کد خبر: 1227587
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد خانه‌های بهداشت تا پایان سال جاری به ۴هزارو۴۰۰ مورد می‌رسد، افزود: هزارو۷۰۰ مورد به ظرفیت خانه‌های بهداشتی کشور اضافه کردیم و در نظر داریم که با افزایش ۲هزارو۷۰۰ مورد دیگر تا پایان سال جاری، تعداد خانه‌های بهداشت را به ۴هزارو۴۰۰ مورد برسانیم. 

جوان آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تأکید بر برقراری درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی، در عین حال آخرین وضعیت درمان و تولید داروی ایرانی بیماران SMA را تشریح کرد. 
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد خانه‌های بهداشت تا پایان سال جاری به ۴هزارو۴۰۰ مورد می‌رسد، افزود: هزارو۷۰۰ مورد به ظرفیت خانه‌های بهداشتی کشور اضافه کردیم و در نظر داریم که با افزایش ۲هزارو۷۰۰ مورد دیگر تا پایان سال جاری، تعداد خانه‌های بهداشت را به ۴هزارو۴۰۰ مورد برسانیم. 
وی ادامه داد: دستگاه‌هایی مانند ام‌آرآی در شبکه درمانی کشور توزیع شده‌است. همچنین ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک در شبکه درمانی در حال خدمت‌رسانی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۲هزارو۸۰۰ متخصص در کشور به ارائه خدمات می‌پردازند. 
وزیر بهداشت درباره تعداد مراکز آموزشی گفت: ۱۵۰ مرکز آموزشی در کشور وجود دارد و ۱۲۰ مرکز نیز در حال ساخت هستند. 
عین‌اللهی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: دولت سیزدهم نسبت به افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی اقدام کرده‌است؛ به نحوی که ظرفیت دوره دستیاری تخصصی و دوره دستیاری فوق‌تخصصی به ترتیب ۶۵ و ۵۰ درصد افزایش یافته‌است. همچنین ظرفیت دوره فلوشیپ نیز ۲۵درصد افزایش یافته‌است. ظرفیت رشته پزشکی عمومی نیز در دولت سیزدهم معادل ۱۲هزار مورد است. 
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور نیز گفت: پیش از دولت سیزدهم، نسخه الکترونیک فقط به صورت ۱۰درصد در کشور اجرا می‌شد، اما این میزان در دولت کنونی به مرز ۹۰ درصد رسیده‌است. عین‌اللهی با بیان اینکه درمان کودکان کمتر از هفت سال در مراکز درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به صورت رایگان است، اظهار کرد: اگر چه در شرایط تحریم قرار داریم، اما درمان کودکان کمتر از هفت سال را رایگان کرده‌ایم. سلامت در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ به عنوان مثال اگر مشکلی مانند تنبلی چشم در کودکان در زمان مناسب تشخیص داده نشود تا پایان عمر دچار تنبلی چشم می‌شود. 
وی با اشاره به ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: هنگامی که این صندوق تأسیس شد، ۵ همت (هزار میلیارد تومان) برای این صندوق در نظر گرفتند و بودجه تخصیص یافته به این صندوق در سال گذشته به مرز ۷ همت رسید. 
وزیر بهداشت ادامه داد: پنج دهک پایین جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. همچنین ۵۷ مرکز درمان نازایی در کشور به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه می‌دهند. 
وی با بیان اینکه هزارو۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم به هزارو۴۰۰مورد رسیده‌است، در حالی که این تعداد در گذشته معادل ۷۰۰مورد بود. این شرکت‌ها حدود ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی را تولید می‌کنند. 
وی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع جزو ابداعات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، افزود: ما در نظر داریم که هر ایرانی با یک کد ملی تحت نظر یک حامی سلامت قرار گیرد. برنامه نظام ارجاع و سلامت خانواده را با حضور ۲۰ کشور جهان رونمایی کردیم. اگر خواهان داشتن جامعه سالم هستیم باید خانواده سالم داشته‌باشیم. 
وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری پویش سلامت در سال گذشته گفت: ۴۶ میلیون نفر در پویش سلامت وزارت بهداشت شرکت کردند که یک رقم فوق‌العاده به حساب می‌آید. آمار و ارقام پویش سلامت بیانگر این است که ۸۸۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در این پویش به بیماری دیابت و ۴۶۰ هزار نفر به فشار خون مبتلا بودند، اما از بیماری خود مطلع نبودند. همچنین ۸ میلیون نفر نیز مشکوک به دیابت و ۴ میلیون مشکوک به فشار خون بودند، اما از این مورد اطلاعی نداشتند. 
وی ادامه داد: در نظر داریم دو پویش دیگر برگزار کنیم. پویش ملی سرطان و پویش ملی سلامت کودکان جزو پویش‌های آتی وزارت بهداشت به حساب می‌آید. ما با پویش سرطان در نظر داریم از سرطان‌هایی مانند سرطان پستان در زنان و برخی سرطان‌ها در مردان پیشگیری کنیم. بررسی‌ها بیانگر این است برخی والدین نیز از بیماری فرزندان خود خبر ندارند. 
وزیر بهداشت همچنین گفت: بیماران SMA جزو دغدغه‌ها و غم‌های جامعه پزشکی به حساب می‌آیند. این گروه از بیماران دچار اختلالات ژنتیکی عضلانی می‌شوند و عضلات آن‌ها از پشتیبانی عصبی برخوردار نیست. شدت بیماری بیماران SMA یکسان نیست بیماران دارای درجات مختلفی از این بیماری هستند. وی با بیان اینکه یک کار تحقیقاتی مطالعاتی در خصوص بیماران SMA در حال انجام است، افزود: فاز اول این طرح مطالعاتی مختص افراد زیر ۱۰ سال بود که ۲۳۰ نفر در این طرح مطالعاتی شرکت کردند. ۱۳۷ نفر نیز در فاز دوم طرح تحقیقاتی وزارت بهداشت شرکت کرده‌اند که گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال هستند. وی درباره حمایت‌ها از بیماران SMA گفت: پیش از دولت سیزدهم، بیماران SMA از هیچ حمایتی برخوردار نبودند؛ به نحوی که وزیر بهداشت وقت در دولت گذشته، موضوع تحت حمایت نبودن این گروه از بیماران را در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد. 
وزیر درباره تولید داروی بیماران SMA در کشور گفت: یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته‌است و این دارو به زودی وارد بازار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار