کد خبر: 1216143
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
نظر و گذری بر اثر پژوهشی «آیت‌الله محی‌الدین انواری به روایت اسناد»
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به بازنمایی چهره زنده‌یاد آیت‌الله محی‌الدین انواری به مثابه یکی از مبارزان نامدار انقلاب اسلامی پرداخته است
 علی‌احمدی فراهانی 

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به بازنمایی چهره زنده‌یاد آیت‌الله محی‌الدین انواری به مثابه یکی از مبارزان نامدار انقلاب اسلامی پرداخته است. وی از نمایندگان روحانی امام‌خمینی در هیئت‌های مؤتلفه اسلامی بود که پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور به سال‌ها زندان و تبعید محکوم شد و با استواری به تحمل آن پرداخت. آیت‌الله در دوره برقراری نظام اسلامی نیز به‌رغم دوری گزیدن از نام و شهرت به انجام وظایف دینی و سیاسی خویش اشتغال داشت. این پژوهش از سوی صغری (شهلا) عامری انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گمارده است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است: «از میان وعاظ و علمای معاصر که در فرآیند ساقط کردن رژیم پهلوی و به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه عمده‌ای داشته‌اند، می‌توان از آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری نام برد. ایشان از جمله معتمدین امام‌خمینی (ره) و از روحانیون مبارز محسوب می‌شود که این اعتماد باعث شد تا به عنوان نماینده رهبر انقلاب در تشکل هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، در بدو شکل‌گیری انتخاب شود. وی همچنین متهم به شرکت در طراحی اعدام انقلابی حسنعلی منصور در شورای روحانیت مؤتلفه اسلامی شد که به همین دلیل متحمل سال‌ها زندان، شکنجه، تبعید و مراقبت‌های ویژه ساواک شد. در واقع او بیش از یک دهه از عمر خود را در زندان‌های مختلف رژیم پهلوی از جمله زندان قصر، اوین و برازجان گذراند و پس از آزادی نیز تحت کنترل و مراقبت‌های ساواک قرار داشت. با وجود این پس از آزادی نیز دست از مبارزات خود برنداشت و همپای دیگر یاران امام تا پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرد. پس از عضویت در جامعه روحانیت مبارز تهران در سال‌های پایانی رژیم پهلوی به هنگام ورود امام‌خمینی در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷، از جمله هماهنگ‌کنندگان برنامه استقبال از امام در قالب کمیته استقبال از امام بود. وی همچنین پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در موقعیت‌های مختلف به‌عنوان نماینده امام در برخی از نهاد‌ها و ارگان‌ها انتخاب شد. به علاوه تلاش‌هایی را در جهت کاهش اختلافات میان مسئولان کشور در اوایل برقراری نظام اسلامی از جمله اختلاف ابوالحسن بنی‌صدر و محمدعلی رجایی در قالب کمیته جامعه روحانیت مبارز تهران به عمل آورد که در آن دوره بازتابی محسوس داشت....»
در مدخل پژوهشی این اثر، فراز‌هایی از خاطرات آیت‌الله انواری مورد اشاره قرار گرفته است. از جمله آن‌ها نقش شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در هدایت فعالیت هیئت‌های مؤتلفه اسلامی است که اینگونه مورد بازگویی قرار می‌گیرد: «در آن ایام جمعی از بازاریان و دانشجویان، نوعی فعالیت داشتند که نمی‌توان آن را گروهی و حزبی نامید. به این ترتیب که بین تهران و قم آمد و شد می‌کردند و اخبار را از تهران به مراجع و خصوصاً حضرت امام می‌رساندند. در این فعالیت‌ها ابتکار عمل در دست مرحوم مطهری بود و اعلامیه و نوار‌های سخنرانی را به تهران منتقل می‌کردند و کارشان پخش اعلامیه‌ها و نوار‌های سخنرانی بود و خیلی فعال و در عین حال صمیمانه به انجام این کار می‌پرداختند. یادم است که در آن روزگار، آیت‌الله میلانی از مشهد به تهران آمدند و مرحوم شهید استاد مطهری پیش ایشان بسیار آمد و شد می‌کردند و نظر می‌دادند و راهنمایی می‌کردند....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار