کد خبر: 951276
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
به رغم تغییر رئیس شورای نظامی
کناره‌گیری «عوض بن عوف» از ریاست شورای نظامی انتقالی و صلاح قوشی رئیس سازمان اطلاعات سودان باعث نشد معترضان از خواسته‌های خود کوتاه بیایند و می‌گویند تا انتقال قدرت به یک دولت مدنی و محاکمه سردمداران پیشین به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک روز بعد از تشکیل شورای نظامی انتقالی در سودان، «عوض بن عوف» رئیس این شورا روز گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد. منابع خبری گزارش دادند در پی استعفای بن‌عوف، مردم سودان به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند. «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان بعدازظهر پنج شنبه با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان کنار گذاشته شده و قرار است طی دو سال حکومت انتقالی تشکیل داده شود، اما پس از قرائت بیانیه بن عوف بسیاری احزاب و گروه‌های سیاسی اعلام کردند که شورای نظامی را غیرقانونی و اقدام ارتش را کودتا می‌دانند و خواهان یک حکومت غیرنظامی هستند. همچنین هزاران نفر در مقابل مقر فرماندهی ارتش تجمع کرده و شعار دادند. در پی این اعتراضات بن عوف از مقام خود کناره‌گیری و ژنرال «عبدالفتاح البرهان» بازرس کل ارتش سودان را به‌عنوان ریاست جدید شورای نظامی انتقالی منصوب کرد. ساعاتی بعد از استعفای عوف، صلاح قوشی رئیس سازمان اطلاعات سودان نیز استعفا کرد، کسی که گفته می‌شود پشت ماجرای کودتا بوده است. شبکه الحدث گزارش داد که رئیس جدید شورای نظامی سودان، کسی است که شخصاً «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را بازداشت کرده است. منابع سودانی می‌گویند، عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیرو‌های زمینی سودان در جنگ یمن است. همچنین او فردی نزدیک به امارات است. این در حالی است که وی روز جمعه طی یک کنفرانس خبری ضمن اذعان به اینکه هیچ راه‌حلی برای سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی این کشور ندارد، گفته بود پس از اینکه حکومت هیچ پاسخی به خواسته‌های معترضان نداد، تصمیم به ایجاد تغییر در سودان گرفت.

هرچند معترضان از کناره‌گیری بن عوف استقبال کردند، اما سه شرط را برای پایان دادن به تظاهرات مطرح کردند. نیرو‌های «اعلام تغییر و آزادی» که تعدادی از احزاب مخالف و اتحادیه اصناف سودان عضو آن هستند، با صدور بیانیه‌ای خواستار انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی انتقالی از طریق شورای رهبری اعلام آزادی و تغییر، لغو تمام تصمیم‌های ظالمانه رهبران و همچنین محاکمه تمام سردمداران پیشین شدند. نیرو‌های اعلام آزادی و تغییر با صدور این بیانیه تأکید کردند تا اجرای کامل مطالبات خود به اعتراضات در مقابل مقر ستاد فرماندهی کل نیرو‌های مسلح سودان در خارطوم پایتخت این کشور و در دیگر شهر‌ها ادامه می‌دهند. عبدالفتاح البرهان، رئیس جدید شورای انتقالی سودان در اولین فرمان خود بعد از ادای سوگند، دستور آزادی تمامی افسرانی را صادر کرد که از تظاهرکنندگان حمایت کرده بودند. البرهان همچنین معترضان را به گفت‌وگو و نشست فراخواند.

مخالفت با تحویل «البشیر» به لاهه

شورای نظامی انتقالی سودان با درخواست دفتر حقوق بشر سازمان ملل برای همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه جهت تحویل «عمر البشیر» مخالفت کرد.

پیش‌تر دفتر حقوق بشر سازمان ملل از مسئولان کنونی سودان خواست با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه برای استرداد البشیر به این دادگاه همکاری کنند. طبق گزارش شبکه الجزیره، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه شورای امنیت مربوط به سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که دولت سودان را به همکاری کامل با دادگاه لاهه فراخوانده است. شورای نظامی انتقالی سودان همچنین در یک کنفرانس خبری در خارطوم اعلام کرد که «هرگز البشیر را به خارج تحویل نخواهیم داد و بر اساس قوانین خود در داخل سودان او را محاکمه می‌کنیم». البشیر با اتهاماتی از سوی دادگاه لاهه مبنی بر ارتکاب جنایت ضد بشری در دارفور مواجه است.

بدعهدی ارتش سودان

رسانه‌ای عربی نزدیک به قطر، به نقل از منابع آگاه خود مدعی شد که ارتش سودان بیانیه مورد اتفاق با عمر البشیر، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را تغییر داده و خلاف توافق عمل کرده است. وب‌سایت خبری «الخلیج الجدید» جمعه (۲۳فروردین) به نقل از این منابع آخرین لحظات عمر البشیر در حکومت سودان را این‌گونه توصیف می‌کند که رئیس‌جمهور سودان در مقر اقامت خود ساعت ۱۱ چهار شنبه شب با فرماندهان نیرو‌های مسلح، امنیت و استخبارات واکنش سریع و پلیس سودان دیدار می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که «کناره‌گیری او از قدرت برای نجات کشور ضروری است».

این وب‌سایت خبری به نقل از منابع آگاه خود نوشت که عمر البشیر در این نشست با فرماندهان نظامی زیاد جر و بحث نکرد و موافقت کرد که کناره‌گیری کند. به گفته منابع الخلیج‌الجدید، گروه‌های معترض به خود شخص «عوض بن عوف»، وزیر دفاع سودان اعتراض داشتند و نیرو‌های سیاسی مخالف به ویژه حزب ملی امت سودان به رهبری «صادق المهدی» و نیرو‌های ندای سودان اصرار داشتند که با آن‌ها باید در خصوص الزامات دوره انتقالی مشورت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار