کد خبر: 1225026
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
جهت گیری شاخص های کلان اقتصادی طی دو سال گذشته مثبت بوده بوده است. این مساله اگرچه در آمارهای داخلی بارهاو بارها تکرار شده، اما اعلام آن از سوی مراکز و نهادهای بین المللی می تواند محک بهتری برای ارزیابی اظهارات مقام های مسئول در داخل کشور و قضاوت درباره عملکرد آنها باشد. تازه ترین گزارش ها از صندوق بین المللی پول و همچنین بانک جهانی از بهبود وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد. همچنین در هفته های اخیر نیز این مساله مورد تاکید رسانه های خارجی قرار گرفته است. روزنامه فایننشال تایمز به تازگی در گزارشی از فروش نفت ایران به بالاترین سطح ۶ سال گذشته خبر داده است.

جوان آنلاین: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تاکتیک فروش نفت به سمت بازارسازی نفت تغییر کرد و هم‌اکنون  بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این موضوع سبب افزایش درآمدهای نفتی هم شده است و طبق تازه‌ترین آمار گمرک، ایران توانسته درآمدهای حاصل از فروش نفت را به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال برساند و بیشترین رشد اقتصادی کشور نیز مربوط به صنعت نفت باشد.

براساس گزارش فایننشال تایمز به نقل از مؤسسه آماری ورتکسا، تهران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت فروخته است.

فرناندو فریرا، رئیس خدمات ریسک ژئوپولیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده آمریکا  گفته است که ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به‌دست آورده‌اند.

همچنین در زمینه شاخص های کلان از جمله تورم و رشد اقتصادی نیز شاهد گزارش های مثبتی از منابع بین المللی هستیم.  صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد ایران در سال میلادی ۲۰۲۴ چشم‌انداز مثبتی پیش‌بینی کرده است که شامل رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش صادرات است.

نظرسنجی اقتصادی کارکنان صندوق بین‌المللی پول معمولا دو بار در سال منتشر می‌شود و تحلیل‌های اقتصاددانان این صندوق بین‌المللی از تحولات اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را ارائه می‌کند.

این گزارش نمای کلی همچنین تجزیه و تحلیل دقیق‌ از اقتصاد جهانی دارد و مسائل مربوط به کشورهای صنعتی، کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار به بازار را در نظر گرفته است.

بر این اساس، صندوق‌ بین‌المللی پول ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری را ۳۸۶.۲۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. همچنین واردات کالا و خدمات را هشت درصد و صادرات را هفت درصد اعلام کرد.

این گزارش، نرخ تورم ایران برای سال جدید میلادی ۳۲.۵ درصد و تراز حساب‌های جاری ۱۴.۱ میلیارد دلار همچنین نرخ بیکاری را ۹.۶ درصد می‌داند.

این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) در سال ۲۰۲۴ را به میزان ۳.۰ درصد و قیمت‌های مصرف‌کننده را ۴۷.۰ درصد برآورد کرده است.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال جدید میلادی، بر اساس قیمت‌های جاری ۲۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت و از ۳۶۶ میلیارد دلار به رقم ۳۸۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

 

همچنین  صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری کشور در سال ۲۰۲۳ را ۹ درصد اعلام کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یافته است. این صندوق در جدیدترین گزارش خود که دقایقی پیش منتشر شد، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۲۳ را ۹ درصد اعلام کرد که هم نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یافته و هم نسبت به گزارش ماه پاییز این نهاد تصحیح شده است. بر اساس گزارش صندوق، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۲۲ برابر با ۹.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری که صندوق در گزارش پاییزه منتشر کرده ۹.۴ درصد بود که در این گزارش به ۹ درصد بهبود یافته است. از طرفی این نهاد پیش‌بینی کرده که نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۲۴ هم به ۸.۹ درصد کاهش یابد.

همچنین تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۲۳ به ۴.۴ درصد برآورد شده که در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود به ۳.۶ درصد کاهش یابد.

از سویی دیگر آمار‌های بانک جهانی نیز از کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم حکایت دارد. این نهاد بین‌المللی فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار برای هر نفر (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به قیمت ثابت سال ۲۰۱۷) تعریف کرده است و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیاز‌های ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد.

بر این اساس در آخرین سال عملکرد دولت حسن روحانی (۱۳۹۹ مطابق با ۲۰۲۰) نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در ایران ۰.۸ درصد بوده است، اما این رقم در سال نخست فعالیت دولت رئیسی (۱۴۰۰ مطابق با ۲۰۲۱) به ۰.۷ درصد و در سال دوم فعالیت دولت رئیسی (۱۴۰۱ مطابق با ۲۰۲۲) به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب فقر مطلق در ایران طی دو سال متوالی در دولت سیزدهم کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در این دولت مجموعا ۳۷ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ یعنی سال آخر فعالیت دولت قبل بوده است.

نرخ ۰.۵ درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص طی ۵ سال گذشته بوده است. در سال ۲۰۱۷ نسبت جمعیت دارای فقر مطلق در ایران به کل جمعیت ۰.۳ درصد بوده که این رقم تا سال ۲۰۲۰ روندی کمابیش صعودی را طی کرده در این سال به ۰.۸ درصد رسیده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار