سرویس دانشگاه جوان آنلاین: دنیای پیچیده و پر رمز و راز مقطع تحصیلی دکتری کار را به جایی رساند که پیامدهای آن از مزایایش پیشی گرفت و مسئولان به فکر راهحلی برای آن افتادند؛ هرچند هنوز تصمیمهای قطعی برای ساماندهی این مقطع تحصیلی گرفته نشده، اما هر از گاهی مسئولان مختلف خبرهای متنوعی از سازماندهی و بررسی آن میدهند.
ساماندهی تحصیلات تکمیلی بهویژه مقطع دکتری در دو نوع دستهبندی میشود؛ ابتدا تجمیع رشته گرایشهای تحصیلی این مقطع و سپس میزان پذیرش واحدهای آموزشی که معمولاً اخبار ضد و نقیضی برای هرکدام شنیده میشود.
سیاستی برای کل کشور
حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره ساماندهی و تجمیع رشته گرایشهای مقطع دکتری میگوید: «در دورهای که آموزش عالی با رویکرد توسعهای مواجه بود عناوین دورههای دکتری بسیار ریز و جزئی شده بودند؛ برای مثال رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران با عناوینی مانند گرایش حماسی، ثنایی و عرفانی تدریس میشد که با پیگیریهای صورت گرفته اکنون در این دانشگاه پذیرش دوره دکتری ادبیات فارسی تنها با یک عنوان دنبال میشود.»
وی ادامه داد: «برنامه تجمیع گرایشهای دوره دکتری تحت یک عنوان تنها مربوط به دانشگاه تهران نیست بلکه این موضوع به عنوان یک سیاست برای کل کشور در وزارت علوم درحال بررسی است، اما هنوز در این زمینه جمعبندی صورت نگرفته است.»
به گفته حسینی «در صورتی که برای برنامه تجمیع گرایشهای دوره دکتری تحت یک عنوان در شورای گسترش تصمیمگیری صورت گیرد این برنامه از سال ۹۹ قابل اجرا خواهد بود.»
رشد بیرویه دکتری
این در حالی است که مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اهدافی که در قالب طرح ساماندهی دورههای دکتری دنبال میشود، بیان کرد: در قالب تدوین طرح فوق تلاش داریم رشد بیرویه و کمی دانشجویان دکتری کاهش یابد و ما بتوانیم دورههای دکتری را هدفمند و توسعه دورههای دکتری را با نیاز بازار منطبق کنیم، ضمن اینکه سطح نقشآفرینی این دورهها در رفع مشکلات کشور را ارتقا دهیم.
از طرف دیگر منصور غلامی وزیر علوم هم اعلام کرد که هنوز برنامه مصوبی برای حذف مدلهای فعلی کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ندارند.
شاید وقتی دیگر
طبق گفتههای مسئولان وزارت علوم بهخوبی روشن است که فعلاً برنامهای برای حذف کنکور دکتری یا کاهش ظرفیتهای پذیرش در دانشگاهها وجود ندارد و مراحل سخت و پیچیده پذیرفته شدن در آزمون دکتری همچنان به قوت خود باقی است و تنها باید منتظر باشیم تا تعدادی از رشته گرایشهای این مقطع تحصیلی سرنوشتساز دچار تحول شود؛ تحولی که میتواند خود نوعی حذف گرایشهای اضافی و به تناسب آن کاهش ظرفیت پذیرش مربوط به آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باشد.
حال باید نشست و منتظر زمزمههای تازه مسئولان بود تا گویی در سال آینده خبرهای جدیدی از تحولات مقاطع تحصیلات تکمیلی به گوش رسد.