کد خبر: 1206211
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کاروان «فرزندان ایران» با کسب ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز در هانگژو خوش درخشید و برای نخستین‌بار مقام دوم قاره‌کهن را برای کشورمان به ارمغان آورد. بااین‌حال تأخیر در پرداخت پاداش‌ها و عملی نشدن وعده‌ها کام مدال‌آوران پاراآسیایی را تلخ کرده است.
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: دو ماه از تاریخ‌سازی ورزشکاران جانباز و توان‌یاب کشورمان در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو می‌گذرد، اما هنوز چالش پرداخت پاداش پای سکو به قوت خود باقی است!
درحالی‌که طبق اعلام مسئولان کمیته ملی پارالمپیک پرداخت این پاداش‌ها از ابتدای هفته آغاز شده، اما برخی اخبار حاکی از تغییر و کاهش پاداش‌های وعده داده شده است. کاروان «فرزندان ایران» با کسب ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز در هانگژو خوش درخشید و برای نخستین‌بار مقام دوم قاره‌کهن را برای کشورمان به ارمغان آورد. بااین‌حال تأخیر در پرداخت پاداش‌ها و عملی نشدن وعده‌ها کام مدال‌آوران پاراآسیایی را تلخ کرده است.

تعیین پاداش پای سکو یکی از مشوق‌هایی است که در ورزش کشور جا افتاده و در تورنمنت‌های مهمی، چون بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی، المپیک و پارالمپیک اهمیت زیادی دارد. این‌بار نیز کمیته ملی پارالمپیک همانند گذشته پیش از شروع بازی‌های هانگژو ارقامی را برای مدال‌آوران تعیین کرد و این ارقام جدا از پاداش مصوب وزارت ورزش برای آنهاست. طبق اعلام کمال جوانمرد، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به هر یک از مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب ۱۰ هزار، ۵ هزار و ۲ هزار دلار پاداش پای سکو تعلق می‌گیرد.
ماهیت این نوع پاداش برای انگیزه دادن به ورزشکاران و افزایش روحیه آنهاست و قاعدتاً ملی‌پوشی که به عهدش وفا کرده و با تمام سختی‌ها روی سکو رفته، منتظر است تا همان موقع پاداشش را دریافت کند، اما با گذشت بیش از دو ماه کمیته پارالمپیک تازه پروسه پرداخت پاداش‌های پای سکو را آغاز کرده، آن هم با شرط و شروط جدید! تا پیش از این ورزشکاران پاراآسیایی بابت هر مدال خود، پاداش سکوی جداگانه دریافت می‌کردند و این مسئله کاملاً عادی بود، اما برخی از مدال‌آوران پس از مراجعه به کمیته پارالمپیک و به رغم تصاحب بیش از یک مدال، تنها برای یک مدال پاداش دریافت کردند.
دبیر اجرایی کمیته در تازه‌ترین اظهارنظرش ارقام پاداش‌ها را صراحتاً اعلام کرده، اما دریافتی ورزشکاران با اظهارات او تطابق ندارد. به همین خاطر دیروز اعلام شد اشتباهی در اعلام ارقام صورت گرفته، وگرنه پرداختی‌ها طبق مصوبه کمیته بوده است. طبق مصوبه، کمیته برای مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب معادل دلاری ۵۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته و در این صورت پاداش پای سکوی نقره‌ای‌ها ۴ هزار دلار است، نه ۵ هزار دلار. اینکه چرا کمیته ملی پارالمپیک طی چند روز اخیر و پیش از انتقاد ورزشکاران اقدام به اصلاح خبر منتشر شده از سوی جوانمرد، دبیر اجرایی این کمیته نکرده خود جای تأمل دارد.
از طرفی بحث به همین‌جا ختم نمی‌شود و داستان پرداخت تنها یک پاداش برای مرغوب‌ترین مدال کماکان به قوت خود باقی است. در سنوات گذشته ورزشکاران چند مداله، بابت هر مدال یک پاداش پای سکو دریافت می‌کردند، اما کمیته ملی پارالمپیک بدون اعلام قبلی تصمیم گرفته تنها یک پاداش به هر مدال‌آور پرداخت کند! برخی از نمایندگان اعزامی با تلاش فراوان و تحمل رنج‌های تمرین، موفق به کسب بیش از یک مدال شده‌اند، ولی تنها به یکی از مدال‌هایشان پاداش پای سکو تعلق می‌گیرد.

مهدی اولاد از جمله مدال‌آورانی است که از برخورد مسئولان کمیته ملی پارالمپیک گلایه دارد. ملی‌پوش پارادوومیدانی در رشته پرتاب دیسک صاحب طلا شد و به رغم مصدومیت در رشته پرتاب وزنه نیز نقره گرفت. حال این ورزشکار از کاهش پاداش‌های پای سکو انتقاد دارد. اولاد در گفتگو با ایسنا خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شده است: «قبل از اعزام به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین کمیته ملی پارالمپیک قول پاداش پای سکو را به ورزشکاران اعزامی داده بود. برای کسب مدال در هر دو رشته دیسک و وزنه به سختی تمرین کرده بودم تا بهترین عملکرد را در هانگژو داشته باشم، اما زمانی که به پاداش پای سکو رسید، نمی‌دانم چرا این دوره کمیته ملی پارالمپیک تنها برای یک رشته پاداش در نظر گرفته است! البته در دوره‌های قبل پاداش‌ها برای چند رشته به‌طور کامل واریز می‌شد، ولی این دوره نمی‌دانم چرا کمیته ملی پارالمپیک برخلاف قولی که داده بود، عمل کرد. کمیته ملی المپیک در ابتدا به ورزشکاران گفته بود برای ورزشکارانی که در چند رشته شرکت می‌کنند پاداش‌ها به‌طور کامل واریز می‌شود، پس از آن اعلام کردند اولین مدال پاداش به‌طور کامل و مدال سایر رشته‌ها درصدی پرداخت خواهد شد، حالا اینطور عنوان می‌شود که تنها برای یک رشته پاداش در نظر گرفته شده و در صورت تأمین اعتبار پاداش مدال دوم نیز واریز خواهد شد. واقعاً نمی‌دانم چرا کمیته ملی پارالمپیک در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کند و کسی جوابگوی ورزشکاران نیست.»
مهدی اولاد که یکی از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های پارالمپیک پاریس هم هست در خصوص شرایط سخت پیش‌رو گفته است: «اگر قرار است برای پارالمپیک پاریس نیز پاداش پای سکو تنها برای یک رشته واریز شود از همین حالا به ورزشکاران اعلام کنند تا برنامه‌ریزی خود را جهت شرکت در پارالمپیک پاریس تنها معطوف یک رشته کنیم. قبل از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو واقعاً در شرایط بسیار سختی خود را برای شرکت در دو رشته آماده کردم و در جریان بازی‌ها نیز با پای شکسته در پرتاب وزنه موفق به کسب مدال نقره شدم. آیا واقعاً مدال نقره پرتاب وزنه ارزش ندارد که پاداش پای سکوی آن را پرداخت نمی‌کنند. بعد از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین دو ماه است که تمرینات خود را به صورت غیرمتمرکز زیر نظر مربی‌ام پیگیری می‌کنم و بدون اینکه حقوقی دریافت کرده باشم مرتب از جیبم در حال هزینه کردن هستم. اگر قرار است بعد از این فقط پاداش برای یک رشته در نظر گرفته شود زودتر به ورزشکاران اعلام کنند که حداقل تکلیف خود را برای پارالمپیک پاریس بدانیم و زمان و برنامه‌ریزی خود را تنها معطوف یک رشته کنم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار