کد خبر: 1217722
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
همزمان با کاهش دمای هوا، تب و تاب معاملات ارزی نیز سرد شده است. در شرایطی که هفته گذشته نوسانات نرخ ارز افزایشی بود، اما از ابتدای هفته قیمت‌ها تمایلی به صعود از خود نشان نداده اند و تا لحظه ثبت این گزارش در ساعت ۱۱ روز دوشنبه نرخ هر دلار تلگرامی ۵۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری شده است. تحلیلگران بازار ارز و طلا، تعطیلات و نبود سیگنال قابل توجه را دلیل ثبات قیمت ارز عنوان می‌کنند.

جوان آنلاین: در معاملات امروز قیمت سکه امامی به ۳۳،۳۵۰،۰۰۰ (سی و سه میلیون و سیصد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۴۵ درصدی داشته است. همچنین نیم سکه بدون تغییر نسبت به ۲ روز پیش، ۱۸،۸۵۰،۰۰۰ (هجده میلیون و هشتصد و پنجاه هزار) تومان معامله شد. ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۱،۸۵۰،۰۰۰ (یازده میلیون و هشتصد و پنجاه هزار) تومان قیمت خورد. هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۶،۰۰۰،۰۰۰ (شش میلیون) تومان قیمت خورد.


در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۹ هزار و ۸۶۴ تومان رسیده است. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۶ هزار و ۵۱۴ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۲۰۲ تومان رسیده است. از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۱هزار و ۶۸۶ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰هزار و ۸۵۴ تومان است.


برخی تحلیلگران با اشاره به انتظارات تورمی و افزایش تقاضا برای خرید ارز در پایان سال معتقدند که نرخ ارز روندی افزایشی خواهد داشت. با این حال بسیاری از کارشناسان این تحلیل را نادرست عنوان کرده و معتقدند با توجه به رفتار بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز تا پایان سال را در بازه قیمتی حال حاضر حفظ کند.


نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با اشاره به ثبات قیمت‌ها در یک ماه اخیر گفت: احتمال کاهش قیمت‌ها کم است. وی افزود: ممکن است با نوسان بازار جهانی، نرخ ارز و همچنین تشدید تقاضا در اسفند ماه، در ماه پایانی سال روند افزایش قیمت را داشته باشیم. بذرافشان با اشاره خبر عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی درباره تاثیر این عرضه در بازار گفت: خبر عرضه سکه‌های بدون تاریخ صعود قیمت‌ها را متوقف کرد حتی اندکی نیز باعث کاهش قیمت‌ها شد. وی افزود: البته اعلام شد که سکه‌های بدون تاریخ از ۱۳ اسفند در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه خواهد شد، اما شرایط عرضه، مقدار و قیمت آن اعلام نشده است. این خبر تاثیرگذار بود و باعث کاهش قیمت شد، اما چون نحوه عملیاتی عرضه اعلام نشد بازار واکنش جدی نداشت. اگر این شرایط اعلام شود در کاهش قیمت می‌تواند مهم باشد.


محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت با اشاره به رویکرد بانک مرکزی برای ثبات نرخ ارز گفت: بسیاری از بحران‌ها و تنش‌هایی که در بازار‌ها مشاهده می‌کنیم، ریشه در اقتصاد کلان و نوسانات نرخ ارز دارد. قائم مقام سابق وزیر صمت بیان کرد: زمانی که نرخ ارز نوسان شدیدی را تجربه می‌کند و یا نرخ آن افزایش می‌یابد، یک نگرانی در فعالان اقتصادی و عامه مردم ایجاد می‌شود که بنا است گرانی‌ها افزایش یابد. در ادامه، این موضوع موجب می‌شود تا در بین مردم تقاضای کاذب به وجود بیاید و همین تقاضای کاذب باعث می‌شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود و قیمت کالا‌ها رشد کند. مفتح اضافه کرد: بنابراین در بسیاری از مواقع نوسان قیمتی ناشی از این است که فعالان اقتصادی نگران تامین نرخ ارز در آینده هستند، در نتیجه ارگان و نهادی که مسئول ساماندهی بازار ارز است، مانند بانک مرکزی، باید اختیار ساماندهی بازار ارز را بر عهده بگیرد تا بتواند در این مورد به طور متمرکز تصمیم گیری کند و همچنین تصمیمات به موقع و سریع اتخاذ کند. تحقق این عوامل موجب خواهد شد تا فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی نباشند.

 

برچسب ها: قیمت دلار ، ارز ، سکه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار