کد خبر: 1217983
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه ایران توانسته بر اساس دانش و تخصص خود ظرفیت‌های مدیریت بحران و کاهش خطر را تقویت کند، گفت: در قوانین و استراتژی ملی مدیریت بحران، مقررات و استاندارد‌های ایمنی، موفقیت ایران به‌خوبی دیده می‌شود.

جوان آنلاین: کارگاه علمی «ارتباط علوم، سیاست‌گذاری و اقدام برای کاهش خطر حوادث و مدیریت بحران» به میزبانی سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) و با شرکت نمایندگانی از سازمان‌های ذیربط و دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعال در زمینه کاهش خطر بلایا و مدیریت بحران، صبح امروز) سه‌شنبه ۸ اسفندماه) آغاز شد.

به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه، در افتتاحیه این کارگاه علمی، رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور؛ معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور؛ هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران و مدیر مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) سخنرانی کردند.

ضرورت تدوین سیاست‌های مناسب و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته

«مسعود میرزایی»، رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در افتتاحیه این کارگاه علمی، گفت: برگزاری کارگاه امروز دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ چرا که برای نخستین بار، کارشناسان و مسئولان بخش‌های علوم و فناوری، سیاست‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی در کشور گرد هم آمده‌اند تا چالش‌های موجود بر سر راه کاهش مؤثر خطر حوادث و سوانح و مدیریت بحران در راستای تحقق اهداف توسعه را مورد بحث و بررسی قرار داده و با هم‌فکری و تبادل آرا، رویکرد‌ها و راه‌حل‌های مناسب برای اقدام را پیشنهاد دهند.

وی افزود: این کارگاه در زمانی برگزار می‌شود که تأثیرات منفی سوانح طبیعی بر زندگی میلیون‌ها نفر در جهان، روزبه‌روز در حال افزایش است و وضعیت ناشی از مخاطرات طبیعی و آسیب‌پذیری‌های انسانی، به علت سیاست‌ها و رویه‌های نابرابر توسعه، فقر، نابرابری و تغییرات آب‌وهوایی هر روز پیچیده‌تر می‌شود. حوادث طبیعی نه‌تن‌ها منجر به مرگ‌ومیر و جراحات انسانی می‌شوند، بلکه مانع بزرگی در راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستند.

میرزایی با بیان اینکه هر سال، مقدار زیادی از بودجه کشور برای جبران خسارات ناشی از سوانح طبیعی در ایران صرف می‌شود، افزود: این واقعیت نشان‌دهنده ضرورت تدوین سیاست‌های مناسب و اتخاذ راهکار‌های نوین و بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های پیشرفته برای پیشگیری و کاهش ریسک و پیامد‌های حوادث و سوانح است.

رئیس روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بر اساس مطالعات و گزارش‌های سازمان ملل متحد، سرمایه‌گذاری به مقدار یک دلار در پیشگیری و کاهش خطر حوادث موجب صرفه‌جویی هفت‌ونیم دلار در پاسخگویی و پانزده دلار در بازسازی پس از وقوع حوادث و سوانح می‌شود، افزود: امروز، برای مقابله با این چالش‌ها، جز کاهش خطرات موجود و جلوگیری از خطرات آینده و افزایش ایمنی افراد، جوامع و سیستم‌ها در برابر سوانح، چاره دیگری وجود ندارد.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور باور دارد که پیشگیری و کاهش پیامد‌های گسترده حوادث و سوانح، نیازمند اصلاح سیاست‌ها و روش‌های برنامه‌ها و بودجه توسعه کشور در سطوح ملی، بخشی و استانی و محلی است و ما آمادگی داریم با همه نهاد‌ها و سازمان‌ها همکاری کرده و راهکار‌های مؤثری را برای کاهش خطر حوادث و مدیریت بحران اتخاذ کنیم.

میرزایی گفت: سازمان برنامه و بودجه به عنوان بالاترین نهاد ملی و دولتی برای برنامه‌ریزی توسعه و بودجه‌بندی در کشور، قویاً اعتقاد دارد که اگر به دنبال جامعه‌ای ایمن در برابر حوادث و سوانح و تحقق توسعه تاب‌آور، فراگیر و پایدار در کشور هستیم، باید روش‌های کاهش خطرات موجود و جلوگیری از خطرات آینده را در همه سطوح برنامه‌ریزی تلفیق کنیم.

اعلام آمادگی سازمان ملل برای گسترش همکاری با ایران

«استفان پریزنر»، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، نیز در افتتاحیه این کارگاه علمی گفت: خطر حوادث و سوانح، موجب تلفات انسانی و وارد شدن خسارت به اقتصاد‌ها و محیط‌های زندگی در سراسر جهان به ویژه آسیا و اقیانوسیه شده است و به دلیل تغییرات اقلیمی، مخاطرات روز به‌روز شدیدتر و فراگیرتر شده‌اند.

وی افزود: آسیا و اقیانوسیه، آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر حوادث و سوانح هستند و برآورد شده است که بیش از دو میلیون نفر از سال ۱۹۷۰ تا به امروز، جان خود را در مواجهه با حوادث و سوانح از دست داده‌اند. این آمار شامل زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت است که در برابر حوادث و سوانح طبیعی آسیب‌پذیر بوده‌اند.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته است بر اساس دانش و تخصص خود که در طی سالیان متمادی توسعه یافته است، از جمله در سطوح جامعه، چارچوب‌های ملی، ظرفیت‌های مدیریت بحران و کاهش خطر را تقویت کند، افزود: در قوانین و استراتژی ملی مدیریت بحران، برنامه‌های ملی مربوطه و مقررات و استاندارد‌های ایمنی بخشی ملی و فنی مرتبط، این موفقیت به‌خوبی دیده می‌شود.

پریزنر گفت: همگی ما موافقیم که چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی ایران، فرصت مناسبی را برای گسترش و تقویت همکاری بین سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت و کاهش خطر حوادث و سوانح، فراهم می‌آورد. علاوه بر این، تعهد مستمر جمهوری اسلامی ایران به تقویت همکاری منطقه‌ای در زمینه مدیریت و کاهش خطر حوادث و سوانح، از جمله حمایت ارزشمند از مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم)، قابل تقدیر است.

وی افزود: سازمان ملل متحد آماده است که زمینه‌های همکاری خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مدیریت و کاهش مخاطرات بلایا و ایجاد تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح و تأثیرات تغییرات اقلیمی، گسترش دهد و از این طریق به توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران کمک کند.

بر اساس این گزارش، در این کارگاه علمی یک‌روزه، سه نشست تخصصی با عنوان‌های «چشم‌انداز و پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی ریسک حوادث و سوانح و راه‌های تلفیق کاهش خطر حوادث و سوانح در برنامه‌های توسعه‌ای»، «نقش علوم و فناوری‌های نوین برای ارزیابی ریسک، پایش، پیش‌بینی و هشدار مبتنی بر محاسبه پیامد‌های حوادث و بلایا» و «راه‌های تقویت ارتباط و همکاری میان حوزه‌های سه‌گانه علوم و فناوری، سیاست‌گذاری و اجرایی برای کاهش خطر حوادث و مدیریت بحران در کشور» با شرکت نمایندگانی از سازمان‌های ذیربط و دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعال در زمینه کاهش خطر بلایا و مدیریت بحران، برپا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار