کد خبر: 1210591
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا:
تمام کار‌هایی که بر عهده بسیج قرار می‌گیرد، مهم است، اما شاید یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بسیج سازندگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و کمک به تولید و اشتغال‌زایی در عرصه‌های مشاغل خانگی باشد.

بسیج سازندگی مازندران طی سال‌های اخیر در کنار اقدامات عمرانی و محرومیت‌زدایی، برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه آموزش و کارآفرینی داشته است. یکی از مأموریت‌های اصلی این سازمان برگزاری دوره‌های آموزشی، مهارتی و کمک به تولید و اشتغال‌زایی در عرصه‌های مشاغل خانگی است که برای آگاهی از کار‌های انجام‌شده سراغ سرهنگ پاسدار محمدمهدی اقبالپور، مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا رفتیم تا گفت‌وگویی با وی داشته باشیم.


در تشریح اقدامات بسیج سازندگی سپاه کربلا در چند سال اخیر چه مواردی را شاخص می‌دانید؟
بسیج سازندگی مازندران از سال ۱۳۹۷ تاکنون با هدف استفاده از سرمایه‌های خرد مردم و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه از سوی صندوق‌ها بدون ضوابط سختگیرانه بانک‌ها، اقدام به تشکیل‌هزارو ۴۲۷ صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا کرده که بالغ بر ۶۲‌هزار نفر عضو و گردش مالی بیش از ۳۷ میلیارد تومانی دارند و تعداد ۵ هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده که به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷ هزارو ۵۰۰ نفر منجر شده است.


به نظر شما مهم‌ترین مأموریت این سازمان چیست؟
تمام کار‌هایی که بر عهده بسیج قرار می‌گیرد، مهم است، اما شاید یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بسیج سازندگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و کمک به تولید و اشتغال‌زایی در عرصه‌های مشاغل خانگی باشد. در این راستا سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران با داشتن حدود ۳ هزار گروه جهادی تخصصی در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی در عرصه‌های مختلف مشاغل خانگی شامل پرورش دام سبک و سنگین، پرورش طیور و ماکیان، پرورش زنبورعسل، کشت گلخانه‌ای مثل گل، سبزی و صیفی، پرورش آبزیان، کشت شالی و مرکبات، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، انواع صنایع دستی و خیاطی در سطح بیش از ۴ هزار پایگاه مقاومت بسیج روستایی و شهری در سراسر استان فعالیت کرده و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای وابسته به سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی متعلق به دانشگاه‌های علوم کشاورزی و جامع علمی و کاربردی آموزش می‌دهند، بنابراین به منظور حمایت مالی، تأمین نقدینگی و رونق تولید و اشتغال‌زایی، این سازمان در سال ۱۴۰۱ از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ اقدام به پرداخت مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به حدود ۴ هزار واحد تولیدی با اولویت اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا کرده که به ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۵ هزار نفر منجر شده است.
در سال ۱۴۰۲ هم با هماهنگی به عمل آمده با استانداری مازندران، مقرر شد حداقل ۳۰ درصد از تسهیلات اشتغال‌زایی (حدود ۵۰۰ میلیارد تومان) به این سازمان اختصاص یابد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، حدود ۶ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شوند و به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۹ هزار نفر منجر خواهد شد.


چه اقداماتی در سال جاری در زمینه محرومیت‌زدایی صورت گرفته است؟
در این رابطه نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، چون بسیاری از گروه‌های جهادی به صورت خودجوش در مناسبت‌ها اقداماتی دارند که ثبت هم نمی‌شود، اما باید بگویم فقط در هفته دفاع مقدس به همت جهادگران سازمان بسیج سازندگی استان مازندران ۳۰۸عنوان پروژه عمرانی در قالب مسکن محرومان، راه روستایی، جاده بین مزارع، آب شرب روستایی، زیرساخت اشتغال، پل روستایی، ساماندهی بستر رودخانه و سالن ورزشی به ارزش ۱۷۶میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و تقدیم مردم شریف استان شد.

به غیر از اقدامات عمرانی کار دیگری هم در برنامه بود؟
بله. علاوه بر پروژه‌های عمرانی، تعداد ۶۲هزار بسته حمایتی شامل جهیزیه، نوشت‌افزار و سبد معیشتی با همکاری سپاه کربلا، نهاد‌های حمایتی، خیرین محترم، پایگاه‌های مقاومت بسیج و گروه‌های جهادی به نیازمندان سراسر استان اهدا شد.
سازمان بسیج سازندگی، با اجرای هزارو ۴۱۱ میلیارد تومان پروژه عمرانی و زیرساختی، در خط مقدم محرومیت‌زدایی مازندران قرار دارد.
سپاه کربلا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین نهادی، تلاش می‌کند با سرعت به رفع محرومیت‌های استان، به ویژه در حوزه عمرانی و زیرساختی کمک کند. بسیاری از ابرپروژه‌های مازندران با حسن‌نظر دولت محترم و با حمایت‌های فرماندهی محترم سپاه کربلا به این سازمان واگذار شده است.

اگر قرار باشد به چند پروژه بزرگ اشاره کنید، کدام است؟
احداث نیروگاه زباله‌سوز ۴۵۰تنی ساری، احداث ورزشگاه بزرگ جویبار، اجرای طرح بسیج آبرسانی، احداث و مرمت بیش از ۲ هزارو ۵۰۰‌واحد مسکونی و ده‌ها پروژه دیگر، از جمله طرح‌هایی است که از سوی سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا در حال اجراست. به امید خدا و با همکاری و همراهی تمامی دست‌اندرکاران، این پروژه‌ها به عنوان هدیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، در آینده نزدیک به هم‌استانی‌ها تقدیم خواهد شد تا طعم شیرین آبادانی و پیشرفت در کام مردم فهیم مازندران بنشیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار