کد خبر: 1222965
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
نظر و گذری بر  «زندگی و مبارزات آیت‌الله مشکینی»
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به بازخوانی فراز‌های گوناگون زندگی و مبارزات زنده‌یاد آیت‌الله حاج میرزا علی مشکینی اردبیلی پرداخته است. این پژوهش از سوی علی درازی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به بازخوانی فراز‌های گوناگون زندگی و مبارزات زنده‌یاد آیت‌الله حاج میرزا علی مشکینی اردبیلی پرداخته است. این پژوهش از سوی علی درازی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در اشارتی کوتاه این تحقیق را اینگونه معرفی کرده است: «تاریخ انقلاب اسلامی ایران روایتگر مبارزات شخصیت‌های مختلفی است که هر یک در گوشه‌ای و بستری به باروری اندیشه‌اسلامی پرداخته اند. ستون خیمه انقلاب حضرت امام‌خمینی (ره) بودند و در کنار ایشان شاگردانش تلاش بسیاری در ترویج و نشر افکار و عقاید انقلابی قائد خود انجام می‌دادند. از میان شاگردان حضرت امام (ره)، آیت‌الله حاج میرزاعلی فیض‌مشکینی از جایگاه مخصوصی برخوردار است. آیت‌الله مشکینی ضمن اینکه مدرس علوم دینی بود، به‌عنوان معلم اخلاق هم شهرت یافت که در مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی، پیشگام و پیشقدم بود. وی در جریان فعالیت‌های خود در قم، به ویژه حضور در جمع ۱۱ نفری علمای پیشگام اصلاح حوزه علمیه قم، مورد پیگرد و دستگیری ساواک قرار گرفت و مدت‌ها در شهر‌های مختلف کشور، چون کرمان، گلپایگان و کاشمر در تبعید به سر برد. با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های آیت‌الله مشکینی در جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری متمرکز شد و تا آخرین لحظات عمر پربرکتش از مدافعان سرسخت نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت فقیه و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود....» 
«زندگی و مبارزات آیت‌الله مشکینی» در بخشی از خود زندگینامه و نیز کارنامه سیاسی و اجتماعی آن عالم اخلاقی را به ترتیب پی آمده معرفی کرده است: «آیت‌الله میرزا علی‌اکبر فیض معروف به مشکینی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در یکی از روستا‌های مشکین‌شهر واقع در استان اردبیل دیده به جهان گشود و در ۸ مرداد ۱۳۸۶ مصادف با نیمه رجب ۱۴۲۸، دارفانی را وداع گفت. آموزش‌های اولیه را در نجف اشرف، به هنگام حضور پدر برای تحصیل علوم دینی در آن حوزه مقدس آغاز کرد و پس از بازگشت به وطن نیز فراگیری علوم دینی را در نزد پدر ادامه داد. وی پس از فوت پدر برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه اردبیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد و در درس حضرات آیات سیدمحمد حجت، سیدمحمد محقق یزدی معروف به داماد، سیدحسین طباطبایی بروجردی و حضرت امام‌خمینی شرکت جُست. در این دوره از زندگی ایشان مهاجرت کوتاهی به نجف داشت و حدود هفت ماه در این شهر زندگی کرد و از محضر اساتید آن دیار بهره برد و پس از مدتی به ایران مراجعت کرد. در ایام نهضت اسلامی نام ایشان همیشه به عنوان یکی از برجسته‌ترین یاران امام مطرح بود. برخی از موارد برجسته این فعالیت‌ها عبارتند از امضای نامه مشهور اعلان مرجعیت امام خمینی، مهاجرت اجباری به مشهد، تبعید به کرمان، تبعید به گلپایگان، تبعید به کاشمر. آیت‌الله مشکینی در ایام نهضت اسلامی توجه فراوانی به امر تبلیغ داشتند. ایشان با اینکه از علما و فضلای سطح بالای حوزه بودند، ولی به‌خاطر اهمیت و ارزش مسئله تبلیغ در اکثر ایام ماه محرم و ماه مبارک رمضان به دورترین نقاط کشور می‌رفتند و بدون چشم‌داشتی کار تبلیغی و مردم را با معارف دینی آشنا می‌کردند....»

برچسب ها: کتاب ، مذهب ، مراجع تقلید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار