگی پایگاه‌های مقاومت عشایری موضوعی است که باید مدنظر باشد. در نگاه به جریان اقتصاد مقاومتی می‌بینیم که جامعه عشایری یکی از مهم‌ترین قشر‌های تولیدکننده به حساب می‌آید که در بحث اقتصادمقاومتی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین تولیدات عشایر به صنایع دستی مربوط می‌شود. در بحث صنایع دستی زنان عشایر در جای‌جای استان فارس هنرمندانه مشغول کار هستند و تولید صنایع دستی آن‌ها در کشور بی‌نظیر است، اما متأسفانه در این تولیدات، دلال‌ها و واسطه‌ها بیشترین سود را می‌برند، بنابراین انتظار می‌رود با برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی عشایر واسطه‌ها را حذف کنند و همچنین با کمک‌رسانی در ایجاد کارگاه‌ها، تولید را برای جامعه عشایری آسان‌تر کنیم، البته یکی دیگر از مشکلات جامعه عشایری خشکسالی و نبود مراتع مناسب، مشکلات آب شرب در کانون‌های اسکان، تخریب مراتع عشایری، مشکل تأمین خوراک دام و موارد دیگر است، البته اقدامات خوبی از سوی گروه‌های جهادی برای رفع مشکل عشایر انجام شده که قابل تقدیر است و انتظار می‌رود مسئولان در این زمینه همکاری بیشتری با این جهادگران داشته باشند.

آیا با کمک صندوق‌های قرض‌الحسنه، تاکنون مراکز تولیدی و کارگاه‌های کوچک عشایر راه‌اندازی شده است؟
بله. در حوزه اقتصاد مقاومتی خدمات مختلفی به جامعه عشایری ارائه شده و تلاش‌ها بر این بوده است با استفاده از ظرفیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و دیگر اعتبارات سازمان بسیج، تسهیلات مختلفی در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی ارائه شود. خوشبختانه طی سال گذشته ۳۸مرکز پرورش دام سبک، هشت عرصه تولید عسل، شش مرکز پرورش قارچ، چهار عرصه پرورش مرغ محلی و بلدرچین، ۴۵کارگاه صنایع دستی، یک شیرینی پزی محلی و هشت کارگاه خیاطی راه‌اندازی شده است و در قالب فروشگاه امام صادق (ع) و نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال ارائه محصولات این مراکز هستیم.

وضعیت فعالیت جهادگران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جهادگران را باید نیرو‌های همیشه آماده بدانیم و به همین خاطر نمی‌توان گزارشی دقیق از اقدامات‌شان داد، با این حال به فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی آن‌ها اشاره می‌کنیم که ساخت ۲۲واحد مسکن محرومان، کمک به ساخت دو غسالخانه، چهار مورد مرمت مسجد و همچنین نوسازی و بهسازی هفت مدرسه عشایری و ساخت پنج آب انبار از مهم‌ترین اقدامات عمرانی جهادگران در سال گذشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار