کد خبر: 646800
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
نمي‌دانم شما هم متوجه تغيير نگاه شديد مردم نسبت به ورزش شده‌ايد يا نه! اما...
دكتر سهيل بهبودي، متخصص طب فيزيكي
نمي‌دانم شما هم متوجه تغيير نگاه شديد مردم نسبت به ورزش شده‌ايد يا نه! اما مسئله اين است كه تا چند سال قبل اگر از كسي مي‌خواستي كه براي بهبود وضعيت جسمي و روحي‌اش ورزش كند خود فرد بيمار اولين كسي بود كه پيشنهاد پياده‌روي در فضاي آزاد يا حتي انجام ورزش‌هاي سبك در خانه را مي‌داد.
نمي‌دانم چه چيز تا اين اندازه تغيير كرده كه مردم چند سالي است تنها بهانه‌اي كه براي كم‌كاري‌ها و تنبلي‌هاي ورزشي‌شان مي‌آورند، نبودن پول است؛ پول ندارند باشگاه ورزشي ثبت‌نام كنند، پول ندارند از استخر و سونا بهره بگيرند و. . .
سؤال من اين است، يعني همه مردم كه اينقدر در ورزش كردن مصر هستند، همه آنهايي كه تحت هر شرايطي دور ورزش‌هاي هوازي، گروهي و ساده را خط نمي‌كشند هم وضع مالي خوبي دارند؟! مطمئناً نه، پول فقط بهانه‌اي است براي انجام ندادن ورزش چون از نظر من سهل‌الوصول‌ترين، كارا‌ترين و تأثيرگذارترين نوع ورزش پياده‌روي است. چون هم به بالارفتن ضربان قلب كمك مي‌كند هم در يك زمان چندين گروه از عضله‌هايتان را درگير مي‌كند و از همه بهتر اينكه به صرفه است.
فراموش نكنيد بزرگ‌ترين سلامت بدن شما يعني سلامت قلبتان در گرو برداشتن چند قدم ساده اما كارساز است. فراموش كردم بگويم كه بخشي از تأكيد من بر انجام ورزش پياده‌روي به اين دليل است كه اين ورزش يكي از بهترين روش‌هاي كاهش وزن، گردش خون و سوزاندن كالري است؛ پياده‌روي متعادل، بشاش‌كننده است و فشار خون را پايين مي‌آورد، احتمال ابتلا به ديابت را كاهش داده و سطح كلسترول را نيز پايين مي‌آورد.
هرچه بيشتر پياده‌روي كنيد و به خودتان بيشتر فشار بياوريد، سودهاي بيشتري نصيبتان مي‌شود.
قبول دارم كه پياده‌روي كردن نيازمند فراهم كردن اسباب و ابزارهايي است كه هم به آرامش شما كمك كند هم به راحت انجام شدن آن. يكي از مواردي كه اغلب مردم از آن گلايه‌مند هستند خستگي زودهنگام پاها و عضله‌هاي ناحيه ساق و ران در زمان پياده‌روي است.
دليل اين خستگي مشخص است چون عضله‌هاي پاها ضعيف هستند آمادگي انجام چنين فعاليتي را ندارند پس بايد در قدم اول شروع به تقويت عضله‌هاي اين ناحيه از بدنتان كنيد.  زماني كه در منزل حضور داريد تلاش كنيد با خوابيدن روي كمر، وسايل يا وزنه‌هايي را كه كمي بلند كردن آنها برايتان مشكل است روي پاها قرار دهيد و با انجام 20 حركت در يك دقيقه و تكرار همين تمرين در فاصله‌هاي يك ساعته به محكم شدن عضله‌هاي پايتان كمك كنيد.
فراموش نكنيد پياده‌روي‌اي مناسب شماست و بيشترين سلامتي را رقم مي‌زند كه سريع باشد چون تنها در اين صورت است كه بدن شما سوخت وساز و تعريق بيشتري نشان مي‌دهد.
اگر دقيق نمي‌دانيد سرعت پياده‌روي‌تان چقدر بايد باشد فراموش نكنيد كه مي‌توانيد از روش پيشنهادي سنسون كمك بگيريد.
به طور متوسط هر فرد سالم بايد بتواند يك مايل (بيش از يك كيلومتر) در 20 دقيقه پياده‌روي كند اما اگر طالب كسب تناسب اندام بيشتر هستيد بدانيد كه تنها راه‌حل پياده‌روي سريع است. هروقت به زمان و فاصله تمرين قبلي عادت كرديد ديگر وقت آن مي‌رسد كه سرعتتان را افزايش دهيد يعني هر دو هفته يكبار يك دقيقه از زمان پياده‌روي‌تان كمك كنيد تا به سرعتتان اضافه شود.  فراموش نكنيد كه هر چه پياده‌روي تندتري داشته باشيد كالري بيشتري مي‌سوزانيد پس تناسب اندام بيشتري هم خواهيد داشت. توصيه من به كساني كه از چاقي يا اضافه وزن شكم رنج مي‌برند انجام همين تمرين در كنار انجام تمرينات مربوط به ناحيه كمر و شكم است.
براي هر كاري اگر ابزارهاي مناسبي انتخاب نكنيد در واقع قبول مي‌كنيد كه به خودتان آسيب بزنيد ابزارهاي لازم براي يك پياده‌روي تأثيرگذار پوشيدن لباس راحت و كفش استاندارد است. منظور من از كفش استاندارد كفش راحت نيست چون با آناتومي غيرطبيعي كه بسياري از ما براي بدنمان رقم زده‌ايم اتفاقاً در كفش‌هاي غيراستاندارد احساس راحتي بيشتري مي‌كنيم. يك كفش استاندارد چند لايه و ترجيحاً غيرگهواره‌اي بخريد.
اگر كفشتان سفت باشد ضربه و فشاري كه قرار است به زمين انتقال يابد به بدنتان بازمي‌گرداند در نتيجه به كمر و ستون فقراتتان آسيب‌هاي جدي وارد مي‌كند. حتي اگر كفش بزرگ‌تري بپوشيد مطمئن باشيد كه بسيار زودتر از حد معمول از پياده‌روي خسته مي‌شويد و اگر كفش كوچكي هم بپوشيد مطمئناً با احساس درد بسيار شديد پاها بعد از تمرين روبه‌رو مي‌شويد.
اگر در بازه زماني حداقل بيشترين پياده‌روي را بدون درد ناحيه پاها داشتيد بدانيد كه ديگر وقت آن رسيده كه براي افزايش تحرك بيشتر و چربي‌سوزي مي‌توانيد حين تمرين با خودتان وزنه حمل كنيد اما بهتر است وزنه‌اي سبك كه بيشتر از سه پوند وزن نداشته باشد در دست بگيريد.
حمل كردن وزنه‌هاي سبك در زمان تمرين به تنظيم ماهيچه‌هاي قسمت بالاي بدنتان كمك مي‌كند. كنترل كردن وزنه‌ها در حين پياده‌روي باعث مي‌شود كه ماهيچه‌هايتان سفت شود زيرا وزنه‌ها بدنتان را موزون مي‌كند. اگر به صورت مداوم ورزش مي‌كنيد، سنسون پيشنهاد مي‌كند كه با وزنه‌هاي دو پوندي شروع كنيد. وزنه‌ها نبايد خيلي سنگين باشند كه شما را از داشتن ظاهري ايده‌آل محروم كند.
 چند اصل به يك پياده‌روي خوب داشتن كمك زيادي مي‌كند اول اينكه تلاش كنيد تا قدم‌هايتان را بلند برداريد. لازم نيست كه حتماً تند راه برويد بلكه مي‌توانيد قدم‌هايتان را بلند برداريد و بيشتر روي ماهيچه‌هاي سريني و عضلات پشت رانتان تمركز كنيد تا قدم‌هايتان را محكم‌تر كند. اين‌گونه، قدم‌هايتان تند و شبيه دويدن مي‌شود و كالري بيشتري را هم مي‌سوزانيد. درمورد زياده‌روي در اين كار نگران نباشيد. پياده‌روي به اين شكل عضلات ران‌ها را نيز تندتر حركت مي‌دهد.
پياده‌روي‌تان را متنوع كنيد. به اين معني كه دويدن را هم به برنامه پياده‌رويتان اضافه كنيد. وقتي بدنتان سريع حركت مي‌كند، بيشتر قسمت‌هاي بدنتان حركت مي‌كند و قلب‌ها و ريه‌هايتان مقدار زيادي كالري مصرف مي‌كند.
خودتان را محدود به پياده‌روي در فضاي باز يا طبيعت نكنيد چون با مهيا نبودن شرايط بايد دست از اين ورزش بكشيد پس به خودتان عادت دهيد كه هر از چندگاهي داخل منزل هم پياده‌روي كنيد. دور تا دور خانه را دور بزنيد و همه ماهيچه‌هاي بدنتان را تكان دهيد و بر تمرينتان تمركز كنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر