کد خبر: 1214492
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
دولت سیزدهم به‌منظور اجرای تکالیف قانون هوای پاک، ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاهی به‌منظور توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی اختصاص داده است.

جوان آنلاین: تولید، فروش و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشور‌های بهره‌مند از این منابع است؛ همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود؛ با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهان است.

به گزارش ایرنا، این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بد مصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش افزوده چندانی اتلاف خواهد شد؛ به گواه بسیاری از کارشناسان، راه‌حل این مسئله، بهینه‌سازی مصرف در کنار افزایش تولید است؛ از طرفی بهینه‌سازی چالش‌هایی دارد که برای حل آن چالش‌ها ابتدا باید در سطح عالی مدیریتی کشور، ساختاری واحد شکل بگیرد تا به‌وسیله آن بتوان مشکلات مربوطه را مرتفع کرد.

بر اساس این گزارش، در پرونده فجر نفت قرار است، اقدامات مهم دولت سیزدهم را بررسی کنیم. قسمت پنجم این پرونده را در ادامه می‌خوانید.

عزم صنعت پالایشی برای اجرای قانون هوای پاک

در حالی که وزارت نفت در دولت سیزدهم مانند سال‌های گذشته پیگیری ایفای تعهد‌های خود در مسیر قانون هوای پاک را در همه زیرمجموعه‌ها در دستور کار قرار داده است، به نظر می‌رسد گشایش چالش کهنه و مهم محیط زیستی آلودگی هر ساله هوا در کلان‌شهر‌ها به‌ویژه شهر تهران، نیازمند همکاری میان‌دستگاهی، احساس مسئولیت و پاسخگویی دستگاه‌های مسئول و سرانجام عزم و اراده ملی همگانی است.

در قانون هوای پاک، ۱۶۷ تکلیف برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده که لازم است همه بخش‌های اجرایی در قبال وظایف خود پاسخگو باشند و به تکالیف‌شان از جمله بهینه‌سازی مصرف سوخت، گسترش و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، جایگزینی خودرو‌های فرسوده و اصلاح وضع معادن آلاینده عمل کنند.

قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا، تکالیف متعدد و متنوعی را به‌عهده وزارت نفت گذاشته است و باید گفت فارغ از اینکه اجرای بخش مهمی از این تکالیف، آن هم با وجود محدودیت‌های مالی وزارت نفت در شرایط تحریم به سرمایه‌گذاری کلان و منابع مالی گسترده نیاز دارد؛ با این حال وزارت نفت اقدام‌های مهمی را برای عمل به مفاد این قانون اجرایی کرده یا در حال اجرا دارد.

دولت سیزدهم به‌منظور اجرای تکالیف این قانون ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاهی به‌منظور توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی اختصاص داده است.

مهم‌ترین اقدامات به‌منظور کاهش آلودگی هوا و اجرای تکالیف قانون هوای پاک افزایش مقدار سوخت پاک تحویلی به نیروگاه‌های کشور از سالانه ۷ میلیارد لیتر به سالانه ۱۸ میلیارد لیتر، افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی در ۵ پالایشگاه بزرگ کشور، بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، اجرای پنج پروژه افزایش ظرفیت و کیفی‌سازی فرآورده‌ها در پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، لاوان، آبادان و تبریز، بهره‌برداری از واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان با تولید روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت یورو ۵، راه‌اندازی واحد تولید هیدروژن و PSA پالایشگاه تبریز برای افزایش ظرفیت واحد تصفیه نفت‌گاز و تولید نفت‌گاز و راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز با هدف ارتقای کیفیت بیش از ۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار