کد خبر: 1227886
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
۸ مه، مصادف با ۱۸ اردیبهشت، سالروز تولد هانری دونان سوییسی بنیانگذار کمیته بین المللی صلیب سرخ است. این روز به افتخار وی، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گذاری شده است.

جوان آنلاین: هانری دونان یک تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی بود. در طول یک سفر تجاری در ۱۸۵۹، او شاهد وقایع بعد از جنگ سولفرینو در ایتالیای امروز بود.


او خاطرات و دیده‌های خویش را در کتاب خاطره‌ای از سولفرینو ثبت کرد. در این کتاب دونان خواستار بهبود کیفیت خدمات نگهداری از مجروحان جنگی شده بود.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
این کتاب الهام‌بخش آغاز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ و نهایتا نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر شد.

در فوریه سال ۱۸۶۳ بنیان گذاران کمیته بین المللی صلیب سرخ شامل گوستا موینیه، لویی آلپا، گیلوم آنری دوفور، و تئودور مانوا در ژنو گرد هم آمدند و کمیته بین المللی صلیب سر خ را بنیان نهادند.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
یک سال پس از تاسیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، این کمیته یک نشان متمایز، شامل یک صلیب سرخ با پس زمینه سفید رنگ را معرفی کرد تا برای متمایز نمودن آمبولانسها، بیمارستانها، و کارکنان خدمات درمانی استفاده شود. پس از این علامت، علامت هلال احمر بر پس زمینه ایی سفید هم برای این منظور معرفی شد. در تصویر بالا آمبولانس ارتش دانمارک علامت صلیب سرخ را دارد.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
طی جنگ جهانی اول که از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به طول انجامید، آژانس بین المللی اسرای جنگی بوسیله کمیته بین المللی صلیب سرخ به منظور ثبت جزییات اسرا، ردیابی خانواده‌های اسرا، و ایجاد امکان تبادل اطلاعات بین اسرا و خانواده هایشان تاسیس شد.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
در طی جنگ جهانی دوم که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی به طول انجامید و همینطور پس از این جنگ، کمیته بین المللی صلیب سرخ، به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود بیش از ۱۱ هزار بار از کمپ‌های نگهداری اسرای طرفین این جنگ جهانی بازدید کرد.

از سال ۱۹۴۵ یعنی پایان جنگ جهانی دوم، کمیته بین المللی صلیب سرخ به تلاش خود برای تشویق دولت‌ها به تقویت حقوق بین المللی بشردوستانه یا قوانین جنگ و رعایت آن ادامه داد.


این سازمان همچنین سعی کرده تا با پیامد‌های انسانی درگیری‌های نیمه‌ی دوم قرن بیستم- که با درگیری اسرائیل و فلسطین در ۱۹۴۸ شروع شد- دست و پنجه نرم نماید.


در سال ۱۹۴۹ به پیشنهاد کمیته بین المللی صلیب سرخ دولت‌ها توافق نمودند تا در سه کنوانسیون ژنو (که به مجروحان و بیماران در میدان نبرد، قربانیان جنگ در دریا، و اسرای جنگی پوشش می‌دادند) بازنگری کنند و کنوانسیون چهارم را هم به آن اضافه کنند: حمایت و حفاظت از غیرنظامیانی که تحت کنترل نیرو‌های دشمن زندگی می‌کنند. این کنوانسیون‌ها مبین تعهد و رسالت اصلی کمیته‌ی بین المللی صلیب سرخ در زمان درگیری مسلحانه هستند.


جالب است بدانید که امسال هفتاد و پنجمین سالگرد امضای این کنوانسیون‌ها می‌باشد؛ و بیش از ۱۹۶ کشور این کنوانسیون‌ها را به رسمیت شناخته اند.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
فعالیت‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ پس از جنگ جهانی دوم هم ادامه یافت؛ تصویر بالا مربوط به جنگ یمن و مصر در سال ۱۹۶۵ میلادی است و اسرای مصری تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ در حال بازگشت به کشور خود هستند. در کنار فعالیت‌های صلیب سرخ جهانی برای کمک به اسرای این جنگ، این سازمان اقدام به تامین خدمات بهداشت و درمان برای غیرنظامیان، از قبیل راه اندازی بیمارستان صحرایی با اتاق عمل مجهز نمود.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
در طی جنگ بیافرا از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰، کمیته بین المللی صلیب سرخ یکی از بزرگترین عملیات کمک به غیرنظامیان در تاریخ فعالیتهایش را انجام داد.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

از دهه ۱۹۷۰ میلادی، کمیته بین المللی صلیب سرخ جراحی مجروحان جنگی را به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی به مجموعه فعالیت‌های خود اضافه کرد. این عکس مربوط به یک عمل جراحی توسط تیم جراحی کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیمارستان زهرا در جنوب بیروت در سال ۱۹۸۴ است.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
طی نیمه اول سال‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی، برخی از بزرگترین عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ در واکنش به جنگ‌های یوگسلاوی سابق در کشور‌های عضو یوگسلاوی انجام شد. در این تصویر کمیته بین المللی صلی سرخ گروهی از بازداشتی‌های سابق، زنان و کودکان را از زنیکا خارج می‌کند.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
طی جنگ داخلی افغانستان از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی، کمیته بین المللی صلیب سرخ از خدمات بازتوانی جسمی حمایت می‌کرد. این خدمات از دهه ۱۹۷۰ میلادی در برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه این سازمان برای غیرنظامیان وجود داشته است.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
تعیین سرنوشت مفقودین جنگ‌ها و حمایت‌های مادی و روانشناختی از خانواده‌های آن‌ها بعلاوه تلاش برای تفحص بقایای اجساد مفقودین یا پیدا کردن آن‌ها بویژه در روزگاران پس از جنگ، یکی از کار‌های صلیب سرخ جهانی است. تصویر مربوط به سال ۲۰۰۴ میلادی است: یکی از کارکنان صلیب سرخ جهانی در حال بازدید از خانواده ایی است که ۲ تن از عزیزانشان را در جریان جنگ‌های داخلی سریلانکا از دست داده اند.


یکی دیگر از محور‌های فعالیت‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ فراهم نمودن آب سالم برای جنگ زدگان است. تصویر فوق در سال ۲۰۰۳ میلادی از دارفور سودان است که مردم در حال تهیه آب سالمی هستند که کمیته بین المللی صلیب سرخ آنرا تامین کرده است.

تاریخ تصویری بشردوستی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
کمیته بین المللی صلیب سرخ در چارچوبه مکالمات دو طرفانه محرمانه، با طرفین درگیر در جنگ‌ها در ارتباط است. تصویر فوق متعلق به عملیات ارزیابی خسارات ایجاد شده پس از یک حمله به غزه است. بر اساس یافته‌های این ارزیابی‌ها با طرفین درگیری، حماس و اسراییل، برای اطمینان از رعایت قوانین موضوعه جنگ وارد گفتگو می‌شود.

حمایت از پیوند‌های خانوادگی، مسئولیت نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است. شبکه پیوند‌های خانوادگی متشکل از همه اعضای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در مسیر بازپیوند اعضای جدا افتاده از خانواده‌های خود در جریان مخاصمات فعالیت می‌کند. تصویر مربوط به مهاجران افغانستانی است که به همراهی کمیته بین المللی صلیب سرخ در فرودگاه امام خمینی عازم پیوند مجدد با خانواده خود هستند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ اغلب همکاری نزدیک با جمعیت‌های ملی کشور‌ها دارد. تصویر فوق مربوط به توزیع کمک به ذینفعان در سال ۱۴۰۲ در چابهار در همکاری با جمعیت هلال احمر است.


به عنوان عضوی از نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، کمیته بین المللی صلیب سرخ به مردم سراسر جهان که تحت تأثیر خصومت مسلحانه و دیگر شرایط خشونت¬آمیز قرار گرفته¬اند کمک کرده و معمولاً به کمک شرکای خود در نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تمام سعی خود را بکار می‌بندد تا از کرامت آنان حمایت و از آلام¬شان بکاهد.


به عنوان سازمانی مستقل و بی‌طرف، رسالت اصلی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ ریشه در کنوانسیون‌های چهارگانۀ ژنو مصوب ۱۹۴۹ دارد.


هدف و کار اصلی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در سراسر دنیا امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده و نیازمند در هنگام جنگ و دیگر شرایط خشونت‌آمیز و حمایت از آنهاست. همچنین کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ تلاش می‌کند تا با ارتقا و ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اصول جهانی انسانی از درد و رنج انسان‌ها جلوگیری کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار