کد خبر: 1228134
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
برداشتن صفر‌ها از ارز‌های ملی، نوعاً تصویری از تقویت این ارز‌ها را مخابره می‌کند. در واقع بازتعریف پول از طریق برداشتن صفرها، شمای دیگری از پنهان‌سازی تورم است، زیرا واحد پولی با تورم بی‌ارزش می‌شود و در نتیجه صفر‌های بیشتری در آن استفاده می‌شود. البته این اقدامات در کشور‌هایی که با تورم بالا روبه‌رو بودند به شکست انجامید.

 جوان آنلاین: علی محمدی در کانال شخصی خود در پیام‌رسان ایتا به اشتراک گذاشت: در حال مطالعه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع «نظریه‌های تعیین نرخ ارز در ایران» هستم. در صفحه ۵ با عنوان «تحولات نظام ارزی در ۱۰۰ سال اخیر» نکته جالبی بود که خواستم با شما به اشتراک بگذارم:
در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ ریال با پشتوانه طلا جایگزین قِران با پشتوانه نقره شد. با گذشت ۹۵ سال از عمر ریال این ارز بدون تغییر در تعداد صفر باقیمانده است. در حالی که در این ۱۰۰ سال اخیر، شاهد بازتعریف بسیاری از ارز‌های ملی از طریق حذف صفر بوده‌ایم. برای مثال آلمان (۱۹۲۳) ۱۲ صفر، اتریش (۱۹۲۵) چهار صفر، هلند (۱۹۶۰) چهار صفر، کره جنوبی (۱۹۵۷) دو صفر، آرژانتین (۱۹۸۵) چهار صفر، روسیه (۱۹۹۸) سه صفر، ترکیه (۲۰۰۵) شش صفر. 
پی‌نوشت: برداشتن صفر‌ها از ارز‌های ملی، نوعاً تصویری از تقویت این ارز‌ها را مخابره می‌کند. در واقع بازتعریف پول از طریق برداشتن صفرها، شمای دیگری از پنهان‌سازی تورم است، زیرا واحد پولی با تورم بی‌ارزش می‌شود و در نتیجه صفر‌های بیشتری در آن استفاده می‌شود. البته این اقدامات در کشور‌هایی که با تورم بالا روبه‌رو بودند به شکست انجامید. 
به هر حال نکته مهم این بود که در ۱۰۰ سال اخیر، ریال جزء معدود ارز‌های ملی است که در تعداد صفر‌های آن تغییری ایجاد نشده و به نوعی توانسته اصالت خود را در میان تحولات سیاسی، اجتماعی و نظامی ۱۰۰ سال اخیر حفظ کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار