کد خبر: 1159019
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
یک نماینده کنگره آمریکا گفته اقدام نظامی علیه کارتل های مواد مخدر در مکزیک بایستی جزو گزینه‌های روی میز باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «دن کرنشاو»، عضو کنگره گفته مداخله نظامی علیه کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک باید از جمله گزینه‌های مورد بررسی در دولت آمریکا باشد.

این نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با این حال تاکید کرد که هر گونه عملیاتی از این دست باید با همکاری نزدیک با مقامات مکزیکی انجام شود. او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی FOX ۲۶ مدعی شد که دولت مکزیک «بر مرز خود در آن سوی آمریکا کنترل عملیاتی ندارد.»

کرنشاو با بیان این ادعا که گروه‌های تبهکار و مجرم در حال حاضر کنترل مناطق مرزی را در دست دارند کل سود سالانه کارتل‌ها را حدود ۱۳ میلیارد دلار تخمین زد. کرنشاو همچنین گفت که ماده شبه‌مرفین فنتانیل که توسط مکزیکی‌ها توزیع می‌شود «سالانه ده‌ها هزار آمریکایی را می‌کشد».

کرنشاو مدعی شد که رسیدگی به این وضعیت مستلزم «رویکردی کاملا جدید از سوی دولت» است و افزود که باید با کارتل‌ها «به عنوان دشمن دولت، چیزی که آن‌ها واقعا هستند» برخورد کرد.

این کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند باید برای رسیدگی به این موضوع اقدام نظامی هم در نظر گرفته شود گفت که در دسترس نگاه داشتن این گزینه باید جزو «اولویت‌های بزرگ» باشد.

کرونشاو تصریح کرد اقدامات نظامی با هماهنگی مقام‌های مکزیکی «این پیام را به کارتال‌ها می‌رساند که آن‌ها با تولید فنتانیل خطوط قرمز را پشت سر گذاشته‌اند.»

این نماینده کنگره افزود که واشنگتن در صورت توسل به گزینه نظامی بایستی با دولت مکزیک همکاری کرده و از طریق دولت این کشور چنین عملیاتی را انجام دهد. او همچنین تصریح کرد: «ما یک تهدید شبه‌نظامی درست در مرز خودمان داریم و باید به آن رسیدگی کنیم.»

در ماه مارس، کرنشاو توییتی به زبان اسپانیایی منتشر کرد و از «لوپز اوبرادور»، رئیس جمهور مکزیک پرسید که چرا با پیشنهادی که نماینده کنگره در ژانویه ارائه کرده بود مخالفت کرده است. اشاره او به درخواست یک نماینده کنگره آمریکا برای از نیروی نظامی علیه کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک بود.

تقریباً در همان زمان، سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام» گفته بود که وقت آن رسیده است که آمریکا به مکزیک اخطار دهد. او همچنین پیشنهاد کرد که برخی از کارتل‌ها به عنوان «گروه‌های تروریستی خارجی» معرفی شوند.

رئیس جمهور اوبرادور در پاسخی آشکار به این درخواست ها، اصرار داشت که دولت او «به هیچ دولت خارجی اجازه مداخله در قلمرو مکزیک را نخواهد داد، چه رسد به اینکه نیرو‌های مسلح دولتی در کشور مداخله کنند.»

اوبرادور استدلال کرد که مکزیک «از کسی دستور نمی‌گیرد» و هرگونه پیشنهادی مبنی بر اقدام نظامی آمریکا در کشورش را «غیر مسئولانه» توصیف کرد.

ایالات متحده و مکزیک مرز مشترکی به طول بیش از ۲۰۰۰ مایل دارند و موضوع مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر برای سال‌ها منبع تنش بین دو کشور بوده است.

ایالات متحده مکزیک را متهم کرده است که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر به این کشور اقدامات کافی انجام نمی‌دهد، در حالی که مکزیک از ایالات متحده به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای کاهش تقاضا برای مواد مخدر در این کشور انتقاد کرده است.

علاوه بر این، دیوار مرزی پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و لفاظی‌های او در قبال مکزیک، روابط بین دو کشور را بیشتر تیره کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار