کد خبر: 1208434
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی خبر داد
نشست «چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب در رسانه؛ مسئولیت مراکز تاریخی اسنادی» با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

جوان آنلاین: رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: تمامی اسناد قبل از انقلاب اسلامی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده و قابل انتشار هستند. تلاش می‌شود اسناد دهه اول انقلاب هم از این طبقه‌بندی خارج شود.
نشست «چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب در رسانه؛ مسئولیت مراکز تاریخی اسنادی» با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: امام راحل همیشه بر روایت درست تاریخ انقلاب اسلامی تأکید داشتند تا مبادا از دوران پهلوی تصویر انوشیروان عادل را بسازند. یکی از مهم‌ترین دستورات ایشان در ماه‌های آخر حیات پربرکت‌شان نامه به آقای سید حمید روحانی در ۲۵دی‌ماه ۱۳۶۷ و واگذاری مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی بود تا به فرموده ایشان تاریخ آنگونه که هست و اتفاق افتاده ثبت شود. هدف قیام مردم مشخص شود و نشان داده شود که چگونه مردم علیه ظلم و بیداد و تحجر قیام کردند. مقام معظم رهبری نیز همواره بر تاریخ‌نگاری درست و عبرت از تاریخ تأکید داشته‌اند.
وی ادامه داد: تاکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ۲ هزار و ۸۰۰نفر از چهره‌های تاریخی و انقلابی شامل رؤسای‌جمهور، مقامات و فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی مصاحبه و حدود ۵۰۰ عنوان کتاب سندی و پژوهشی منتشر شده است. در زمینه تاریخ دفاع مقدس نیز با همکاری ارتش جمهوری اسلامی، ۱۰۵ جلد کتاب ۱۵۰۰صفحه‌ای تدوین شده که تاکنون ۶۰ جلد چاپ شده است. به مناسبت یکصد‌سالگی تأسیس حوزه علمیه قم نیز ۲۱ کتاب در مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است. روزشمار انقلاب اسلامی نیز با موضوعات مختلف منتشر شده است. تمام روزنامه‌های چاپ‌شده ایران از سال ۱۲۷۵ تا امروز هم گردآوری شده که در تلاش هستیم با دیجیتالیزه کردن، آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: قصد ما جابه‌جایی، حذف و بزرگ‌نمایی در روایت تاریخ نیست. تاریخ را اگر درست و خوب بازگو کنیم مورد اقبال قرار می‌گیرد. درباره نسل جدید نگرانی‌هایی ابراز شده، اما حوادث غزه نشان داد، نسل جدید اگر با اطلاعات درست روبه‌رو شود با فطرت خوبی که دارد، می‌تواند حوادث مهمی رقم بزند. وی گفت: تمامی اسناد قبل از انقلاب اسلامی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده و قابل انتشار است و تلاش می‌شود که اسناد دهه اول انقلاب هم از طبقه‌بندی خارج شود. یک دانشنامه بزرگ درباره تاریخ ایران از دوره باستان تا انقلاب اسلامی تهیه و تنظیم خواهد شد. این مرکز در تدوین تاریخ کامل سازمان منافقین از پیش از انقلاب تلاش می‌کند تا مردم با چهره واقعی این سازمان تروریستی بیشتر آشنا شوند و فهم تحولات دهه ۶۰ آسان‌تر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار