کد خبر: 1214424
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
به بهانه بازنشر اثر «فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی»
اثر «فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی» از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ دوم رسید. در این پژوهش مجموعه‌ای نسبتاً کامل از شعار‌های مردم در دوران نهضت اسلامی، جمع آوری، تحلیل و ارائه شده است
 شاهد توحیدی
جوان آنلاین: اثر «فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی» از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ دوم رسید. در این پژوهش مجموعه‌ای نسبتاً کامل از شعار‌های مردم در دوران نهضت اسلامی، جمع آوری، تحلیل و ارائه شده است. تارنمای ناشر در باب موضوع این اثر و اهمیت آن به نکات پی آمده اشارت برده است: «انقلاب اسلامی ایران به عنوان جنبش اجتماعی ـ سیاسی معطوف به ارزش، از معدود انقلاب‌های فراگیر در قرن بیستم محسوب می‌شود که در آن ارزش‌ها و اعتقادات مردم مهم‌ترین عامل پیشبرنده بوده است. با مروری بر روند حرکت انقلابی مردم ایران به رهبری مرجعیت دینی و هدایتگری حضرت امام (ره)، می‌توان به یک جمع‌بندی نهایی از خواسته‌ها و مطالب تاریخی ملت دست یافت که در قالب اعلامیه‌ها، شعار‌ها و دیوارنوشته‌ها بروز یافته است. در واقع شعار‌های مردم انقلابی را می‌توان شالوده و نماد این جنبش دانست. از اینرو، به منظور شناخت و تحلیل هرچه دقیق‌تر و جامع‌تر انقلاب اسلامی، گردآوری و تحلیل آن‌ها اقدامی ضروری می‌نماید. شعار‌های انقلاب اسلامی خود بر دو نوع هستند: بخشی از آن‌ها شعار‌های شفاهی و برخی نیز شعار‌های نوشتاری و دیوارنوشته‌هایی بودند که پیام پنهانی مردم را منعکس می‌کردند. شعار‌ها اگرچه پیام‌های آنی و گذرا دربرداشتند، اما وجود عناصر پایداری در آن‌ها خود باعث شور انقلابی در توده مردم می‌شد و جریان نهضت را به جلو پیش می‌برد. تبدیل شعار به شور انقلابی و در پی آن به شعور انقلابی فرایندی بود که در انقلاب اسلامی به خوبی ماهیت انقلاب اسلامی را مشخص می‌ساخت و همین شعار‌ها بودند که فرهنگ انقلاب اسلامی را برای نسل بعد از انقلاب نمایان ساختند. از اینرو مطالعه و بازخوانی این شعار‌ها بعد از هر دوره زمانی، می‌تواند افق آینده را مشخص‌تر نماید. مرکز اسناد انقلاب اسلامی براساس رسالت علمی و انقلابی خود تلاش می‌کند با انتشار مجدد کتاب فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی، فرصتی دوباره را برای پژوهشگران و خوانندگان فراهم آورد تا از طریق بازخوانی و تدقیق در مفاهیم شعار‌های دوران انقلاب اسلامی، ماهیت واقعی و اهداف انقلاب را مورد مطالعه قرارداده، از این رهگذر به نکات جدیدی از منظر روانشناختی، جامعه‌شناختی و تاریخ دست یابند و ارزیابی صحیحی از جهت‌گیری افراد و شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند....» 
در دیباچه «فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی» ترتیب و تبویب مطالب کتاب اینگونه تشریح شده است: «ایدئولوژی و ماهیت هر انقلابی در شکل ساده و عوامانه آن در شعار‌های آن انقلاب تجلی پیدا می‌کند. مردم که بدنه انقلاب را تشکیل می‌دهند، به گونه‌ای منسجم و هماهنگ، خواسته‌های روزمره و در عین حال پر محتوای خود را - که زمینه ساز یک تحول عمیق سیاسی و اجتماعی است- در قالب شعار‌ها بیان می‌دارند. این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده است. در این بخش‌ها به طبقه‌بندی شعار‌ها و تقسیم آن به شعار‌های شفاهی و دیوارنوشته‌ها پرداخته شده و سپس هرکدام از قسمت‌های مزبور، هم به شکل الفبایی و هم به شکل موضوعی تنظیم شده است. در بخش پایانی کتاب، لیست موضوعی دیوارنوشته‌های انقلاب اسلامی برای تسهیل مراجعه علاقه‌مندان و همچنین برای رفع نیاز‌های اولیه پژوهشی تنظیم گردیده است. فرهنگ شعار‌های انقلاب اسلامی از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در ۵۶۴ صفحه به قیمت ۹ هزار تومان در دسترس محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است....»
برچسب ها: کتاب ، مرجعیت ، حضرت امام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار