کد خبر: 1224359
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
وحدت‌کلمه مردم ایران در پسا «وعده صادق» چیزی در حد ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ بود! در خارج از ایران نیز سیل یکپارچه‌ای از اظهارات کارشناسان در رسانه‌های جهان از موفقیت‌آمیزخواندن این عملیات در کل و در جایگاه یک پاسخ تنبیه‌کننده به صهیونیست‌ها به راه افتاد و این جدای از شادی امت اسلام در دل کشور‌های مسلمان با رهبران خائن بود که قیمتی بر آن نمی‌توان گذاشت

جوان آنلاین: وحدت‌کلمه مردم ایران در پسا «وعده صادق» چیزی در حد ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ بود! اگر برخی نق‌زن‌ها و جرزن‌های همیشگی مانند صادق زیباکلام یا عباس عبدی را کنار بگذاریم، و نسبت به برخی ساکتین هم ادعایی نداشته باشیم (و اصولاً منظور ما شخصیت‌ها نیستند)، شادی و پذیرش قلبی مردم از پاسخ محکم ایران به اسرائیل و شلیک چند صد پهپاد و موشک در شب تاریخی ۲۶ فروردین، وحدت‌آفرین و نمونه‌ای از یکدلی بود. حتی القای ناموفق‌بودن آن در رسانه‌ها و سخنان امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که با اهداف خاص صورت گرفت و با سخنان دیگر آنان درتناقض بود، اثری روی مردم نگذاشت و مردم «موفقیت اجرای عملیات» و «تغییر راهبرد» و «دستیابی به بازدارندگی» را بسیار مهم‌تر از ادعا‌های دشمن درباره اصابت یا عدم اصابت موشک‌ها دانستند و این به‌وضوح در افکارعمومی و فضای مجازی که برآیندی از این افکار است، مشخص بود. ازطرفی بجز آن بخش از ادعا‌های صهیونیست‌ها که مدعی رهگیری ۹۹ درصدی پرتابه‌های ایران شدند، و آشکارا این ادعا برای بازگذاشتن راه فرار از پاسخگویی بود، سیل یکپارچه‌ای از اظهارات کارشناسان در رسانه‌های جهان از موفقیت‌آمیزخواندن این عملیات در کل و در جایگاه یک پاسخ تنبیه‌کننده به صهیونیست‌ها به راه افتاد و این جدای از شادی امت اسلام در دل کشور‌های مسلمان با رهبران خائن بود که قیمتی بر آن نمی‌توان گذاشت. 
نخستین واکنش مثبت به وعده صادق ایران ریزش نرخ دلار و ارز در داخل بود. این دقیقاً عکس آن‌چیزی بود که برخی استادان اقتصاد و استراتژیست‌های فلان و بهمان با یک وزنه سنگینی از مدارک دانشگاهی‌شان انتظار آن را می‌کشیدند و پیش‌بینی می‌کردند. کشتی‌آرای، فعال بازار ارز و طلا گفت: «به‌رغم افزایش پنج‌دلاری قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه، قیمت طلا و سکه در بازار کاهشی شد و نرخ ارز نسبت به روز قبل از آن نیز حدود ۶ هزار تومان کاهش یافت. درواقع دلار که ۷۰ هزار تومان هم شده بود، در کانال ۶۴ و ۶۵ هزار تومان معامله شد و همین موضوع قیمت سکه طرح قدیم را ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سکه طرح جدید را نیز ۲ میلیون تومان کاهش داد.».
اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز برخلاف رویه معمول که پرستیژ‌های ضدجنگ می‌گرفتند، این‌بار با عناوین و عباراتی ستودنی مثل «تنبیه آسمانی اسرائیل» (اعتماد)، «شب خوف در تل‌آویو» (شرق) و «دفاع مشروع» (سازندگی) به استقبال از اقدام سپاه در تنبیه اسرائیل رفتند. شرق در سرمقاله خود هم اسرائیل را به بچه‌قلدری تشبیه کرد که به پشتوانه برادر بزرگ‌تر برای دیگران شاخ و شانه می‌کشید و حالا تنها مانده و از آن دیگران (اینجا ایران) دارد سیلی می‌خورد. مدیرمسئول اعتماد هم در یادداشتی با عنوان «سپاس از برادران سپاهی‌ام به خاطر افتخاری که آفریدند»، از عملیات سپاه قدردانی کرد. حتی کارشناسان اصلاح‌طلب نیز در ستایش این اقدام به میدان آمدند. از جمله ماشاءالله شمس‌الواعظین که به تسنیم گفت: «عملیات تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل و تدوین نقشه این عملیات و انجام آن، کاملاً هوشمندانه بود. پاسخ ایران به اسرائیل، در سطح توقع مردم بود. متأسفانه در داخل برخی‌ها مدافع شیطان شدند و بیان می‌کنند که هیچ‌اتفاقی نیفتاده است و اصلاً موشک‌ها برخورد نکرده‌اند؛ آن‌ها روایت ۹۹ درصدی اسرائیلی‌ها را مطرح و بازتولید می‌کنند که این امر بسیار خطرناک است. نشانه‌های کمی وجود دارد که اسرائیل اکنون بخواهد به خاک ایران حمله کند.» 
در داخل ایران حقیقتاً وحدت کلمه بی‌نظیری شکل گرفت و صفحات روزنامه گنجایش گزارش این شادی و پذیرش همگانی را ندارد. در خارج از ایران، اما تقریباً شبکه‌ای نبود از داخل امریکا یا حتی فارسی‌زبان‌های خادم صهیونیست‌ها که از ستایش کارشناسان‌و بعضاً خبرنگاران‌شان از عملیات وعده‌صادق غافلگیر نشوند. 
امین پرهام، در بی‌بی‌سی گفت: «آنچه اتفاق افتاد یک چرخش تاریخی و بسیار مهم در منطقه بود. ایران تنها و تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر دست به چنین حمله‌ای زد. ایران و نیرو‌های مسلح با این‌کار نشان داد که از زیرساخت‌های تکنولوژیک پیشرفته برخوردار است. می‌توانند به طور کنترل شده از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.»
جواد خادم، فعال سیاسی اپوزیسیون و وزیر رژیم پهلوی نیز گفت: «همه فهمیدند که با ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌توان شوخی کرد. نمایش قوی ایران یعنی بازگشت به جامعه بین‌المللی برای ثبات خاورمیانه؛ آنچه مسلّم است، تنها کشور قدرتمند منطقه، ایران است و لاغیر!»
الجزیره هم نوشت: دست‌کم ۹ موشک بالستیک ایران موفق شد از سیستم پیشرفته دفاع هوایی اسرائیل و آتش متحدان اسرائیل در منطقه عبور کند. پنج پرتابه به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد و چهار موشک بالستیک دیگر به پایگاه هوایی نقب اصابت کرد. سیستم Aero- ۳ یک سیستم بسیار جدید اسرائیلی‌ها است و اولین بار بود که استفاده شده بود. این سیستم برای سرنگونی موشک‌های بالستیک طراحی شده است. این واقعیت که موشک‌های ایران واقعاً موفق شد از این سامانه عبور کند، باعث نگرانی اسرائیلی‌ها می‌شود.» 
«رونن برگمن» روزنامه‌نگار و کارشناس امنیتی صهیونیستی نیز گفت: «در میان مقامات ارشد رژیم پس از عملیات تلافی‌جویانه ایران بحران تصمیم‌گیری وجود دارد. اگر اجازه پخش زنده جلسات کابینه جنگی اسرائیل در یوتیوب میسر بود، دست کم ۴ میلیون نفر (نیمی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی) برای فرار از اسرائیل در فرودگاه بن گوریون جمع می‌شدند!»
در فضایی دیگر تحلیلگران اینترنشنال با چرخش کامل پس از پاسخ کوبنده ایران، اذعان کردند که موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی موفق بودند و آن‌ها که قبلاً از ناتوانی ایران برای حمله به اسرائیل می‌گفتند، پس از عملی‌شدن حمله، یکصدا اعتبار بازدارندگی اسرائیل را از بین رفته توصیف کردند. 
یک کارشناس دیگر بی‌بی‌سی هم گفت: «ایران می‌خواهد وارد قواعد عملیاتی جدید شود. به این معنا که اگر اسرائیل بخواهد علیه منافع ایران مستقیماً اقدام کند، ایران پاسخ خواهد داد. هدف تهران این خواهد بود که این قواعد عملیاتی جدید را تثبیت بکند و به نظر می‌آید موفق خواهد بود به این معنا که اسرائیل دیگر به انجام بعضی از حملات دست نخواهد زد.».
اما «سمیر راغب» ژنرال بازنشسته ارتش مصر در گفتگو با RT عربی گفت: «تاکتیک و تسلیحات ایران به طور قابل توجهی توسعه یافته، بنابراین پیام مهم حمله ایران به دور از اصابت یا عدم اصابت، موفقیت اجراست.»
 پروفسور «مایکل کلارک» تحلیلگر امنیتی و دفاعی اسکای‌نیوز هم اذعان کرد «ایرانی‌ها در پایگاه هوایی نواتیم به موفقیت دست یافتند؛ پایگاهی که محل استقرار جنگنده‌های اف۳۵ است که در حمله به کنسولگری در دمشق مشارکت داشتند.»
شهرام خلدی، تحلیلگر شبکه‌های بی‌بی‌سی و اینترنشنال نیز شگفت‌زده شد: «هرگز فکر نمی‌کردیم آقای خامنه‌ای دستور چنین حمله برق‌آسایی را به اسرائیل بدهد! این حمله سیل‌آسای موشکی و پهپادی برای ایران یک دستاورد نظامی است! آن‌ها برای چهار ساعت تمام، کل منطقه را ساسپند و تعطیل کردند! جمهوری‌اسلامی به هدف خودش رسید و با این عملیات، فصل نوینی را در جنگ روانی باز کرد.»
این‌ها فقط بخش کوچکی از وحدت رویه و وحدت کلمه جهانی در موفقیت‌آمیزبودن عملیات وعده صادق بود. چنین حجمی از تحقیر صهیونیست‌ها بعد از تحقیر طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر یک فصل درخشان دیگر شد. شاید برنده‌ترین سلاح مردم ایران که موجب‌شده امریکایی‌ها و سران هفت‌کشور صنعتی و اروپایی‌ها با جدیت به اسرائیل هشدار بدهند که هرگز به فکر پاسخ به ایران نباشد، همین وحدت کلمه است که با تصمیم شجاعانه قوای نظامی ایران به دست آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار