کد خبر: 1210669
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
آغاز دهه۹۰ مصادف بود با تشریک مساعی یک جمع رسانه‌ای برای تشکیل یک تعاونی مسکن. امید‌ها جوانه زد، همت‌ها دست به گردن هم انداخت و پایه‌های یک کار گروهی شکل گرفت، اما خیلی زود حسرت بر اریکه امور تکیه زد.

جوان آنلاین: آغاز دهه۹۰ مصادف بود با تشریک مساعی یک جمع رسانه‌ای برای تشکیل یک تعاونی مسکن. امید‌ها جوانه زد، همت‌ها دست به گردن هم انداخت و پایه‌های یک کار گروهی شکل گرفت، اما خیلی زود حسرت بر اریکه امور تکیه زد.

کارکنان مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران راهی را برای خانه‌دارشدن پی گرفتند که قانون اساسی روی آن تأکید داشت؛ تشکیل تعاونی؛ دوره‌ای که از مؤسسه شهرستان‌ها گرفته تا چاپخانه و تحریریه صفحات اصلی و فرعی، سرویس عکس و بخش‌های فنی، حول اسم یک تعاونی گرد آمدند تا پول‌های اندک خود را زمینه‌ساز بنای سرپناه کنند.
این جمع به یاری خدا و همت اعضا با قرین۴۵۰عضو تشکیل شد تا هیئت مدیره وقت دو زمین در منطقه۲۲ خریداری کنند.
کار‌ها پیش رفت، زمین‌ها به سرعت خریداری شد، امید‌ها قوت گرفت و افق خانه‌دار‌شدن در دل‌ها جوانه زد، اما بروز برخی اختلافات به حذف مؤسسان اولیه و روی کار آمدن هیئت مدیره‌هایی منجر شد که نه با انگیزه ادامه راه بلکه به نیت‌های دیگر در رأس قرار گرفتند و شد آنچه نباید می‌شد.
حالا پس از گذشت بیش از ۱۲سال از تشکیل تعاونی و سرمایه‌گذاری اعضا حتی یک خانه بر آن سطح بنا نشده است.
بحران مسکن در کشور به مراتب وضعیت پیچیده‌تری به خود گرفته و زمینی که قرار بود پایه‌ای برای سرپناه جمعی رسانه‌ای شود، مانند جزیره‌ای سرگردان و بایر در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد.


برنده جایزه جلال در جمع مال‌باختگان
محمد رحمانی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ که از اعضای تعاونی مسکن روزنامه ایران است در این باره به «جوان» می‌گوید: همکاران روزنامه ایران اعم از خبرنگاران و حتی کارگران بخش‌های مختلف روزنامه با آرزوی خانه‌دار‌شدن اندک سرمایه‌های خود را به صورت تعاونی در زمینی سرمایه‌گذاری کردند، اما امروز شاهد هستند که سرمایه‌شان با ظاهر‌سازی قانونی به دست فردی افتاده است که حتی در این زمین هیچ سهامی ندارد و با سرمایه همین اعضا و به کار گرفتن وکلای متعدد درصدد است ره صدساله را یک شبه طی کند، این در حالی است که اعضا حتی توان مالی استخدام وکیل توانمند را نداشتند و پول و سرمایه‌شان بیش از یک دهه است راکد مانده است.
رحمانی که به تازگی برگزیده جایزه جلال آل‌احمد برای کتاب «من اعتراف می‌کنم» هم شده است، در ادامه عنوان می‌کند که امیدوار است قوه قضائیه و وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی به این موضوع ورود کنند تا دریچه‌ای برای احیای حق کارکنان تعاونی مسکن مؤسسه ایران باز شود.


احیای یک تعاونی مسکن مهم جاده را باز می‌کند
عراقیه، روزنامه‌نگار و عضو تعاونی مسکن روزنامه ایران نیز معتقد است: تعاونی‌های مسکن باید بهترین الگو در بحث نهضت ملی مسکن باشند که دولت مردمی آقای رئیسی در حال پیگیری آن است. اگر دولت بتواند تعاونی کارکنان روزنامه ارگان دولت را از بن‌بست و بحران نجات دهد، می‌توان به آینده تعاونی‌ها در کشور امیدوار بود و از این رویداد به عنوان یک تجربه موفق برای گره‌آفرینی از بحث تعاونی‌ها در کشور یاد کرد؛ تجربه‌ای که می‌تواند راه را برای گروه‌های مردمی دیگر در اقصی نقاط کشور باز کند تا با استفاده از آن دوباره دچار مشکلات مشابه نشوند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی هوشمندانه در زمان تشکیل بر موضوع تعاونی‌ها برای مشارکت مردم در اقتصاد تأکید کرده است، اما متأسفانه برخی موانع و مشکلات اجازه نداده است این نگاه مترقی در اقتصاد ایران به سود مردم جان بگیرد.


مساعدت مدیرعامل روزنامه ایران
تا به حال مدیر عامل روزنامه ایران همکاری خوب و صمیمانه‌ای با اعضای تعاونی داشته، اما گره کور ماجرای این تعاونی همچنان باز نشده است.
بر کسی پوشیده نیست تشریک مساعی سازمان‌های مختلف برای پوشش و رفع موانع و خلأ‌هایی که می‌تواند کارکرد درست تعاونی‌ها در کشور را موجب شود، به پویایی اقتصاد و مشارکت مردم و سرعت‌بخشیدن به اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.
شاید مساعدت برای باز کردن گره تعاونی مسکن کارکنان روزنامه ایران بتواند راه احیا و رونق تعاونی‌ها در کشور را به عنوان یک آرزو و آرمان محقق‌نشده باز کند.
این برهه می‌تواند آزمونی برای دولت مردمی آقای رئیسی باشد، آیا کشتی به گل نشسته یک تعاونی مسکن که خبرنگاران آن عمری به امید خانه‌دارشدن با حقوقی اندک برای رفع مشکلات جامعه قلم زده‌اند با مساعدت قوای کشور به ساحلی امن و آبرومند خواهد رسید؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار